• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3424 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۵ دي

محسن كوهكن در گفت‌وگو با «اعتماد»:

فراكسيون رهروان ولايت حزب نبود تا روي‌شان حساب كنيم

محسن كوهكن، نايب‌رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري درباره جدايي علي لاريجاني از فراكسيون رهروان ولايت مي‌گويد: «رهروان ولايت يك حزب و تشكل سياسي نيست و در كميسيون ماده 10 به عنوان يك تشكل مجوز ندارد و برهمين اساس طبيعي است كه علي لاريجاني براي همكاري با ائتلاف اصولگرايان نتواند روي آنها حساب باز كند.»
   چرا آقاي لاريجاني بدون توجه به فراكسيون رهروان ولايت به شوراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان پيوست؟
فراكسيون‌هاي مجلس هرگز يك حزب سياسي نيستند كه بشود به آنها نگاه حزبي داشت. فراكسيون رهروان ولايت هم از اين قاعده مستثني نيست. اگر اين فراكسيون وزني پيدا كرد به جهت آقاي لاريجاني بود. فراكسيون رهروان ولايت حزب نشد تا در فرايند انتخاباتي اصولگرايان از آنها هم دعوت شود. در گذشته نيز مجلس فراكسيون‌هايي داشتند كه معمولا مثل حزب عمل نمي‌كردند و تا زماني كه در مجلس بودند فعاليت داشتند. آنچه مسلم است آقاي لاريجاني به عنوان شخصي حقيقي، شخصيتي تاثيرگذار هستند و نمي‌توانستند با فراكسيوني كه عمر كاري‌اش تنها در مجلس تعريف مي‌شود، آينده سياسي خود و جريان اصولگرايي را با مشكل مواجه كنند. دوستان فراكسيون رهروان ولايت، حزب نبودند تا اصولگرايان در فرآيند ائتلاف بازي شان بدهند.
   جداي از آقاي لاريجاني آيا چهره‌هاي ديگري از فراكسيون رهروان ولايت درشوراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان حضور دارند؟
بله
   چه شخصيت‌هايي؟
توضيحات بيشتر را آقاي حداد عادل مطرح مي‌كنند.
   شما معتقد نيستيد كه آقاي لاريجاني از فراكسيون رهروان عبور كرد؟
بحث عبور از فراكسيون نيست. آقاي لاريجاني سعي كردند به ائتلاف اصولگرايان كمك كنند. ايشان نمي‌توانستند تصميم‌شان را روي فراكسيوني بگذارند كه با اتمام مجلس هويتي ديگر ندارد. انتخابات مجلس دهم مربوط به گروه‌ها و افرادي است كه فعاليت سياسي مي‌كنند. فراكسيون‌هاي مجلس معمولا حوزه فعاليت‌شان داخل مجلس است. سوابق گذشته مي‌گويد برد و فعاليت فراكسيون‌هاي مجلس اموري است كه در فراكسيون مطرح مي‌شود. اگر اعضاي فراكسيون رهروان ولايت مجوز حزب‌شان را مي‌گرفتند قطعا الان در فرآيند انتخاباتي اصولگرايان از آنها هم دعوت مي‌شد.
   محوريت ائتلاف اصولگرايان به عهده چه افرادي است؟
جامعه روحانيت مبارز
   گفته شده كه محوريت شوراي فقها كه شامل آيات موحدي كرماني، يزدي و مصباح‌يزدي است در انتخابات منتفي شده است و آيت‌الله مصباح‌يزدي ديگر نقشي ندارند؟
اين مطلب را من تكذيب مي‌كنم حتي اگر دوستان اصولگرا چنين ادعايي را كرده باشند. اما جزيياتش را هر مقدار كه صلاح بدانند سخنگو اعلام خواهد كرد.
   پس آيت‌الله مصباح همچنان به عنوان يكي از سه ضلع شوراي فقهاي اصولگرايان در تصميم‌گيري‌ها دخيل هستند؟
نمي دانم، جزييات را از آقاي حداد عادل بپرسيد.
   جبهه پايداري در اين ائتلاف چه نقشي دارند و نقش‌شان در چه حدي است؟
پايداري‌ها وضعيت خودشان و اصولگرايي را مي‌دانند و با وجود برخي اختلاف سليقه‌ها با مجموعه اصولگرايان همراهي كرده‌اند. حضور در ائتلاف در امري مثل انتخابات مجلس مشخصا به معني كنار گذاشتن نقطه نظرات پيشين هر تشكل و سليقه نيست. هر تشكلي سلايق خود را دارد اما در امري مثل انتخابات با هم مي‌نشينند و تفاهم مي‌كنند چرا كه مي‌دانند اگر ديگ اختلافات هم زده شود اصلاح‌طلبان انتخابات را مي‌برند.
   پس با اين تفاسير هم پايداري‌ها، لاريجاني را تحمل مي‌كنند و هم آقاي لاريجاني پايداري‌ها را بخشيده است؟
ائتلاف در هر جرياني به معناي آن است كه چند سليقه در يك جريان نقطه‌نظرات‌شان را كنار بگذارند، نيست. با حفظ مواضع قبلي در موضوع خاصي به تفاهم مي‌رسند. تحقق ائتلاف براي هر سليقه سياسي نيز امكان پذير است. اختلافات اينها همچنان وجود دارد اما مصلحت بزرگ‌تر است كه ائتلاف‌هاي سياسي را مي‌سازد.
   انتخاب آقاي حداد عادل به عنوان سخنگوي ائتلاف چه معنايي براي آقاي لاريجاني دارد؟ آيا مي‌توان اين برداشت را كرد كه نظر اصولگرايان براي رياست مجلس دهم آقاي حداد عادل است؟
نه اين برداشت را مي‌توان كرد و نه عكس آن را مي‌توان برداشت كرد. رياست مجلس پس از اينكه انتخابات انجام شود و شاكله نمايندگان منتخب مشخص شد تعيين تكليف مي‌شود. بحث‌هايي كه قبل از انتخابات درباره رياست مجلس مي‌كنند اساسا آرزوهايي است كه مطرح مي‌شود، نه واقعيت‌هايي كه امكان تحقق دارد.
    وزن نيروهاي معتدل اصولگرايان درليست انتخاباتي‌تان بيشتر است يا نيروهاي تندرو؟
فعلا مشخص نيست.
   آيا نماينده آقاي جليلي در شوراي ائتلاف حضور دارد؟
اطلاعي ندارم.
   نظرتان درباره فعاليت انتخاباتي آقاي احمدي‌نژاد و حزب يكتا چيست؟
من نشنيده‌ام كه آقاي احمدي‌نژاد براي انتخابات فعاليتي كند. ضمن اينكه يكتا حزب نيست. علاوه بر آن اعضاي يكتا هم مدعي نيستند كه حاميان آقاي احمدي‌نژاد هستند.
   اصولگرايان با شخص آقاي احمدي‌نژاد ديداري نداشته‌اند؟
اصولگرايان معمولا ارتباط چنداني با احمدي‌نژاد ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون