• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

گزارش «اعتماد» از افزايش تقاضا براي آب بسته‌بندي

فروش آب آشاميدني به جاي آب معدني در بازار

گروه اقتصادي | آب معدني در تهران تقريبا ناياب شده است.  به گزارش خبرنگار «اعتماد» كمبود آب معدني در بازار در حالي رخ داده است كه اين روزها تعداد مشتريان اين كالا نسبت به هفته‌هاي قبل افزايش يافته است.  گفته مي‌شود اظهارنظر برخي مقامات در مورد كيفيت و سلامت آب برخي مناطق تهران سبب شده است تعداد مشتريان زمستاني آب معدني بيش از سال‌هاي قبل باشد.  كمبود آب معدني سبب شده است بازار آب‌هاي آشاميدني بسته‌بندي در بازار داغ‌تر از پيش شود. با توجه به فروش آب‌هاي آشاميدني در بطري‌هايي شبيه آب معدني، بسياري از مشتريان بدون آگاهي از تفاوت اين دو نوع آب اقدام به خريداري بطري‌هاي آب بسته‌بندي مي‌كنند. داستان با اظهارنظر يكي از مديران سازمان حفاظت از محيط زيست آغاز شد. وي وجود نيترات را در آب‌هاي زيرزميني برخي مناطق پايتخت تاييد كرده است. دكتر محمد هادي حيدرزاده گفت: از اينكه ميزان نيترات در برخي منابع آب زيرزميني تهران بالاتر از استاندارد است هيچ شكي نيست و اين موضوع بارها از سوي دستگاه‌هاي مختلف اعلام شده است. به گفته وي اما به هر حال متولي بحث سلامت آب وزارت بهداشت است و زماني كه وزير بهداشت اعلام مي‌كند كه آب شرب تهران آلوده نيست، حتما دلايل كافي براي آن دارد. او با بيان اينكه محيط‌زيست متولي تعيين قابل شرب بودن يا غير قابل شرب بودن آب نيست، گفت: اما به هر حال آب‌هاي زير زميني تهران به علت اينكه سيستم تصفيه فاضلاب و اگو در پايتخت كامل نيست حتما در برخي مناطق آلوده است.
توپ در زمين وزارت بهداشت
بالا رفتن دماي هوا و افزايش مصرف آب در تابستان‌ها همواره بحث تكراري آلودگي آب در تهران را بر سر زبان‌ها مي‌اندازد. خشكسالي‌ها و كاهش قابل توجه بارندگي در سال‌هاي اخير سبب شده است ذخيره سدها كاهش يابد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در ماه‌هاي گذشته نيز ذخيره سدها در تهران پايين‌تر از استاندارد بوده است از اين رو برداشت از آب‌هاي زيرزميني افزايش مي‌يابد سازمان حفاظت از محيط زيست اما شرب بودن يا نبودن آب تهران را مسووليتي دانسته است كه تشخيص آن بر عهده وزارت بهداشت است.
رونق بازار آب بسته‌بندي
 حالا در شرايطي كه به گفته فعالان صنعت آب معدني، توليد اين كالا كاهش يافته است، بازار با افزايش تعداد مشتريان روبه‌روست. آنها كه ترجيح مي‌دهند به جاي آب لوله كشي از آب معدني استفاده كنند اما آب آشاميدني مي‌خرند. آبي كه تصفيه شده است و مشخصات آن با آب‌هاي معدني همخواني ندارد. بر اساس گزارش خبرنگار «اعتماد» قيمت آب‌هاي آشاميدني تفاوتي با قيمت آب معدني ندارد. در حالي قيمت اين دو كالا يكسان است كه هزينه استخراج آب معدني به‌ مراتب بيش از هزينه آب آشاميدني است. ممكن است برخي شركت‌ها براي كسب سود بيشتر ترجيح دهند آب آشاميدني را توليد كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون