• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3412 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر

حـواشي پارلمان

حاشيه ناكام كوچك‌زاد ه
مهدي كوچك‌زاده دوباره حاشيه‌ساز شد. اين‌بار با تذكري خطاب به لاريجاني؛ تذكري كه سه محور داشت؛ تاخير دولت در ارايه لايحه بودجه، توزيع نامه توسط يكي از اعضاي هيات رييسه در صحن مجلس بدون امضا و نهايتا سرنوشت مبالغي كه در اختيار رييس مجلس قرار مي‌گيرند. مبالغي كه او مي‌گفت از زمان حدادعادل كسي از سرنوشت آنها اطلاع ندارد. البته لاريجاني هم جواب كوچك‌زاده را آماده داشت و درباره پول‌هايي كه كوچك‌زاده مي‌گفت نمي‌داند كجا هزينه شده‌اند توضيح داد. پاسخ‌هاي لاريجاني البته پر از كنايه بود. چه آنجا كه مي‌گفت ديواركشي دور مجلس براي حفاظت خود شماهاست و چه آنجا كه توضيح داد به پيشنهاد امثال كوچك‌زاده براي هر نماينده يك دفتر اختصاص داده شده تا در هر اتاق پنج نماينده مستقر نشوند. حرف نهايي لاريجاني اما خيلي روشن‌تر از اينها بود؛ جايي كه درباره مبلغ مورد استفاده براي كمك به مستمندان گفت: «خود شما نيز سه ماه يك‌بار در جهت دريافت اين مبلغ مراجعه مي‌كنيد، اينكه مي‌گوييد بودجه‌اي كلان در اختيار رييس مجلس است به هيچ عنوان درست نيست.»

 

جدال لفظي كم‌نظير در هيات رييسه
حاشيه دوم هم البته زير سايه همان تذكر كوچك‌زاده شكل گرفت. هر چند او اين‌بار دخالت مستقيمي در آن نداشت. كوچك‌زاده با اعتراض گفته بود كه عليرضا منادي سفيدان، عضو هيات رييسه در دفاع از دانشگاه آزاد متني را تهيه و در صحن پخش كرده بود كه امضاي موافقت با پخش آن را نداشت. چيزي كه كوچك‌زاده مي‌گفت غيرقانوني است و البته آنجا باز هم گريزي به استعفاي نيمه‌جان خود زد و گفت به همين دلايل استعفا داده است. اما منادي سفيدان دقايقي بعد، وقتي نوبت اعلام اسامي ناطقان مجلس رسيده بود قبل از اعلام اين اسامي از جايگاه هيات رييسه با مقدمه‌اي مفصل خطاب به كوچك‌زاده گفت كه «جوابت را در جلسه بعد مي‌دهم. » در اينجا باهنر با لحني تند از منادي خواست تا فقط اسامي ناطقان را اعلام كند. اما سر باز زدن منادي سفيدان از توصيه باهنر باعث شد تا رييس جلسه با حالتي عصباني بعد از قطع كردن ميكروفن او خطاب به اين عضو هيات رييسه بگويد: «اسامي ناطقان را به آقاي دهقان بدهيد. اصلا نمي‌خواهد اسامي را قرائت كنيد و امروز نطق ميان دستور نداريم.»

 

درگيري بر سر  دانشگاه آزاد
حاشيه سوم ديروز بر سر دانشگاه آزاد به راه افتاد. بر سر همان طرحي كه منادي سفيدان به خاطر مخالفت با آن متني را ميان نمايندگان پخش كرد كه مورد اعتراض كوچك‌زاده واقع شد. در واقع طيف منتقدان دولت به عنوان موافقان طرح ديروز مي‌خواستند تا با هماهنگ كردن آزمون‌هاي دانشگاه دست دانشگاه آزاد را از يك منبع مالي كوتاه كنند. اين البته اعتقاد مخالفان طرح و از جمله مقامات دانشگاه آزاد بود. حاشيه‌هاي نصف و نيمه از آنجا شروع شد كه برخي مي‌گفتند در كميسيون آموزش اين طرح به شكل نا مشخصي مصوب شده و برخي اعضا در جريان اين طرح نبوده‌اند. اما هنگامي كه نطق‌هاي ميان‌دستور شروع شدند جلوي جايگاه هيات رييسه ولوله‌اي به پا شد. درگيري محمد مهدي زاهدي و بهروز نعمتي از يك جدال لفظي شروع شد و مي‌رفت تا تبديل به زد و خورد فيزيكي شود كه با دخالت بقيه نمايندگان بعد از چند دقيقه طولاني به پايان رسيد.

بازنگري در نحوه اعلام نظر وزارت اطلاعات درباره افراد
از نتايج مهم مذاكرات و مصوبات ديروز صحن علني هم در جلسه روز گذشته يكي نحوه اعلام نظر وزارت اطلاعات در رابطه با انتصاب افراد در سمت‌هاي حساس بود كه به دليل ابهام به كميسيون اجتماعي مجلس ارجاع شد. براساس ماده 3 طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل خاص وزارت اطلاعات موظف است نظر مستند خود و ديگر مراجع اطلاعاتي و انتظامي را حداكثر ظرف مدت يك ماه از تاريخ وصول استعلام و در صورت نياز به استمهال به مدت يك ماه ديگر با هماهنگي دستگاه ذي‌ربط به صورت مكتوب اعلام كند. در صورت عدم پاسخگويي در مدت زمان تعيين شده، نظر وزارت اطلاعات مثبت تلقي مي‌شود. چنانچه به دليل عدم پاسخگويي وزارت اطلاعات در موعد مقرر، فرد مورد استعلام به شغل حساس منصوب شود و در نتيجه، متخلف يا مجرم بودن فرد منصوب احراز شود، انتصاب مزبور كان‌لم‌يكن مي‌شود. وزير اطلاعات مكلف است ضمن اعلام نظر مجدد، فرد خاطي وزارتخانه متبوع را حسب مورد به هيات‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري مربوط معرفي كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون