• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

واكنش مراجع تقليد به بي‌تدبيري آل‌سعود و فاجعه خونين منا

واكنش مراجع تقليد به بي‌تدبيري آل‌سعود و فاجعه خونين منا 
گروه سياسي| آيات عظام مكارم شيرازي، جوادي آملي، نوري همداني، صافي‌گلپايگاني و شبيري زنجاني از مراجع عظام تقليد با صدور پيام‌هاي جداگانه‌اي، جان باختن تعداي از زايران بيت‌الله الحرام در حادثه منا را تسليت گفتند و از بي‌تدبيري و سوء‌مديريت مسوولان سرزمين وحي انتقاد كردند. 
در بخشي از پيام آيت‌الله مكارم شيرازي، آمده است، حادثه دردناك منا، جهان اسلام را غرق در عزا ساخت، فاجعه‌اي كه منجر به از دست رفتن و مجروح شدن جمع زيادي از مسلمانان همه كشورها و كشور عزيزمان شد. اين فاجعه عظيم ايجاب مي‌كند كه علماي اسلام از يك سو و سياستمداران از سوي ديگر در اسرع وقت جلساتي تشكيل دهند و براي اداره حرمين شريفين فكري كنند. كساني كه اكنون مسوول هستند عملا ثابت كردند توانايي اين كار را ندارند و امكان تكرار اين فاجعه در سال‌هاي ديگر مراسم حج را به صورت يك عبادت وحشتناك در آورد و به قداست حج ضربه شديدي وارد مي‌كند، تا افكار عمومي در جهان اسلام آماده است در اين باره فكري كنند. هياتي مدير و مدبر و با تجربه كافي براي اداره حرمين شريفين معين گردد و مانعي ندارد سعودي‌ها هم جز اين هيات باشند. به يقين اگر در اين امر كوتاهي شود مسووليت حوادثي كه امكان دارد خداي ناكرده تكرار شود بر گردن همگان خواهد بود.»
    
آيت‌الله جوادي آملي نيز در پيام خود تصريح كرد: آنچه بر اندوهباري اين رخداد تلخ و سوگ اسفبار مي‌افزايد، بي‌تدبيري و سوءمديريت مسوولان سرزمين وحي است، اينان كه نان قداست آن بلد امين را به بهاي ناامني مي‌خورند، نه پاسخي در پيشگاه صاحب آن سرزمين يعني خداي سبحان دارند و نه جوابي در برابر مسلمانان جهان به ويژه خانواده‌هاي معزز جانباختگان. اگر سازمان‌هاي حقوق بشر تحت اسارت استكبار جهاني نمي‌بود، فرياد حق‌طلبانه آن نهاد، هم اكنون به گوش مي‌رسيد و اگر جوامع بين‌الملل از نفوذ استثمار آزاد بودند، هم اكنون مسوولان بي تدبير عربستان را به محاكمه فرا مي‌خواندند. 
    
آيت‌الله نوري‌همداني، در بخشي از پيام خود با اشاره به اينكه مصيبتي كه در حركت مسلمانان براي رمي جمرات در سرزمين منا به وقوع پيوست، مصيبت بسيار بزرگ و فاجعه عظيمي براي اسلام و مسلمين است، گفت: آيا وقت آن نرسيده است كه مسلمانان جهان و دولت‌هاي اسلامي به جنايت‌هايي كه آل سعود در تاريخ ننگين خودشان انجام داده و روز به‌روز در ارتكاب جنايات بيشتر در عراق، يمن، سوريه و بحرين چهره زشت و شوم خود را بهتر نشان مي‌دهند تصميمات جدي و اجتماعي در اين مورد بگيرند. 
    
آيت‌الله صافي‌گلپايگاني در پيامي اظهار داشت: بي‌شك وقوع چنين حوادث دردناكي، تكليف را براي امّت اسلامي زيادتر نموده كه بايد با تدبير و مديريت صحيح و هماهنگي كامل از تكرار چنين وقايع ناگواري جلوگيري نموده و راه را براي انجام مناسك حج در خانه امن الهي كه قبله مسلمانان و كعبه آمال چند ميليارد مسلمان است فراهم نمايند. 
    
آيت‌الله شبيري‌زنجاني با ابراز تاثر و تاسف، از حادثه ايجاد شده در منا گفت: در ايام باعظمت حج ابراهيمي امسال، شاهد حوادث غمبار و دلخراش مكه و منا بوديم كه به كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از زايران بيت‌الله الحرام منجر شد و امت اسلام را عزادار نمود. وي با تسليت به محضر حضرت ولي‌عصر (عجل‌الله تعالي فرجه الشريف)، امت اسلامي و خانواده‌هاي قربانيان، براي جان‌باختگان غفران و رحمت واسعه الهي، براي بازماندگان صبر و اجر و براي مجروحان شفاي عاجل را مسألت كرده و ابراز اميدواري كرد تدبيري صحيح انديشيده شود كه ديگر شاهد چنين وقايعي نباشيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون