• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

بي‌كفايتي عربستان در جريان حج

ادامه از صفحه اول


همه اينها نيروهايي بودند كه پيش از اين در قضيه حج كمك مي‌كردند و در اين زمينه تجربه لازم را داشتند ولي حالا اداره حج به دست افراد بي‌تجربه تازه‌كار و كم‌عقل افتاده است و اين خاصيت شاهنشاهي را از بالا تا پايين در اين نظام نهادينه كرده است. آنها اصلا مشورت‌پذير نيستند، همه‌چيز را مي‌خواهند خودشان اجرا كنند و نمي‌گذارند كس ديگري دخالت كند، آنها حتي از ريسمان سياه و سفيد هم مي‌ترسند. آنها حتي اجازه نمي‌دهند تا نيروهاي ايراني به سردخانه‌هاي اين كشور بروند تا جان‌باختگان ايراني را شناسايي كنند. چرا كه مي‌ترسند ابعاد اين فاجعه در اذهان عمومي لو برود. آنها حتي نمي‌گذارند نيروهاي ايراني به بيمارستان‌ها بروند و مجروحان خودمان را درمان كنند. آنها افكار و عقايد خشن وهابيت را در درون عربستان نهادينه كرده‌اند و اجازه هيچ كار ديگري را نمي‌دهند.  آل سعود در اين زمينه مقصر هستند و به هر دليل نيروهاي امنيتي حداقل يكي از مسيرها را مسدود كردند كه باعث به بار آمدن اين
 فاجعه شده است.
 طبيعي است كه در چنين شرايطي مردم از ترس جان‌شان دست به هر كاري مي‌زنند.  اينگونه نيست كه اين موضوع فقط يك اشتباه بوده است چرا كه گفته مي‌شود اين حادثه در سه نقطه رخ داده است. اين تنها يك حادثه نبوده است كه يك نفر به زمين بخورد و ساير افراد نيز به زمين بخورند. اين اشتباه در برنامه‌ريزي و سياستگذاري است.  با توجه به اهميت حج بايد يك فكري براي اين موضوع انجام داد. اين موضوع نيز بايد در كنفرانس اسلامي، بين‌المجالس اسلامي مورد بررسي قرار گيرد. 
ما در اين كشور مشاهده مي‌كنيم كه نه مجلسي وجود دارد، نه كسي پاسخگوست و اين شاهزاده‌ها هر كاري انجام دهند، انجام دادند و يك شاه كم توان كه اختيار چنداني ندارد و پسرش در حال اداره امور است و پسر نيز قصددارد پس از شاه، شاه بشود و به همين دليل نيز يك حالت متشنجي را در ميان شاهزاده‌ها ايجاد كرده است.  چند اتفاق افتاده است كه نشانه كامل بي‌كفايتي آنها است. مقامات سعودي حتي آبروي تكنولوژي را نيز بردند. دكلي كه در مكه سقوط كرد بنا بود چندين تن مصالح ساختماني را حمل كند ولي با يك باد سقوط كرد. سقوط دكل را با باد توجيه كردند، مساله منا كه ديگر باد درآن دخيل نبود يا حتي پنكه سقفي نيز در حالي كه چندصد هزار نفر از زير آن رد مي‌شود بايد سقوط كند؟ يا در چنين شرايطي هتل پانزده طبقه بايد آتش بگيرد؟ اينها همچنين مونوريلي ساخته‌‌اند تا از منا تا مكه حجاج را حمل كند، در اين مونو ريل باز نشده و مردم در حال خفگي قرار گرفتند و به بيمارستان منتقل شدند.
 اينها آبروي تكنولوژي را هم بردند. در حادثه منا اكنون چند هزار نفر زخمي هستند و چند صد نفر مفقود و خدا مي‌داند كه چه تعداد تلفات در پي خواهد داشت و اينچنين عيد مسلمانان را به عزا تبديل كردند. به اين سهل انگاري نبايد بي‌توجهي شود. امنيت حجاج بر همه‌چيز ارجحيت دارد. حتي اگر مقامات آل سعود مسلمان هم نباشند وظيفه دارند كه امنيت و سلامت حجاج را حفظ كنند. در اربعين حسيني حداقل پنج ميليون نفر از نجف به سمت كربلا حركت مي‌كنند. كربلا هم جاي بزرگي نيست ولي بسيار زيبا اداره مي‌شود. متاسفانه اعراب حتي اجازه نمي‌دهند كسي به آنها در اداره امور كمك كند. چرا كه نگران هستند اين سيستم شاهنشاهي را از دست بدهند. اگر آل سعود جريان حج را رها كند نيز بهتر اداره مي‌شود.  با اين وجود بايد گفت كه به گزارش اعراب نمي‌توان اعتماد چنداني كرد و بايد آقاي روحاني و ظريف كه اكنون در سازمان ملل هستند فعاليت‌هايي را در اين خصوص انجام دهند و براي اين قضيه در ديدارهاي خود با سران كشورهاي اسلامي چاره‌اي بينديشند و بايد كشورهاي اسلامي گرد همديگر بيايند و يك هيات نظارتي را براي جريان حج تعيين كنند و همين موضوع كافي است كه نشان دهيم عربستان در اداره جريان حج بي‌كفايت است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون