• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3333 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۲ شهريور

رييس پليس راهنمايي و رانندگي پايتخت در پاسخ به «اعتماد»:

خودروي بدحجابان توقيف مي‌شود

حميدرضا خالدي/ ديروز نشست خبري رييس پليس راهنمايي و رانندگي پايتخت كه قرار بود به بحث اقدامات ترافيكي پليس در آستانه سال تحصيلي اختصاص داشته باشد، به مباحث مختلفي كشيده شد كه در نوع خود جالب توجه است. از بحث توقيف خودروها در چهار ماهه نخست سال جاري تا برخورد با مزاحمت موتورسواران مقابل مدارس دخترانه. اما شايد مهمترين موضوع مطرح شده، همان بحث برخورد با خودروهاي با سرنشين بدحجاب بود. چند ماه قبل خبري منتشر شد مبني براينكه به زودي طرحي اجرا خواهد شد كه براساس آن، با رانندگان بدحجاب يا داراي سرنشين بدحجاب و با پوشش نامتعارف برخورد خواهد شد. اين موضوع سوژه‌اي شد براي توضيحات سردار سيد تيمور حسيني درخصوص نقش پليس راهنمايي و رانندگي در اجراي اين طرح. وي در پاسخ «اعتماد» با بيان اينكه اين برخوردها چيز جديد و تازه‌اي نيست و پليس قبلا هم با اين‌گونه موارد برخورد مي‌كرده است، گفت: اگر فردي داخل ماشين حجاب بد و زننده‌اي داشته باشد يا كشف حجاب كند، وسيله نقليه وي توقيف خواهد شد. چند وقتي است اخباري شنيده مي‌شود مبني براينكه برخي رانندگان آژانس‌ها اعلام مي‌كنند كه جريمه‌هايي براي‌شان صادر شده است كه وقتي به مراجع ذيصلاح مراجعه كرده‌اند، دليل صدور آنها را مسافرين بدحجاب عنوان كرده‌اند. با اين وجود رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران با رد ادعاي اين رانندگان قاطعانه مي‌گويد: ما هيچ رديفي براي جريمه نقدي درخصوص بدحجابي در خودرو نداريم و نمي‌توانيم راننده‌اي را به اين جرم جريمه كنيم. اگر كسي مدعي است كه به اين دليل جريمه شده، مي‌تواند به مراجع مربوطه شكايت كند تا رسيدگي شود.

وي باذكر اينكه اين اقدام پليس راهنمايي و رانندگي كاملا قانوني و در قوانين هم به آن اشاره شده است، در مورد نحوه برخورد با رانندگان ياد شده گفت: ما خودروي اين افراد را توقيف مي‌كنيم و پرونده آنها را به پليس امنيت و مقام‌هاي قضايي ارجاع مي‌دهيم تا آنها درمورد اين رانندگان راي صادر كنند.

وي البته در مورد طرح مجلس در حوزه حجاب و عفاف با اين استدلال كه اين طرح در حوزه اختيارات و وظايف ما نيست، اظهارنظري نكرد. سردار تيموري همچنين در پاسخ به «اعتماد» در مورد ادامه برخورد با رانندگاني كه با ماشين‌هاي مدل بالا و لوكس خود درخيابان‌هاي پايتخت «دور دور» مي‌كنند، گفت: اين طرح كماكان با همان قوت و شدت اوليه دنبال مي‌شود. به خصوص در مورد گشت‌هاي شبانه. همچنين رانندگان اين خودروها تصور نكنند كه با آغازفصل سرما طرح خاتمه خواهد يافت.

وي در خصوص اجراي طرح LEZ كه براساس آن ورود خودروها به محدوده طرح ترافيك براساس ميزان آلايندگي خودرو‌ها خواهد بود و به گفته معاونت حمل‌ونقل ترافيك شهرداري از پاييزامسال اجرايي خواهد شد، نيز گفت: اين طرح مصوبات خود را در جلسات و كميسيون‌هاي مختلف اخذ كرده و بنابراين ما هم به عنوان مجري موظف به اجراي قانون و مصوبات قانوني هستيم؛ ضمن اينكه هر طرحي ممكن است يك‌سري مسائل و مشكلات را به همراه داشته باشد اما ما نمي‌توانيم بگوييم كه قانون را اجرا نمي‌كنيم.

حسيني در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اقدام برخي سازمان‌ها و نهادها براي اختصاصي كردن معابر يا تبديل حاشيه خيابان به پاركينگ‌هاي خود اظهار كرد: هيچ فرد، صنف، سازمان و نهادي حق تصرف معابر عمومي به عنوان جاي پارك يا پاركينگ خصوصي خود را ندارد و از آنجايي كه معابر به عنوان حريم عمومي محسوب مي‌شوند، اين كار تخلف است و حتي جنبه جرم نيز پيدا مي‌كند. پليس نيز با اين موارد برخورد كرده و به افرادي كه دست به چنين كاري زده‌اند تذكر مي‌دهد.

وي با بيان اينكه امسال نيز همانند سال‌هاي گذشته جابه‌جايي دانش‌آموزان تنها با خودروهاي داراي برچسب سرويس مدارس و مورد تاييد سازمان تاكسيراني انجام خواهد شد، درباره شرايط خودروي سرويس مدرسه گفت: در صورتي كه بيش از پنج سال از ساخت خودروي سرويس مدرسه گذشته باشد اين خودروها حتما بايد داراي برگه معاينه فني معتبر بوده، همچنين داشتن بيمه نامه شخص ثالث، بيمه‌نامه سرنشين و نداشتن هرگونه عيب و نقص از ديگر الزامات سرويس مدرسه است. وي در مورد شرايط راننده نيز گفت: راننده حداقل بايد 23 سال سن داشته و داراي گواهينامه سلامت و سوءپيشينه باشد؛ همچنين متاهل بودن نيز از ديگر الزامات براي يك راننده سرويس مدرسه است. حسيني با اشاره به تصويب نرخ سرويس مدارس از سوي شوراي شهر تهران، خاطرنشان كرد: اين نرخ به تصويب رسيده و يكي از وظايفي كه بر عهده پليس قرار گرفته، نظارت بر اجراي اين نرخ است كه از طريق چك كردن رندم انجام خواهد شد.

حسيني ادامه داد: برابر آخرين آماري كه از تاكسيراني اخذ كرده‌ايم تاكنون حدود 9000 راننده مورد آموزش قرار گرفته‌ و تعدادي نيز از سال‌هاي گذشته دوره‌هاي آموزشي خود را طي كرده‌اند و من فكر مي‌كنم با توجه به اين شرايط تا پيش از آغاز سال تحصيلي كليه رانندگان آمادگي لازم براي دريافت برچسب را داشته باشند ضمن اينكه تاكنون نيز حدود 70 درصد از اين افراد براي دريافت برچسب آمادگي‌هاي لازم را كسب كرده و مشكلي ندارند. رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در خصوص تخلفات رانندگان سرويس‌هاي مدارس نيز اظهار كرد: برابر قانون اگر راننده سرويس مدرسه براي بار سوم مرتكب تخلفات حادثه‌ساز شود، دفترچه وي باطل شده و صلاحيت لازم براي رانندگي سرويس مدرسه را نخواهد داشت.

وي درباره اعتراض برخي شهروندان كه از مزاحمت‌هاي جوانان موتوسيكلت‌سوار براي دانش‌آموزان به ويژه دختران ايجاد مي‌كنند، گفت: براي جلوگيري از اين‌گونه اقدامات از ابتداي مهرماه طرح برخورد با مزاحمت موتورسواران در مقابل مدرسه‌هاي دخترانه را خواهيم داشت و با اين افراد به‌شدت برخورد خواهد شد. حسيني در بخش ديگري از سخنانش درباره شرايط لازم براي راننده سرويس مدارس دخترانه خاطرنشان كرد: راننده سرويس مدارس دخترانه اعم از ابتدايي و دبيرستان حتما بايد زن باشد و اين موضوع الزامي است اما در مورد ميني بوس‌ها راننده مي‌تواند مرد باشد به شرط اينكه يك مربي خانم و فرد مورد تاييد مدرسه در ميني بوس حضور داشته باشد. ضمن اينكه راننده ميني بوس نيز حتما بايد شرايط مربوط به راننده سرويس‌هاي مدارس را كه در ابتداي نشست گفته شد، داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون