• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

زير ذره‌بين اقتصاد

رد ادعاي برداشت از صندوق توسعه ملي|رييس كل بانك مركزي با رد ادعاي برداشت از منابع صندوق توسعه ملي، گفت: اينكه هرچند وقت يك‌بار ادعا مي‌شود دولت يا بانك مركزي مرتكب خلاف شده به هيچ‌وجه درست نيست. ولي‌الله سيف در پاسخ به پرسشي در خصوص اظهارات مسعود ميركاظمي، عضو كميسيون انرژي مبني بر برداشت 1/4 ميليارد دلاري از منابع صندوق توسعه ملي بدون مجوز مجلس به ايرنا گفت: از سخنان ميركاظمي واقعا تعجب كردم. در صورتي كه هنوز ترديدي دارند اعلام كنند تا در يك جلسه حضوري در بانك مركزي با ارايه مستندات مراتب به صورت كامل توضيح داده شود. به گفته وي، دفاتر بانك مركزي و صندوق توسعه ملي نشان مي‌دهد كه در بانك مركزي عينا طبق مصوبه ستاد تدابير ويژه اقدام شده است. متاسفانه براساس حدس و گمان و اطلاعات ناقص ادعاهايي مي‌شود كه درست نيست، اصولا نبايد براساس چنين اطلاعات ناقصي اينقدر محكم اظهارنظر كرد.

واردات جوجه و تخم‌مرغ از اروپا ممنوع شد| معاون سازمان دامپزشكي كشور اعلام كرد: در پي گزارش شيوع آنفلوآنزاي مرغي در هلند و انگلستان، واردات هرگونه فرآورده‌هاي مرتبط با طيور از جمله جوجه يكروزه، تخم‌مرغ نطفه‌دار و غيره از اتحاديه اروپا ممنوع شده است. جما‌ل‌الدين جاويدي به ايسنا گفت: تاكنون گزارشي مبني بر شيوع آنفلوآنزاي فوق‌حاد پرندگان در كشور وجود نداشته و همچنان قوانين قرنطينه‌يي سخت‌گيرانه در كشور براي جلوگيري از شيوع اين بيماري در كشور و ورود آن اعمال مي‌شود.

افزايش مجدد صادرات امريكا به ايران|صادرات امريكا به ايران بار ديگر افزايش يافت. دفتر آمار امريكا در تازه‌ترين گزارش خود عنوان كرد در ماه اكتبر سال جاري ميلادي امريكا 15 ميليون و 500 هزار دلار به ايران صادرات داشته است. بر اين اساس، در اين مدت ايران طبق روال ماه‌هاي گذشته هيچ صادراتي به امريكا نداشته است و به اين ترتيب كسري تجاري ايران با امريكا در ماه اكتبر 15 ميليون و 500 هزار دلار بوده است.

پيش بيني رشد 8/2 درصدي اقتصاد ايران |موسسه بيزينس مانيتور، رشد اقتصادي و نرخ تورم ايران در سال 2014 ميلادي را به ترتيب 8/2 درصد و 23 درصد برآورد كرده است. موسسه بيزينس مانيتور در تازه‌ترين گزارش خود، رشد اقتصادي براي جمهوري اسلامي ايران را در سال 2014 ميلادي 8/2 درصد برآورد كرده، اين در حالي است كه در سال 2013 ميلادي ايران داراي رشد منفي 9/2 درصدي بود. بر اساس اين گزارش، نرخ تورم در سال 2013 ميلادي براي جمهوري اسلامي ايران 6/35 درصد گزارش شده بود كه در سال جاري ميلادي به 23 درصد كاهش يافته است.

ايران 5/20 ميليون تن غله توليد كرد|فائو در جديدترين گزارش خود كل توليد غلات ايران در سال ۲۰۱۴ را 5/20 ميليون تن اعلام و از كاهش يك ميليون تني توليد گندم ايران طي اين سال خبر داد. فائو در آخرين گزارش از سلسله گزارش‌هاي «دورنماي محصولات و وضعيت غذايي» در سال ۲۰۱۴، كل توليد غلات ايران طي اين سال را 5/20 ميليون تن اعلام كرد. بر اساس اين گزارش، ايران امسال ۱۳ ميليون تن گندم توليد كرده است. توليد گندم ايران در اين سال نسبت به سال قبل يك ميليون تن كاهش داشته است.

واگذاري 132 هزار ميليارد تومان سهم دولتي|از زمان ابلاغ سياست‌هاي اصل 44 در سال 84 تاكنون، بالغ بر 132 هزار ميليارد تومان سهم دولتي واگذار شده است.  در طول سال‌هاي 84 تا 14 آذر 93 بالغ بر 132 هزار ميليارد تومان سهام شركت‌هاي دولتي واگذار شده كه 6/73 هزار ميليارد تومان آن كه 9/55 درصد از واگذاري را شامل مي‌شود متعلق به عموم متقاضيان بوده است. همچنين 4/28 هزار ميليارد تومان از واگذاري‌هاي سهام و دارايي‌ها به شيوه انتقال مستقيم به افراد حقيقي و حقوقي طلبكار از دولت و 8/29 هزار ميليارد تومان هم بابت انتقال مستقيم بابت سهام عدالت بوده كه هر يك به ترتيب 5/21 و 6/22 درصد از كل سهام واگذار شده در طول سال‌هاي 84 تا 14 آذر 93 را به خود اختصاص مي‌دهد.

تردد عادي كاميون‌ها در مرز ايران و تركيه|مديركل ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري از تردد عادي كاميون‌هاي ترك و ايراني از مرز دو كشور در روزهاي گذشته خبر داد. محمدجواد عطرچيان با بيان اينكه روزانه 500 كاميون ايراني و ترك از مرز دو كشور عبور مي‌كنند، به ايسنا گفت: با تصميم دو جانبه‌يي كه از سوي دولت‌ها گرفته شد، تا اطلاع ثانوي تردد به شكل عادي ادامه خواهد داشت تا اينكه دو كشور به يك راه‌حل قطعي برسند. وي از به تعويق افتادن بحث پلمب مخازن سوخت كاميون‌هاي ترك در مرز ايران خبر داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون