• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3424 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۵ دي

كمال‌الدين سجادي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

ولايتي در جلسات ائتلاف اصولگرايان شركت مي‌كند

سيد‌كمال‌الدين سجادي، سخنگوي جبهه پيروان خط امام جبهه پايداري از حضور علي اكبر ولايتي در جلسات شوراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان خبر داد. سجادي همچنين گفته است كه 22 نفر از چهره‌هاي اصولگرا، شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايان را تشكيل مي‌دهند. به گفته اين فعال سياسي اصولگرا علي لاريجاني با پيوستنش به ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان و عبور از فراكسيون رهروان ولايت تصميم سختي را براي آينده سياسي خود و احزاب و گروه‌هاي سياسي اصولگرا گرفته است.
   وضعيت ائتلاف اصولگرايان چگونه است؟ چرا آقاي لاريجاني تصميم گرفت با ائتلاف اصولگرايان همكاري كند در حالي كه مي‌دانست فراكسيون حاميان وي با اين تصميم او مخالف هستند؟
جامعه روحانيت مبارز محوريت وحدت اصولگرايان است و طبيعتا آقاي لاريجاني به عنوان يكي از مهم‌ترين چهره‌هاي اصولگرا حضورشان در فرآيند ائتلاف سياسي اصولگرايان مهم بود. البته من شنيده بودم آقاي جلالي به نمايندگي از ايشان در يكي از جلسات حاضر شده بودند اما عبور آقاي لاريجاني از فراكسيون رهروان ولايت نشان داد كه ايشان به محوريت جامعه روحانيت مبارز در انتخابات اعتقاد دارد. از سوي ديگر بي‌ترديد ايشان نمي‌خواست با نپيوستنش به ائتلاف اصولگرايان باعث شود تا پايداري‌ها بتوانند ديگر گروه‌هاي اصولگرا را مجاب كنند كه از لاريجاني انتقاد كنند و بگويند لاريجاني اصولگرا نيست.
   آيا آقاي لاريجاني براي پيوستن به ائتلافي كه يك ضلعش پايداري‌ها هستند، شروطي گذاشته بود؟
فكر نمي‌كنم ايشان شرطي گذاشته باشند. به هر حال آقاي لاريجاني اصولگرا است و ايشان هم به دنبال پيروزي اصولگرايان در انتخابات است. آقاي لاريجاني به عنوان يك چهره حقيقي از نفوذ بالايي در اردوگاه اصولگرايان برخوردار هستند كه حضورشان در اين ائتلاف مي‌تواند وضعيت انتخاباتي اصولگرايان را بهبود ببخشد. البته پيوستن آقاي لاريجاني به اين ائتلاف مرهون جامعه روحانيت و شخص آيت‌الله موحدي كرماني است كه تلاش موثري را در اين زمينه داشتند. البته آقاي لاريجاني هم با اين تصميم خود نشان داد كه يك اصولگراي تمام عيار است و علاقه دارد تا اصولگرايان در شرايطي كه اصلاح‌طلبان با قدرت وارد انتخابات شده‌اند به ليست واحد انتخاباتي خوبي برسند.
   آقاي جليلي در جلسات ائتلاف حضور دارد؟
از 22 نفر براي شوراي مركزي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان دعوت شده است. همين است كه جداي از سران سه حزب موتلفه، ايثارگران و پايداري آقايان باهنر، ولايتي و ديگر افراد در اين جلسات حاضر هستند. درباره آقاي جليلي هم اجازه بدهيد آقاي حداد عادل خبرها را بدهند.
   آقاي ولايتي چطور؟
ايشان در جلسات ائتلاف حاضر هستند.
   چه كسان ديگري حضور دارند؟
شايد راضي نباشند نام شان را بگويم اما از آقاي حداد عادل كه به عنوان سخنگو انتخاب شده‌اند بايد اطلاعات دقيق‌تر را بگيريد. اما ما به عنوان جبهه پيروان خط امام و رهبري از تشكيل شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايان استقبال مي‌كنيم و با اين ائتلاف، تعامل كامل خواهيم داشت.
   انتخاب آقاي حداد عادل به عنوان سخنگوي ائتلاف چه معنايي براي آقاي لاريجاني و بقيه اصولگرايان دارد؟ آيا مي‌توان گفت كه اصولگرايان رياست آقاي حداد عادل را براي مجلس دهم در نظر گرفته‌اند؟
نه چنين معنايي ندارد.
   جبهه پايداري در حال حاضر چه نقشي در ائتلاف اصولگرايان دارد؟
پايداري هم محوريت جامعه روحانيت را براي ائتلاف پذيرفته‌اند و نسبت به گذشته مقداري منعطف‌تر شده‌اند. گمان مي‌كنم كه پايداري‌ها هم مي‌دانند كه چه موقعيتي در كشور و در ميان اصولگرايان دارند و براي نجات خود و استمرار فعاليت سياسي‌شان در محدوده و چارچوب مشخص شده ائتلاف اصولگرايان حركت كنند.
   پس مي‌شود نتيجه گرفت كه جبهه پايداري به سهم كمتري راضي شده است؟
الان براي تعيين سهم خواهي زود است. به تعبير آقاي باهنر، نام حداقل صد نفر در ليست انتخاباتي اصولگرايان مطرح است كه بايد غربال شوند ودر نهايت 30 نفر بمانند. اين غربالگري به وزن افراد و ميزان سوابق آنها بستگي دارد. فهرست انتخاباتي اصولگرايان بايد از همه طيف‌هاي اصولگرا كه در اين ائتلاف شركت دارند در نظر گرفته شود اما اينكه هر طيف چه سهمي داشته باشد هنوز زود است.
   گفته شده كه محوريت ائتلاف ديگر به شكل قبل كه موحدي كرماني، يزدي و مصباح‌يزدي بودند نيست. آيا چنين چيزي صحت دارد؟
محوريت جامعه روحانيت وجود دارد. جامعه مدرسين بيشتر دغدغه مجلس خبرگان را دارد. در مورد شهر قم ممكن است نظراتي داشته باشند اما در سراسر كشور مداخله نمي‌كنند. روحانيت مبارز به دليل ساختار حزبي و اينكه يكي از گروه‌هاي مرجع اصولگرايان با تعريف جامعه‌شناسانه است، به عنوان محوريت اين جريان فعال هستند. كساني كه در اين ائتلاف شركت دارند اين محوريت را پذيرفته‌اند. جبهه پايداري، جبهه پيروان و جمعيت ايثارگران و شخصيت‌هاي حقيقي اين مساله را پذيرفته‌اند.
   بنابراين محوريت شوراي فقها ديگر وجود ندارد و جامعه روحانيت آن را به عهده گرفته است؟
هم پوشاني ميان‌شان وجود دارد اما بيشتر جامعه روحانيت فعال است و ابتكار عمل در دست آن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون