• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3333 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۲ شهريور

آريا حلاوتي، 18 ساله، ساكن كرمان، برنده مدال طلاي المپياد رياضي

در كنكور چيزي به بچه‌ها اضافه نمي‌شود، تنها نتيجه‌اي كه شايد بتوانند بگيرند اين است كه در دانشگاه مورد علاقه‌شان تحصيل كنند. اما در المپياد بچه‌ها اراده‌شان در همه زمينه‌ها تقويت مي‌شود. در كنكور بچه‌ها ممكن است نهايتا 15 دقيقه براي حل يك مساله وقت بگذارند، اما در المپياد كمترين زماني كه براي حل يك مساله بايد صرف كنيم سه ساعت است، گاهي ممكن است چند روز براي پيدا كردن راه‌حل يك مساله وقت بگذاريم. اين موضوع خيلي در اراده بچه‌ها براي حل كردن مسائل در تمام زمينه‌ها تاثيرگذار است. بچه‌هاي المپيادي ترسي از مواجه شدن با مسائل ندارند. بچه‌هاي المپيادي وقتي با يك مشكل در زندگي روبه‌رو مي‌شوند، مثل يك مساله المپيادي با آن برخورد مي‌كنند. من الان به بچه‌هايي كه براي كنكور آماده مي‌شوند تدريس مي‌كنم، اين موضوع را خيلي خوب مي‌بينم، بچه‌ها حتي حاضر نيستند پنج دقيقه براي پيدا كردن راه‌حل يك مساله وقت بگذارند. ضمن اينكه بچه‌هايي كه در المپياد شركت مي‌كنند عاشق درس‌شان هستند، هيچ كدام از بچه‌ها به شما نمي‌گويند كه ما در المپياد سختي كشيده‌ايم چون درس خواندن برايشان تفريح است، اين هم به اين دليل است كه درس مورد علاقه‌شان را انتخاب كرده‌اند.

در شهرستان‌ها امكانات كمتر از تهران است، در تهران ورودي‌ها بيشترند، منابع و خوراك براي بچه‌ها خيلي زياد است، از جهاتي بچه‌ها را حمايت مي‌كنند. اما در شهرستان‌ها اين‌طور نيست، بچه‌ها خودشان بايد راه المپيادشان را بروند. به طور مشخص در درس جبر كه حضور استاد خيلي تاثير دارد، بچه‌هاي شهرستان‌ها به مراتب ضعيف‌تر از بچه‌هاي تهران هستند كه اساتيد خوبي دارند. اما به طور مثال استرسي كه بچه‌هاي تهران در زندگي‌شان دارند را بچه‌هاي شهرستان ندارند، بچه‌هاي تهران حتي براي رسيدن‌شان به كلاس هم استرس و فشار تحمل مي‌كنند. در تجربه جهاني هم اگر بخواهيم در نظر بگيريم، بچه‌هايي كه از ايران در المپياد شركت مي‌كنند به نسبت كساني كه از كشورهاي ديگر مي‌آيند، فرصت كمتري براي حضور در رقابت جهاني دارند. در كشورهاي ديگر افراد تا قبل از ورود به دانشگاه فرصت دارند در المپياد شركت كنند، اما در ايران براي اينكه بچه‌هاي بيشتري فرصت تجربه كردن رقابت جهاني را داشته باشند، براي ميزان حضور دانش‌آموزان در المپياد جهاني يك محدوديت‌هايي را در نظر گرفته‌اند.

رشته نرم‌افزار دانشگاه شريف را براي تحصيل در دوره ليسانس انتخاب كرده‌ام، اما در مقطع فوق ليسانس كه نياز به اساتيد و منابع به روز‌تري دارد، در دانشگاه كشورهاي ديگر ادامه تحصيل خواهم داد. در ايران به رشته‌هاي محض خيلي توجه نمي‌شود، و نمي‌دانند كه چقدر مفيد است، چون رشته‌هاي محض خيلي زود به نتيجه نمي‌رسند، مورد توجه قرار نمي‌گيرند.

پدر و مادرها خيلي از شركت بچه‌ها در المپياد مي‌ترسند، و اين نگراني را دارند كه به درس و مدرسه بچه‌ها آسيب بزند. اما بهتر است كه به بچه‌ها اعتماد كنند و فرصت استثنايي بودن را به بچه‌ها بدهند. تلاشي كه بچه‌ها در المپياد مي‌كنند و تاثيري كه المپيادي بودن در زندگي‌شان دارد، خيلي مهم‌تر و بيشتر از تاثيري است كه مدال آوردن در رقابت‌ها در زندگي‌شان دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون