• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

دولت سعودي مسووليت سنگين خود را در اين حادثه تلخ بپذيرد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پي فاجعه مصيبت بار در منا كه در آن جمع كثيري از ميهمانان الهي جان خود را از دست دادند با صدور پيامي ضمن ابراز همدردي با مصيبت ديدگان اين حادثه اندوهبار و تسليت به بازماندگان آنان تاكيد كردند: دولت سعودي موظف است مسووليت سنگين خود را در اين حادثه تلخ پذيرفته و به لوازم و قاعده حق و انصاف عمل كند، ضمن اينكه مديريت غلط و اقدامات ناشايسته‌اي كه عامل اين فاجعه بوده است نيز نبايد از نظر دور بماند. ايشان همچنين در كشور سه روز عزاي عمومي اعلام كردند. متن پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي به شرح زير است: 
بسم‌الله الرحمن الرحيم
انالله و انااليه راجعون
 فاجعه مصيبت‌بار در منا كه در آن جمع كثيري از ضيوف‌الرحمان و مومنان مهاجر الي‌الله از كشورهاي گوناگون، اندوهي بزرگ در جهان اسلام پديد آورده و عيد آنان را عزا كرده است. در ميهن عزيز ما نيز ده‌ها خانواده كه مشتاقانه در انتظار عزيزان حج‌گزار خود بودند، اكنون به عزاي آنان نشسته‌اند. اينجانب با قلبي سرشار از غم و همدردي با مصيبت‌ديدگان، اين حادثه اندوهبار را به روح مطهر حضرت رسول اعظم (صلي‌الله عليه و آله) و به ساحت مقدس ولي‌الله الاعظم حضرت صاحب‌الزمان (اروحنا فداه) كه صاحب‌عزاي اصلي است و به همه بازماندگان و عزاداران در سراسر جهان اسلام به ويژه در ايران عزيز تسليت عرض مي‌كنم و رحمت خاصه خداوند غفور و رحيم و شكور را براي اين ميهمانان گرامي‌اش و شفاي عاجل آسيب‌ديدگان و مجروحان را از درگاه عطوفتش مسالت مي‌نمايم و يادآور مي‌شوم: 1- مسوولان نمايندگي اينجانب و سازمان حج تلاش طاقت‌فرساي خود در شناسايي جان‌باختگان و معالجه مجروحان و اعزام به كشور و خبررساني سريع را كه سراسر امروز بدان مشغول بودند همچنان ادامه دهند و همه كساني كه توانايي دارند به آنان كمك كنند. 2- هر گونه كمك ممكن را به حجاج ديگر كشورها نيز تعميم دهند و حق برادري اسلامي را به انجام رسانند. 3- دولت سعودي موظف است مسووليت سنگين خود را در اين حادثه تلخ پذيرفته و به لوازم آن به قاعده حق و انصاف عمل كند. مديريت غلط و اقدامات ناشايسته كه عامل اين فاجعه بوده نبايد از نظر دور بماند. 4- جان‌باختگان اين حادثه ان‌شاءالله مشمول اين كلام نوراني قرآن‌اند كه: «و من يخرج من بيته مهاجرا الي‌الله و رسوله ثم يدركه الموت فقد وقع اجره علي‌الله» اين براي بازماندگان، تسلاي بزرگي است. آنان پس از طواف و سعي و پس از ساعات پربركت عرفات و مشعر و در حال انجام مناسك حج به ديدار معبود شتافته‌اند و ان‌شاءالله مورد لطف و رحمت ويژه احديتند. اينجانب با تسليت دوباره به عزاداران، سه روز عزاي عمومي در كشور اعلام مي‌كنم. 
رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيام به‌مناسبت كنگره عظيم حج: 
سرانگشت توطئه استكبار جهاني در حوادث گريه‌آور منطقه 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به مناسبت كنگره عظيم حج، «سياست‌هاي شرارت‌آميز استكبار در ايجاد گرفتاري‌هاي بزرگ براي امت اسلامي در منطقه» و «جنايت‌هاي رژيم غاصب صهيونيستي و اهانت مكرر به حريم مسجد الاقصي» را مساله اول همه مسلمانان خواندند و با فراخواندن علما و نخبگان دنياي اسلام به انجام رسالت خود در برابر اين حوادث تاكيد كردند: اجتماع پرشكوه حج، برترين جايگاه ظهور و تبادل اين تكليف تاريخي و «فرصت برائت» يكي از گوياترين مناسك سياسي است كه بايد مغتنم شمرده شود. ايشان همچنين با اشاره به حادثه تلخ درگذشت تعدادي از حاجيان در مسجدالحرام و مسووليت سنگين تامين امنيت ضيوف‌الرحمان تاكيد كردند: عمل به اين تعهد و اداي اين مسووليت، خواسته قطعي ما است. 
متن پيام رهبر انقلاب اسلامي كه صبح چهارشنبه از سوي حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسگر، نماينده ولي فقيه و سرپرست زايران ايراني در صحراي عرفات قرائت شد، به اين شرح است: 
 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم
و الحمد لله رب العالمين و الصلاة و السلام علي سيد الخلق اجمعين محمد و‌الله الطاهرين و صحبه المنتجبين و علي التابعين لهم باحسان الي يوم الدين.  و سلام بر كعبه شريف، پايگاه توحيد و مطاف مومنان و مهبط فرشتگان؛ و سلام بر مسجدالحرام و عرفات و مشعر و منا؛ و سلام بر دل‌هاي خاشع و زبان‌هاي ذاكر و چشم‌هاي به بصيرت گشوده و انديشه‌هاي به عبرت راه يافته؛ و سلام بر شما حج‌گزاران سعادتمند كه توفيق لبيك‌گويي به فراخوان الهي يافته و بر سر اين سفره پرنعمت نشسته‌ايد .  نخستين وظيفه، تاملي در اين لبيك جهاني و تاريخي و هميشگي است: ان الحمد و النعمة لك و الملك، لا شريك لك لبيك؛ (كافي، ج ۴، ص ۳۳۵) همه ستايش‌ها و سپاس‌ها از آن او، همه نعمت‌ها از سوي او و همه ملك و قدرت متعلق به اوست. اين است نگاهي كه به حج‌گزار در آغازين گام اين فريضه پرمغز و پرمعنا داده مي‌شود و ادامه اين مناسك، هماهنگ با آن، شكل مي‌گيرد و آنگاه همچون تعليمي ماندگار و درسي فراموش‌نشدني در برابر او گذاشته و تنظيم برنامه زندگي بر پايه آن، از او خواسته مي‌شود. فرا گرفتن اين درس بزرگ و عمل به آن، همان سرچشمه بابركتي است كه مي‌تواند زندگي مسلمانان را طراوت و حيات و پويايي بخشد و آنان را از گرفتاري‌هايي كه بدان دچارند -در اين دوران و در همه دوران‌ها- برهاند. بت نفسانيت و كبر و شهوت، بت سلطه‌جويي و سلطه‌پذيري، بت استكبار جهاني، بت تنبلي و بي‌مسووليتي و همه بت‌هاي خواركننده جان گرامي انساني، با اين غريو (خروش) ابراهيمي -آنگاه كه از عمق دل برآيد و برنامه زندگي شود- شكسته خواهد شد و آزادي و عزت و سلامت، به جاي وابستگي و سختي و محنت خواهد نشست. 
 برادران و خواهران حج‌گزار از هر ملت و هر كشوري، در اين كلمه حكمت‌آموز الهي بينديشند و با نگاه دقيق به گرفتاري‌هاي دنياي اسلام به ويژه در غرب آسيا و شمال آفريقا، براي خود با توجه به ظرفيت‌ها و امكانات شخصي و محيطي وظيفه و مسووليتي تعريف كنند و در آن بكوشند. امروز سياست‌هاي شرارت‌آميز امريكا در اين منطقه -كه مايه جنگ و خونريزي و ويراني و آوارگي و نيز فقر و عقب‌ماندگي و اختلافات قومي و مذهبي است- از يك سو و جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي -كه رفتار غاصبانه در كشور فلسطين را به نهايت درجه شقاوت و خباثت رسانيده- و اهانت مكرر به حريم مقدس مسجدالاقصي و لگدكوب كردن جان و مال فلسطينيان مظلوم از سوي ديگر، مساله اول همه شما مسلمانان است كه بايد در آن بينديشيد و تكليف اسلامي خود را در برابر آن بشناسيد و علماي ديني و نخبگان سياسي و فرهنگي وظيفه‌اي بس سنگين‌تر دارند كه متاسفانه غالبا مورد غفلت آنان است. علما به جاي برافروختن آتش اختلافات مذهبي و سياسيون به جاي انفعال در برابر دشمن و نخبگان فرهنگي به جاي سرگرمي به حاشيه‌ها، درد بزرگ دنياي اسلام را بشناسند و رسالت خود را كه در پيشگاه عدل الهي، مسوول اداي آنند پذيرا گردند و از عهده آن برآيند. حوادث گريه‌آور در منطقه -در عراق و شام و يمن و بحرين و در كرانه غربي و غزه و در برخي ديگر از كشورهاي آسيا و آفريقا، گرفتاري‌هاي بزرگ امت اسلامي است كه سرانگشت توطئه استكبار جهاني را در آن بايد ديد و به علاج آن انديشيد؛ ملت‌ها بايد آن را از دولت‌هاي خود بخواهند و دولت‌ها بايد به مسووليت سنگين خود وفادار باشند. و حج و اجتماعات پرشكوه آن، برترين جايگاه ظهور و تبادل اين تكليف تاريخي است؛ و فرصت برائت كه بايد با شركت همه حج‌گزاران از همه‌جا مغتنم شمرده شود، يكي از گوياترين مناسك سياسي در اين فريضه جامع‌الاطراف است.  امسال حادثه تلخ و خسارت‌بار مسجدالحرام، كام حاجيان و ملت‌هاي آنان را تلخ كرد. درست است كه درگذشتگان اين حادثه كه در حال نماز و طواف و عبادت به ديدار حق شتافتند، به سعادتي بزرگ دست يافته و در حريم امن و رعايت و رحمت الهي آرميده‌اند ان‌شاءالله و اين تسلايي بزرگ براي بازماندگان آنها است- ولي اين نمي‌تواند از سنگيني مسووليت كساني كه متعهد امنيت ضيوف‌الرحمانند بكاهد. عمل به اين تعهد و اداي اين مسووليت خواسته قطعي ما است. 


گذشت زمان  نخواهد توانست جلوه نام و ياد شهيدان عزيز را كم فروغ سازد 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، صبح پنجشنبه با صدور پيامي به ‌مناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجليل از شهيدان و ايثارگران، تاكيد كردند: شهيد  و شهادت در فرهنگ اسلامي، مظهر حيات و درخشندگي است و گذشت زمان نتوانسته و نخواهد توانست جلوه نام و ياد شهيدان عزيز را كم‌فروغ سازد. متن اين پيام كه همزمان با مراسم غبارروبى، عطرافشانى و گلباران مزار شهيدان در سراسر كشور از سوي حجت‌الاسلام والمسلمين شهيدي محلاتي، نماينده ولى فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران در گلزار شهداي بهشت زهراي تهران قرائت شد؛ به اين شرح است: 
بسم‌الله الرحمن الرحيم
گذشت زمان نتوانسته و نخواهد توانست-ان‌شاءالله- جلوه نام و ياد شهيدان عزيز را كم‌فروغ سازد. شهيد و شهادت در فرهنگ اسلامي، مظهر حيات و بقا و حضور و درخشندگي است؛ و اين ماييم كه بايد با ارتباط و اتصال به اين مفهوم بلند و ماندگار، براي خود و جامعه و كشور خود، بلندي و ماندگاري به دست آوريم. نامگذاري يك روز از هفته دفاع مقدس به اين نام مبارك، اداي وظيفه‌اي در اين راه است. سلام خدا بر ارواح طيبه شهيدان و خانواده‌هاي صبور آنان. سيدعلي خامنه‌اي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون