• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

عربستان مسوول است، بايد به دنياي اسلام توضيح دهند

در پي فاجعه مصيبت‌بار منا، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام پيامي صادر كرد. به گزارش ايسنا، متن پيام بدين شرح است: 
تكرار مصيبت جانگداز حج امسال در عربستان و اين بار در منا و رمي جمرات و كشته ومجروح شدن جمع زيادي از حجاج مظلوم بيت‌الله الحرام، به ويژه هم ميهنان عزيزمان، دل همه مسلمانان و مردم غيور كشورمان را به درد آورد و جهان اسلام را به عزا نشاند. اگرچه مرگ مظلومانه حجاج خانه خدا در احرام؛ آنهم قبل از اتمام اعمال حج و در منا به مصداق آيه «و من يخرج من بيته مهاجرا الي ‌الله و رسوله ثم يدركه الموت فقد وقع اجره علي‌الله» اجر عظيمي در بارگاه الهي دارد؛ اما از تقصير و سوءمديريت مسوولان نظم اين مراسم عظيم در دولت عربستان كم نمي‌شود و در قبال آن مسوولند و بايد براي دنياي اسلام توضيح دهند. اينجانب با نهايت تاسف و تاثر؛ ضمن همدردي، اين فاجعه غمبار را به همه مسلمانان؛ مردم عزيز ايران و به ويژه خانواده‌هايي كه عزيزان‌شان را از دست داده‌اند؛ صميمانه تسليت مي‌گويم و براي مجروحان و مصدومان اين حادثه از درگاه خداوند آرزوي سلامت و بهبودي كامل دارم. انتظار مي‌رود مسوولان ذيربط در دولت وهمه سازمان‌ها وارگان‌هاي درماني، امدادي و پشتيباني در اسرع وقت، اقدامات لازم و فوري را براي كاستن از ابعاد اين فاجعه وكاهش آلام داغ‌ديدگان ومجروحان به عمل آورند. 
آيت‌الله آملي لاريجاني: دولت سعودي مسووليت مديريت غلط خود را پاسخگو باشد
رييس قوه قضاييه، جان باختن تعدادي از زايران بيت‌الله الحرام در منا را تسليت گفت. به گزارش اداره كل روابط عمومي قوه قضاييه، متن پيام تسليت آيت‌الله آملي لاريجاني به شرح زير است: 
بسم‌الله الرحمن الرحيم
انالله و انااليه راجعون
اندوه مصيبت منا كه موجب جان باختن بسياري از مومنان و ضيوف الرحمن در سرزمين وحي شد موجب تاسف و تاثر گرديد. اينجانب اين فاجعه بزرگ را به محضر حضرت بقيه‌الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبري مدظله‌العالي و خانواده‌هاي اين عزيزان تسليت عرض نموده و ضمن همدردي از مسوولان مربوطه مي‌خواهم تا با ادامه پيگيري‌ها واقدامات خود در شناسايي و انتقال پيكرها و همچنين رسيدگي به امور مجروحان اقدام شايسته معمول دارند. دولت سعودي بايد مسووليت مديريت غلط خود را كه موجب بروز اين فاجعه شد، بپذيرد و پاسخگوي آن باشد. بار ديگر ضمن تسليت اين فاجعه مصيبت بار، از درگاه احديت براي درگذشتگان آرزوي لطف و مرحمت داشته و شفاي عاجل مجروحان و مصدومان را نيز مسالت دارم. 
علي لاريجاني: دولت سعودي توضيحات
 قانع كننده‌اي به امت اسلام ارايه كند 
علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي در پيامي، حادثه رمي جمرات در روز عيد قربان را كه منجر به كشته و زخمي شدن صدها نفر از حجاج بيت الله الحرام شد تسليت گفت. به گزارش ايسنا، متن كامل پيام رييس مجلس شوراي اسلامي به شرح ذيل است؛ 
بسم‌الله الرحمن الرحيم 
بار ديگر در موسم مناسك حج ابراهيمي، شاهد حادثه‌اي ناگوار بوديم كه باعث جان باختن و مصدوميت جمع كثيري از زايرين بيت‌الله الحرام شد. اين حادثه غمبار و دردناك، در يوم‌الله قربان، عيد اكبر مسلمين و حين انجام مناسك حجاج درمنطقه منا به وقوع پيوست و روز رحمت الهي را به واقعه‌اي حزن‌انگيز و فراموش ناشدني براي مسلمانان مبدل ساخت. دراين شرايط ضرورت دارد امت اسلامي با تدبير به بررسي علل ناتواني متوليان برگزاري اين مراسم در انجام وظايف خود و قصور صورت گرفته بپردازد تا شاهد وقوع مجدد اينگونه حوادث دردناك نباشيم. لازم است چگونگي مديريت اين مراسم عظيم الهي از سوي تمامي كشورهاي مسلمان، سازمان همكاري‌هاي اسلامي و بين المجالس اسلامي مورد ارزيابي و بررسي قرار گرفته و تمهيدات لازم براي برگزاري مراسم مطلوب حج انديشيده شود. آنچه همه ملت‌هاي مسلمان انتظار دارند آن است كه دولت سعودي به وظايف خود با تدبير و تعهد عمل نموده، ضمن برخورد با مجرمين و خاطيان توضيحات قانع كننده‌اي در مورد آنچه بر ميهمانان ضيافت الهي رفته است به امت اسلامي و جهانيان ارايه دهد. همچنين ضمن تشكر و قدرداني از نماينده محترم مقام معظم رهبري و سرپرست حجاج ايراني حضرت حجت‌الاسلام و المسلمين قاضي عسگر و رييس محترم سازمان حج و زيارت جناب آقاي اوحدي و همه دست‌اندركاران كه زحمات طاقت‌فرسايي براي رسيدگي به وضع درگذشتگان و مصدومين متحمل شده‌اند، ان‌شاءالله تا به پايان رساندن رسيدگي به امور جان باختگان و مجروحان به بهترين طريق ممكن از پا ننشينند و پيگيري‌هاي لازم را انجام دهند. 
اينجانب ضمن عرض تسليت اين حادثه تلخ به پيشگاه حضرت بقيه‌الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه‌ الفداء؛ مقام معظم رهبري؛ امت بزرگ اسلامي، ملت شريف ايران و خانواده‌هاي داغدار، شفاي عاجل حادثه ديدگان و آمرزش درگذشتگان را از درگاه خداوند متعال مسالت مي‌كنم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون