• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

نتايج كميسيون تحقيق خبرگان از توانايي‌هاي رهبري


 گروه سياسي| آيت‌الله مجتهد شبستري از نتايج كميسيون تحقيق مجلس خبرگان رهبري مي‌گويد. نتايجي كه او معتقد است بر اساس آن توانايي مقام معظم رهبري روز به روز در حال افزايش يافتن است. او از نحوه بررسي‌هاي اين كميسيون مي‌گويد و وظيفه‌يي كه شايد تا به حال از آن كمتر خبري منتشر شده باشد. به گزارش شبكه اطلاع‌رساني راه دانا گزيده اظهارات آيت‌الله مجتهد شبستري، عضو مجلس خبرگان رهبري به شرح زير است:
 وظيفه‌يي كه متوجه ماست اين است كه مسائل روز اجمالا مطرح شود؛ مسائلي كه ممكن است متوجه رهبري شود. كميسيون تحقيق، كميسيون خاصي است و در آيين نامه آمده است اولين كميسيوني كه بايد با انتخاب مجلس خبرگان باشد، كميسيون تحقيق است و يك بار براي انتخاب اعضاي اصلي رأي‌گيري مي‌شود و يك‌بار هم براي تعيين اعضاي علي البدل. از دوره اول (كه الان دوره چهارم است) آقايان لطف كرده و در هر دوره به من رأي داده‌اند. در اين كميسيون مسائل مهمي راجع به دولت‌ها مطرح شده است.
 يكي از وظايف كميسيون تحقيق خبرگان (طبق اصل 111 قانون اساسي) اين است كه صفاتي را كه بايد در رهبري موجود باشد، بررسي كند كه آيا رهبر اين صفات را از دست داده يا از دست نداده است. مثلا رهبر بايد مديريت، مدبريت، شجاعت داشته باشد كه اين صفات در قانون اساسي نيز ذكر شده است. اين مسائل روز به روز بررسي شده است. مثلا رهبري آقا در مساله فتنه، بعد از فتنه دقيق بررسي شد. حضرت آقا چند ماه صبر كردند و سپس يك سخنراني ايراد كردند و مردم به صحنه آمدند؛ اين بهترين مديريتي بود كه حضرت آقا در حادثه فتنه از خود نشان دادند. اعمال و تاثيرات ما در حاشيه بود و شايد در يك استان موثر بوديم اما اصل مديريت را مقام معظم رهبري انجام دادند و توانستند فتنه را خنثي كنند. در آن دوره كميسيون تحقيق بيانيه‌يي را نوشت كه من خود به عنوان سخنگوي كميسيون آن را قرائت كردم و در صدا و سيما نيز پخش شد.
 در موارد ديگر نيز ممكن است كميسيون تحقيق ورود كند. يكي از اين موارد نقص‌هايي است كه بروز آنها محتمل است. مثلا در صدا و سيما مشكلاتي وجود دارد و چون اين سازمان زير نظر رهبري است، مشكلات و نقص‌هاي آن در كميسيون مطرح مي‌شود تا مبادا اين نقص‌ها متوجه خود رهبر باشد. در اين موارد افرادي مامور به صحبت با متوليان امر مي‌شوند تا ببينند آيا اين مشكلات قابل رفع است يا خير. يا مثلا در زمينه اقتصادي و جهاد اقتصادي يا اقتصاد مقاومتي به بررسي مي‌پردازند تا ببينند اين تدبير رهبري، تدبير خوبي بود يا خير. احيانا اگر در پاره‌يي از موارد احساس كنيم كه بهتر است از خود آقا موضوع را جويا شويم، كميسيون تحقيق از ايشان وقت مي‌گيرد و با مقام معظم رهبري ملاقات مي‌كند و مسائل را (در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي و...) با ايشان در ميان مي‌گذارد. مسائل مزبور را با آقا طرح مي‌كنيم و ايشان هم مي‌گويند مثلا پاره‌يي از اين مسائل قابل رفع است و برخي نيز قابل رفع نيست اما ايشان مي‌گويند من پاره‌يي از اين مسائل را به مسوولان امر تذكر مي‌دهم يا اينكه به ما مي‌گويند خودتان مسوول امر را احضار كنيد و موضوع را بررسي كنيد. ما اين كارها را انجام مي‌دهيم و كساني كه مي‌گويند اعضاي مجلس خبرگان هر سال يكي دو بار جمع مي‌شوند و شام مي‌خورند و پراكنده مي‌شوند؛ حرف بي‌خود، بي‌اساس و ناآگاهانه يا مغرضانه مي‌زنند. خود جلسه خبرگان كه هر سال دو بار تشكيل مي‌شود، بسيار پرمحتواست؛ اولا فردي از مسوولان (معمولا از وزرا و امنيت ملي) به عنوان ميهمان دعوت مي‌شود كه يك ساعت حق صحبت دارد. پنج نفر از خبرگان نيز حق دارند هركدام يك ربع، از آن مسوول دعوت شده انتقاد كنند و مسوول مدعو نيز دوباره يك ربع فرصت دارد تا به انتقادات اعضاي خبرگان پاسخ بدهد. در نطق‌هاي قبل از دستور نيز مطالب مهمي ذكر مي‌شود كه همه اين مطالب يادداشت و به محضر آقا ارايه مي‌شود.
 وظيفه كميسيون تحقيق نيز اجراي اصل 111 است و مسائل را همان‌طور كه توضيح دادم دقيقا مطرح مي‌كند و حتي دو سه نفر از اعضاي كميسيون را مامور مي‌كند كه مثلا رييس‌جمهور يا فلان وزير را دعوت كند و مشكلات (مشكلاتي كه ممكن است در رابطه با رهبر در جامعه منعكس شود) را بررسي كند. در كميسيون تحقيق غير از مسائل ارتش و اموري كه سري هستند، به ديگر مسائل مثل صدا و سيما، وزارتخانه‌ها، امنيت ملي، سياست خارجي و... پرداخته مي‌شود و اگر لازم باشد يا خود متوليان امر را دعوت مي‌كند يا مشكل را به محضر رهبر مي‌رساند تا خودشان آن را برطرف كنند.
 بنابراين گرچه وظيفه اصلي مجلس خبرگان تعيين رهبر است اما وظيفه دوم، يعني نظارت بر ناتواني صفات مزبور است مثلا اگر كميسيون تحقيق در بررسي‌هاي خود به اين نتيجه برسد كه رهبر حافظه خود را از دست داده است، موضوع را به مجلس خبرگان گزارش مي‌دهد.
  الحمدلله كميسيون تحقيق نه تنها تا به حال به ناتواني نرسيده است بلكه به اين نتيجه رسيده است كه تجربيات آقا سال به سال بيشتر و توانش قوي‌تر شده است. با اينكه سن رهبر بالاتر مي‌رود ولي از نظر توان كار و اشراف بر مسائل، روز به روز قوي‌تر و بهتر مي‌شود.
 يك روز در محضر آقا بودم؛ پرونده‌يي را از ارتش و نيروهاي مسلح براي آقا آوردند؛ فردي كه از ارتش پرونده را آورده بود، خلاصه آن را نيز نوشته و روي پرونده پيوست كرده بود و گفت شايد شما وقت نداشته باشيد پرونده را بخوانيد براي همين من خلاصه‌اش را براي‌تان نوشته‌ام. آقا فرمودند نه بگذاريد پرونده همين جا بماند؛ من همه آن را مطالعه خواهم كرد نه خلاصه‌اش را. حضرت آقا در تمام امور اينچنين دقيق هستند. ايشان خيلي كم استراحت مي‌كنند اما بر تمام مسائل اشراف دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون