• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3424 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۵ دي

ابوالقاسم رئوفيان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

آيت‌الله مصباح ديگر نقشي در ائتلاف اصولگرايان ندارد

جريان اصولگرايي با محوريت جامعه روحانيت عزم جدي براي تركيب معتدلي از مجلس آينده دارد. اين گفته ابوالقاسم رئوفيان، فعال سياسي اصولگراست. طبق گفته او با روندي كه در دو هفته اخير در اردوگاه اصولگرايي در جريان است جايي براي تندروهاي اصولگرا در ليست اصولگرايي باقي نمي‌ماند. او همچنين بيان مي‌كند كه محوريت جريان اصولگرا ديگر به‌عهده آيات موحدي كرماني، يزدي و مصباح‌يزدي نيست.

   برآورد شما از تركيب ليست انتخاباتي اصولگرايان چيست؟ طيف‌هاي مختلف جريان اصولگرايي هريك چه سهمي در ليست خواهند داشت؟
به نظر مي‌رسد كه اصلاح روشي در رسيدن به همگرايي در دست اقدام است. اين مساله نويدبخش حركت به سمت اعتدالي است كه مجلس دهم به‌شدت به آن نياز دارد تا تدبيري اتخاذ شود كه نمايندگان در مجلس دهم بر مبناي خرد و عقلانيت، به دور از هرگونه تندروي و رويكردهاي افراط‌گرايانه به وظايف خود عمل كنند و بر همين اساس بايد منتظر بود. پيش‌بيني مي‌كنم كه وضعيت خوبي را از اردوگاه اصولگرايي شاهد باشيم.
    مي‌توان انتظار داشت كه ليست اصولگرايان با وزن بيشتري از نيروهاي معتدل اين جريان خواهد بود؟ پايداري‌ها چه سهمي از ليست انتخاباتي اصولگرايان خواهند داشت؟
بحث اينكه كدام طيف حضور داشته باشد، نيست. بنا بر اين است كه تندروها در ليست نباشند. آقاي مصباحي‌مقدم هم در مصاحبه اخير خود از عدم تمايل حضور نيروهاي تندرو در ليست اصولگرايان خبر داده است. اگر اين اتفاق رخ دهد، ليست اصولگرايان بيشتر مورد اقبال عمومي قرار مي‌گيرد. من معتقدم كه داوطلبي كه پيشينه و سابقه او نشان از عدم رعايت آداب، كلام پسنديده و قول سديد دارد و پرونده فعاليت او مملو از به خدمت گرفتن ادبياتي نيشدار است در ليست نخواهد بود. اين اعتقاد من است و مردم هم همين انتظار را از ما دارند. از مباني اصولگرايي همين است و حكم مي‌كند افراد اخلاق‌مدار در ليست حضور داشته باشند و شوونات نمايندگي را حفظ كنند. رفتار و منشي از خود نشان دهند كه خلاف شأن ملت نباشد. با توجه به قراين، شواهد و اتفاقات اخيري كه در اردوگاه اصولگرايان رخ داده پيش‌بيني مي‌كنم كه اصولگرايان يك ليست قابل قبول از هر جهت بتوانند در معرض راي افكار عمومي قرار دهند.
   نقش آيت‌الله مصباح در جلسات چه بوده است؟
ايشان ديگر نقشي در اين ائتلاف ندارند.
   اما اصولگرايان بارها اعلام كرده‌اند حرف نهايي همان حرف فقهاي ثلاث خواهد بود؟
بله اما واقعيت اين است كه ديگر فقهاي ثلاثي وجود ندارد و همه كاره آيت‌الله موحدي كرماني هستند. ايشان به عنوان دبيركلي جامعه روحانيت مبارز و با مشي اعتدال و همه‌جانبه‌نگري رفتار مي‌كند و براساس وجود ايشان، اصولگرايان قادر خواهند بود به بهترين تصميمات برسند.
   اينكه مي‌گوييد اصولگرايان معتدل در ليست‌ها حضور دارند آيا فقط در استان‌ها و شهرهاي بزرگ اين اتفاق مي‌افتد يا براي حوزه‌هاي انتخابيه كوچك‌تر نيز همين برنامه و از سوي اصولگرايان دنبال مي‌شود؟
به نظر من استراتژي انتخاباتي اصولگرايان بر همين پايه استوار است كه به طور فراگير اين راهبرد تحقق پيدا كند اما به لحاظ اينكه ليست در شهرهاي بزرگ تعيين كننده است بحث ليست در تهران و شهرهاي بزرگ را موردتوجه قرار مي‌دهيم. در حوزه‌هاي تك‌نماينده هم بايد اين فرمول رعايت و راهبردي اعمال شود كه كانديداي مورد حمايت با باور به مباني اصولگرايانه و با انگيزه اصلاح امور مورد حمايت قرار گيرد. شخصي مي‌تواند مورد حمايت قرار گيرد كه به دور از رويكردهاي تند، راديكال و جهت‌گيري‌هاي افراطي باشد.
   مي‌توان گفت كه جريان اصولگرايي در حال حاضر تحت زعامت جامعه روحانيت مبارز قرار گرفته است؟
بله. خصوصا اتفاقات اخيري كه در اين دو تا سه هفته رخ داده حكايت از همين موضوع دارد. اكثريت قريب به اتفاق گروه‌هاي سياسي اصولگرا به نقش آيت‌الله موحدي‌كرماني و جامعه روحانيت مبارز اعتقاد دارند.
    تحليل شما از حركت جبهه پايداري براي حضور در مجلس دهم چيست؟
من معتقدم كه جبهه پايداري با توجه به تصميمات اخير مانند گذشته شاكله خود را حفظ نخواهد كرد بلكه افرادي كه تمايلي به مشي اعتدال دارند از اين جبهه جدا مي‌شوند و با محوريت جامعه روحانيت و تشخيص آن مجموعه همكاري خواهند كرد. افرادي كه همچنان بر طبل افكار تند كوبيده و به روش‌هاي  دور از اخلاق انتخاباتي اصرار دارند شانسي براي پيروزي ندارند. آنها براي اينكه در ليست جايگاهي داشته باشند چاره‌اي ندارند جز اينكه از رفتارهاي گذشته اعلام برائت كنند و متعهد به رفتارهاي مشروع و معقول باشند. در اين صورت مي‌توانند در ليست انتخاباتي اصولگرايان حضور داشته باشند.
   به اين شرطي كه اشاره كرديد مي‌توان اين شرط را نيز اضافه كرد كه براي حضور ليست اصولگرايان سهم كمتري در ليست بخواهند؟
سهم‌خواهي وجود ندارد. چه كم باشد و چه زياد مشكل دارد. مساله حول محور اخلاق و معنويت توام با سياست‌ورزي مي‌چرخد. پايداري‌ها اگر شروط را رعايت نكنند عبور اصولگرايان از خودشان را به چشم مي‌بينند. همين است كه احتمال انشعاب در اردوگاه پايداري‌ها محتمل است.
   به نظر شما انتخاب آقاي حداد عادل به عنوان سخنگوي ائتلاف اصولگرايان چه معنايي مي‌تواند براي آقاي لاريجاني داشته باشد؟
احتمال مي‌دهم كه در اين خصوص تدبيري انديشيده شده و آقاي لاريجاني هم مشكلي با اين مساله ندارند.
   آيا اين تدبير مي‌تواند اين باشد كه اصولگرايان رياست آقاي حداد عادل را براي مجلس بعدي در نظر گرفته‌اند؟
نه.
   پس منظورتان از تدبير چيست؟
اين تدبير چيزي نيست جز اينكه اصولگرايان همه تلاش خود را دارند مي‌كنند تا اردوگاه اصولگرايي تعديل شود و تندروها، آرام بگيرند و مديريت شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون