• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

زيرگذر

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

مرمت نسخ خطي از اقدام‌هاي فاخر در كشور است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: مرمت و بازسازي نسخ خطي و كتاب‌ها و نشريات قديمي از جمله اقدام‌هاي فاخر و ماندگار در كشور است. دست‌اندركاران اين حوزه در كشورمان از هنر زيادي برخوردارند كه مي‌توانند براي مرمت آثار و نسخ خطي كشورهاي خارجي نيز سفارش دريافت كنند.
به گزارش ايسنا، بر اساس گزارش رسيده، علي جنتي صبح روز يكشنبه 23 آذر از تالارها و بخش‌هاي گوناگون موسسه كتابخانه و موزه ملي ملك، موقوفه حاج حسين آقا ملك، بازديد كرد و گفت: آثار تاريخي موجود در اين موزه در بخش‌‌هاي مختلف بخشي از تاريخ و تمدن ديرينه كشورمان را به نمايش گذاشته است كه بايد اطلاع‌رساني بيشتري براي آشنايي مردم صورت گيرد.
او افزود: بازديد مردم از اين آثار به طور قطع منجر به آشنايي آنها به‌ويژه نسل جوان با تاريخ و هنر كشورمان به عنوان كشوري داراي صبغه و سابقه فرهنگي و هنري مي‌‌شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پس از بازديد از تالارهاي محققان و نشريات، كتابت و نگارگري، سكه‌هاي تاريخي، خاندان غفاري و كمال‌الملك، نمايشگاه دايمي حاج حسين آقا ملك، قلمدان‌ها و آثار لاكي، آثار اهدايي بانو عزت‌ملك ملك، نگارخانه و نمايشگاه‌هاي ادواري كتابخانه و موزه ملي ملك، با اشاره به ذوق و هنر حاج حسين آقا ملك در گردآوري اين آثار و نفايس اين گنجينه، خاطراتي را از زمان ساخته شدن ساختمان كنوني اين موقوفه در محوطه تاريخي باغ ملي در اواخر دهه 60 و اوايل دهه 70 خورشيدي بيان كرد.
جنتي در ادامه بازديد از كتابخانه و موزه ملي ملك، در بخش حفاظت و مرمت و مستندنگاري اين موسسه، با اشاره به تكنيك‌ها و روش‌هاي تازه اين موقوفه در حفاظت و مرمت آثار تاريخي به‌ويژه نسخه‌هاي خطي، اظهار كرد: شايسته است كتابخانه‌هاي ديگر براي مرمت و بازسازي نسخه‌ها و كتاب‌هاي خطي خود از توان كتابخانه و موزه ملي ملك بهره بگيرند. حتي در اين زمينه برخي كتابخانه‌هاي خارجي وجود دارند كه به اين امكانات و توانايي‌ها به‌ويژه در حوزه مرمت كاغذ بسيار نيازمندند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌تواند آنها را به اين مركز راهنمايي كند.

 

تهرانگردي با برگزيدگان جشنواره

 «جايزه داستان تهران»

مراسم اختتاميه‌ جشنواره «جايزه داستان تهران» روز چهارشنبه سوم دي‌ماه با حضور نويسندگان مطرح كشور در سالن اصلي برج ميلاد برگزار مي‌شود.
به گزارش ستادخبري جشنواره، دراين مراسم از 12 برگزيده نهايي، كه از ميان 40 اثر راه يافته به دور دوم داوري انتخاب شده‌اند، با اهداي جوايز اصلي و جنبي جشنواره تقدير خواهد شد. هيات داوران جشنواره متشكل از علي خدايي، محمد كشاورز، مژده دقيقي، داوود غفارزادگان و بلقيس سليماني داوري و انتخاب 12 اثر برگزيده نهايي را برعهده دارند.  تقدير از نويسندگان پيشكسوت در حوزه داستان‌نويسي و داستان شهري و موسيقي زنده با صداي عليرضا قرباني و حضور برخي چهره‌هاي سرشناس از ديگر برنامه‌هاي مراسم اختتاميه جشنواره «جايزه داستان تهران» خواهد بود.
همچنين روزهاي پنجشنبه و جمعه، چهارم و پنجم دي‌ماه نيز كارگروه‌ها و سمينارهاي آموزشي براي 40 برگزيده دور اول جشنواره برگزار خواهد شد. اجراي تور يك روزه تهرانگردي از ديگر برنامه‌هايي است كه از سوي دبيرخانه جشنواره براي برگزيدگان ترتيب داده شده است. مراسم اختتاميه جشنواره «داستان تهران» ساعت شش بعدازظهر در سالن اصلي برج ميلاد برگزار مي‌شود و سازمان حمل‌ونقل، به عنوان يكي از همكاران اين جشنواره براي تسهيل دسترسي به برج ميلاد، امكان رفت‌وآمد از چند نقطه اصلي شهر را براي علاقه‌مندان به شركت در اين مراسم فراهم كرده كه جزييات دقيق و اطلاعات بيشتر آن را مي‌توانيد در سايت جايزه داستان تهران به نشاني
 dastanetehran. dastanmag. com ببينيد. جوايز اصلي اين جشنواره عبارتند از: مبلغ ۷۰ ميليون ريال براي رتبه نخست، مبلغ ۵۰ ميليون ريال براي رتبه دوم، مبلغ ۳۰ ميليون ريال براي رتبه سوم و تقدير از هفت اثر برتر، هر يك به ميزان ۱۰ ميليون ريال. جوايز جنبي جشنواره نيز شامل يك جايزه ۵۰ ميليون ريالي و يك جايزه ۱۰ ميليون ريالي است كه به ترتيب به داستان‌هاي برتر با محوريت «حمل‌و‌‌نقل» و «برج ميلاد» اهدا مي‌شوند.

 

كتاب به مثابه مراسم آييني

ايبنا| رضا اميرخاني درباره ضعف كتاب‌هاي آييني مي‌گويد: اگر كتاب را به عنوان شعبه‌يي از مراسم آييني بدانيم، كه به نظر مي‌آيد يك شعبه فرهنگي عميق از مراسم آييني است، دليل كم‌اقبالي كتاب‌هاي آييني در مقايسه با مراسم آييني كه بسيار از آنها استقبال مي‌شود، حتما به ضعف كتاب و نويسنده برمي‌گردد. در آيين رونمايي از كتاب «فصل شيدايي ليلاها» نوشته سيد علي شجاعي، قرار بود نخستين سخنران برنامه رونمايي باشم اما متاسفانه به دليل ترافيك، حتي به عنوان آخرين سخنران هم نتوانستم حاضر شوم. اين تاخير و دير آمدنم، محكم‌ترين دليل وجودي براي مفيد بودن اين قبيل كتاب‌هاست زيرا در اين مدت حداقل اين امكان وجود داشت كه در خودرو كتاب را به‌صورت گويا استفاده و گوش كنم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون