• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

مميزي ايده‌آل نيست، اما از گذشته بهتر شده است

احمد پوري


اين روزها كتاب پر حجمي در دست ترجمه دارم، كه ديگر برايم وقت نمي‌گذارد تا كتاب ديگري بخوانم، اما جسته گريخته مقالاتي را در روزنامه‌ها و مجلات مي‌خوانم و همچنين در ساعات بيكاري چند صفحه‌يي كتاب اينترنتي ورق مي‌زنم، اما آخرين كتابي كه خوانده بودم مجموعه 800 هايكوي امريكايي بود كه فوق‌العاده مرا تحت تاثير قرار داد و بلافاصله پس از خواندن، 180 هايكويش را گلچين كردم و به تازگي توسط نشر چشمه منتشر شد.
كتابي كه در دست ترجمه دارم، خاطرات «پابلو نرودا» به قلم خودش است، يك اتوبيوگرافي جذاب و خواندني. البته اين كتاب اوايل انقلاب هم در ايران چاپ شده و مورد استقبال نسبي قرار گرفته بود، ولي من احساس كردم نياز به ترجمه مجدد دارد. اين كتاب، از كتاب‌هاي مهم قرن است، به اين علت كه نرودا به واسطه حضور موثرش، در واقع تاريخ ادبيات غرب را از دهه 20 تا 70 ميلادي مي‌نويسد، شما در اين خاطرات با شخصيت‌هاي بسيار مهمي روبه رو مي‌شويد كه نرودا با آنها در تماس بوده است، از سويي ديگر شاهد برخي حوادث مهم قرن مي‌شويد، از جمله شركت صد نويسنده مطرح و بزرگ جهان، مانند همينگوي، مالرو و... در جنگ‌هاي داخلي اسپانيا. اهميت اصلي كتاب در اين دو نكته نهفته است و از سويي ديگر نثر نرودا به كتاب جذابيت دو چنداني مي‌دهد.
همچنين به تازگي و پس از چهار سال ماندن در ارشاد، رمان «دشمنان» نوشته «ايساك بشويس سينگر»، نويسنده لهستاني، با ترجمه من منتشر شده است. اين نويسنده در سال 1979 جايزه نوبل را برده و از او پيش‌تر هم كارهايي به فارسي ترجمه شده است. «دشمنان» در دنيا رمان مطرحي است و براي نخستين‌بار است كه در زبان فارسي چاپ مي‌شود. ماجراي درگيري روحي انساني است كه از چنگ نازي‌ها گريخته و در انبار كاه پنهان شده است و بعد به امريكا مهاجرت مي‌كند. «دشمنان» در نشر باغ و در 260 صفحه منتشر شده است. دومين كتاب تازه منتشر شده‌ام، مجموعه كوچكي از شعرهاي «اسپايت ميليگان» است كه در كتابي با نام «61 دقيقه پس از ساعت 11» ترجمه و توسط نشر مشكي منتشر كرده‌ام. تا به امروز از اين شاعر در ايران كتابي منتشر نشده بود، اما من چند سال قبل او و شعرهايش را در مجله «گوهران» معرفي كرده بودم.
در مورد وضعيت مميزي، من احساس مي‌كنم وضعيت اجازه به كتاب‌ها براي چاپ تا حد زيادي بهتر شده، سخت‌گيري‌ها كمتر شده، منطق اجازه به كتاب قابل فهم‌تر از قبل است، البته ايده‌آل نيست، اما نسبت به گذشته بسيار بهتر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون