• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

تشكيل جلسه ويژه هيات دولت و ستاد پيگيري حادثه

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني با صدور پيامي، فاجعه دردناك منا را تسليت گفته و دستوراتي براي رسيدگي به مجروحين و انتقال درگذشتگان حادثه به كشورمان صادر كرد. رييس‌جمهور كه براي شركت در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد به امريكا سفر كرده است، در بدو ورود به نيويورك با صدور پيام تسليتي به مناسبت فاجعه دردناك منا، با دستور رسيدگي فوري به حال مجروحين فاجعه و انتقال درگذشتگان به كشورمان از استانداران خواست با حضور در منزل درگذشتگان و مجروحين فاجعه، پيام تسليت وي را به آنان ابلاغ كرده و از دولت عربستان نيز خواست ضمن به عهده گرفتن مسووليت فاجعه به وظايف قانوني و اسلامي خود در اين زمينه عمل كند.به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، متن پيام حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني به شرح زير است: 
بسم‌الله الرحمن الرحيم
انا لله وانا اليه راجعون
خبر تاسف‌بار و تاثربرانگيز فاجعه مولمه كشته ومجروح شدن بيش از دويست نفر ازحجاج ايراني بيت‌الله الحرام درآستانه ورود به نيويورك غمي سنگين بر اينجانب و هيات همراه مستولي نمود. درگذشت حجاج عزيزمان در كنار متمسكين به حبل‌الله از امت اسلامي ومجروح شدن ضيوف الرحمان در لباس احرام در سرزمين وحي و در آرزوي وصال حق تعالي مصداق روشن من يخرج من بيته مهاجرا الي‌الله است، كه فقد وقع اجره علي‌الله. بي شك اعلام سه روز عزاي عمومي دركشور نيز كه مبين عمق اين فاجعه است، حداقل همدردي دولت و ملت شريف ايران با بازماندگان اين فاجعه خواهد بود. اينجانب با تسليت فاجعه دردناك منا، به محضرحضرت ولي عصر (عج)، بازماندگان معزز، مقام معظم رهبري و ملت شريف ايران، ازجناب آقاي جهانگيري معاون اول محترم مي‌خواهم تا در اسرع وقت با تشكيل ستاد ويژه رسيدگي به اين فاجعه وتجميع امكانات لازم، ضمن اطلاع‌رساني به ملت شريف ايران، اقدامات زير را انجام داده و مستمرا به اينجانب گزارش دهد: ١- با اعزام تيم‌هاي امداد درصورت لزوم و ارسال هواپيما به كشورعربستان، رسيدگي به امور حجاج بيت‌الله الحرام، مجروحين فاجعه،  و انتقال درگذشتگان به كشورمان را دراولويت اقدامات ستاد قرار دهند؛ لازم است حجاج عزيز احساس نمايند مي‌توانند ساير مناسك باقيمانده خود را درآرامش وامنيت انجام داده و وفق برنامه به كشور خود باز گردند. ٢- از استانداران محترم خواسته شود با حضور درمنازل درگذشتگان ومجروحين فاجعه ضمن ابلاغ پيام تسليت اينجانب، كمك‌هاي لازم و تسهيلات مكفي براي انجام امور مربوطه را دراسرع وقت ارايه نمايند. 3- وزارت امورخارجه و سفير ايران در عربستان موظف‌اند ضمن بررسي چگونگي رخ دادن اين فاجعه تمامي اقدامات لازم جهت احقاق حقوق درگذشتگان و حادثه‌ديدگان را به عمل آورده و از دولت عربستان نيز مي‌خواهم ضمن به عهده گرفتن مسووليت اين فاجعه، به وظايف قانوني واسلامي خود دراين زمينه عمل نمايند.  ضمن همدردي مجدد با خانواده‌هاي آسيب‌ديدگان، از درگاه خداوند متعال طلب مغفرت براي جان‌باختگان، آرزوي شفاي عاجل براي مجروحان و حج مقبول و سعي مشكور براي حجاج عزيز كشورمان توام با امنيت كافي وسلامت مسالت دارم. 
شمخاني: ضعف مديريت دولت سعودي علت اصلي فاجعه منا بود
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در پايان جلسه كميته ويژه رسيدگي به فاجعه منا با اشاره به پيام مقام معظم رهبري و دستور رييس‌جمهور درباره بهره‌گيري از مجموعه ظرفيت‌هاي كشور براي مديريت ابعاد و تبعات اين حادثه افزود: از نخستين ساعات وقوع اين حادثه ستاد ويژه‌اي در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي با حضور مسوولان دستگاه‌هاي ذيربط تشكيل و ضمن ارتباط مستمر با سرپرست حجاج ايراني مستقر در عربستان سعودي، اقدامات ضروري در حوزه هماهنگ‌سازي مجموعه ظرفيت‌هاي سياسي، امدادي، درماني و اطلاع‌رساني در داخل كشور را در اين زمينه آغاز كرد. به گزارش ايسنا، علي شمخاني با ابراز تاسف نسبت به بي‌توجهي و تمركز كافي دولت عربستان سعودي نسبت به برگزاري امنيت عظيم‌ترين كنگره جهان اسلام در ايام حج تمتع گفت: تغيير اولويت امنيتي عربستان سعودي و به‌كارگيري نيروهاي امنيتي و انتظامي خبره براي تجاوز به كشور يمن و سركوب مردم مسلمان بحرين و همچنين كاهش كمي و كيفي عوامل انتظامي در حج تمتع نقش تعيين‌كننده‌اي در بروز اين فاجعه داشته است. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي گفت: ضعف مديريت دولت عربستان سعودي و بي‌كفايتي عوامل اجرايي و انتظامي مسوول برگزاري مراسم حج تمتع به‌طور قطع يكي از عوامل اصلي شكل‌گيري فاجعه غم‌بار منا بوده است. شمخاني با تاكيد بر حساسيت و پيگيري مجدانه اين موضوع از سوي جمهوري اسلامي ايران تا دستيابي به نتيجه قطعي و همچنين بهره‌گيري از مجموعه ظرفيت‌هاي قانوني و حقوقي براي تبيين و تعيين عوامل شكل‌گيري و مسببان اين فاجعه عظيم گفت: درحال حاضر مجموعه توان دستگاه‌هاي مسوول براي رسيدگي به وضعيت مجروحان و مشخص كردن وضعيت مفقودان حادثه و همچنين انتقال جانباختگان به كشور بسيج شده و توجيهات لازم در سطح استانداري‌هاي كشور نيز انجام شده است. دبير شوراي عالي امنيت ملي در پايان ضمن ابراز هم‌دردي با خانواده‌هاي داغدار ايراني و مسلمانان كشورهايي كه در اين فاجعه عزيزان خود را از دست داده‌اند آمادگي كشورمان را براي مساعدت به حجاج آسيب‌ديده ساير كشورها اعلام كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون