• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3128 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر

بودجه 94 اميدوار‌كننده است

گروه اقتصادي | بيژن رحيمي‌دانش گفت: لايحه بودجه سال 1394 يك لايحه واقع‌بينانه است.
كارشناس ارشد بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد گفت: بودجه سال 1394 نسبت به امسال وابستگي كمتري به نفت دارد زيرا منابع مالي دولت از طريق فروش نفت از 76 هزار ميليارد تومان به 71 هزار ميليارد تومان رسيد و با توجه به افزايش منابع عمومي مي‌توان كاهش وابستگي به نفت در بودجه سال آينده را 10 درصد كمتر از امسال دانست.
رحيمي‌دانش، با اشاره به شرايطي كه در آن لايحه بودجه تدوين شده است ادامه داد: دولت زماني‌كه لايحه بودجه را مي‌دهد درواقع مي‌خواهد از قوه مقننه مجوز بگيرد. به همين خاطر سعي مي‌شود تا حدودي ارقام را دست بالا بگيرند. پس اعلام اعداد 10 الي 15 درصد بالاتر از واقعيت چيز عجيبي نيست. با فرض قبول اين نكته است كه مي‌توان لايحه امسال را لايحه‌يي مناسب قلمداد كرد.
مديركل سابق حقوق سازمان مديريت، درباره افزايش دستمزدها اعلام كرد كه نبايد فرض كنيم بين دستمزد و تورم رقابت است. وي افزود: در مجموع 14درصد افزايش دستمزد مناسب است اما تا پايان سال فرصت باقي است و اگر دولت متوجه اشتباهي شود مي‌تواند اين عدد را افزايش دهد.
رحيمي‌دانش گفت: در روزهاي اخير بحث‌هايي نيز درباره هزينه‌هاي غيرضروري شده است. اين مساله در تمام دنيا وجود دارد و طبعا نمي‌توان گفت كه يك دولت تمام هزينه‌هايي كه كرده است ضروري بوده‌اند. اكثر هزينه‌هايي از اين دست در مواقعي رخ مي‌دهند كه قابل پيش‌بيني نيستند. در كنار اين موضوع نبايد فراموش كرد كه هرگاه منابع كمتر شوند هزينه‌هاي غيرضروري افزايش مي‌يابند.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، مساله بين هزينه‌ها و سرمايه‌گذاري‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: رقم سرمايه‌گذاري‌ها به ويژه در بخش عمراني بالاست و اگر چنين اتفاقي بيفتد بايد به دولت آفرين گفت چرا كه شاهكار كرده است. او ادامه داد: صحبت كردن از سرمايه‌گذاري 30 هزار ميليارد توماني در يك‌سال و در بخش عمراني صحبت‌هاي كوچكي نيست و شجاعت مي‌خواهد.
اين كارشناس بودجه با انتقاد از چاپ يازده هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت گفت: هر چند اين اقدام به لحاظ جمع‌آوري نقدينگي اقدامي مناسب است اما تداوم اين روند را باعث پديدآمدن مشكلات ديگر دانست.
وي در مورد پيش‌بيني تورم در سال آينده گفت: در سال آينده هم فكر مي‌كنم كاهش رشد تورم خواهيم داشت. در اين زمينه صحبت‌هاي رييس‌جمهور منطقي است و به‌نظرم ايشان كل قضيه را درست ديده‌اند. درمجموع روند رشد تورم آهسته‌تر خواهد شد.
او گفت: مشكل اقتصاد ايران تنها تورم نيست. دولت يكي از اهداف خود را افزايش صادرات غيرنفتي هم اعلام كرده است. در همين راستا گاهي اتفاق مي‌افتد كه آگاهانه نرخ دلار افزايش يابد. هرچند افزايش نرخ دلار رشد تورم را تسريع خواهد كرد اما همين مساله در شرايطي مي‌تواند به رشد صادرات غيرنفتي ايران هم ياري برساند.
رحيمي‌دانش، نتيجه‌گيري كرد: لايحه بودجه، لايحه خوبي است. ضعف‌هايي هم در لايحه وجود دارد كه مي‌توان به‌ آنها پرداخت اما كليت مساله اميدوار‌كننده است.
وي با اشاره به اينكه مديران در ايران غالبا واقع‌بين نيستند، افزود: مساله مهم در اين ميان، نزديك به واقعيت بودن لايحه است. دولت نرخ نفت را هم واقع‌بينانه 72 دلار پيش‌بيني كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون