• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3134 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر

شاخص نفس گرفت


بورس تهران كه بعد از تمديد مذاكرات هسته‌يي روندي ريزشي در پيش گرفته بود، روز گذشته نفس تازه كرد و مثبت شد. ديروز شاخص كل بازار سهام بعد از دو روز منفي و سقوط 1500 واحدي در هفته جاري، تغيير روند داد و 66 واحد در جهت مثبت پيشروي كرد تا عقربه دماسنج بازار روي عدد 60 هزار و 608 واحد آرام گرفت. در بازار روز گذشته 645 ميليون سهم به ارزش يك هزار و 458 ميليارد ريال در 43 هزار و 722 معامله داد و ستد شد تا ارزش بازار به سه ميليون و 146 هزار و 723 ميليارد ريال برسد. در روند روز گذشته شاخص كل «فملي» و «كگل» بيشترين تاثير منفي و «وبملت»، «وبصادر»، «خساپا»، «وتجارت» و «رمپنا» بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص گذاشتند.
«زينت مرادي نيا» كارشناس بازار سرمايه در گفت‌وگو با «اعتماد» تغيير روند مثبت شاخص را گذرا و هيجاني اعلام كرد و به سخنان روز دوشنبه رييس‌جمهوري در مجمع بانك مركزي مربوط دانست. اين كارشناس بورس جو رواني ناشي از احتمال برداشته شدن تحريم‌ها كه روز دوشنبه توسط رييس‌جمهور عنوان شد را مثبت ارزيابي كرد ولي روند نفس‌گيري شاخص را ناپايدار ولي اميدوار‌كننده دانست. اين در حالي است كه در بازار روز گذشته بيمه‌يي‌ها، بانك‌ها، دارويي‌ها، خودرويي‌ها و لاستيكي‌ها مثبت شدند ولي سيماني‌ها و قندي‌ها همچنان كم طرفدار و پر عرضه ظاهر شدند. مرادي‌نيا در ادامه به «اعتماد» گفت: به نظر مي‌رسد دولت بايد هر چه زودتر نسبت به شفاف‌سازي صورت‌هاي مالي شركت‌هاي بورسي اقدام كرده كه در اين ميان نفتي‌ها، پالايشگاه‌ها و شركت‌هاي پتروشيمي در اولويت بالاتري قرار دارند؛ چرا كه تعامل ميان وزارت نفت و اين گروه مرتبط است از جمله ابهامات و عامل اصلي عدم اطمينان در بازار است كه بايد به زودي برطرف شود.
بازار سرمايه از سال گذشته درگير تصميمات اقتصادي دولت شده و اين عوامل روند منفي در بازار ايجاد كرد. هر چند مذاكرات هسته‌يي و تحولات بين‌المللي هم تاثيرات گذرا و هيجاني خود را در مقاطع زماني مختلف داشت ولي تصميمات غير همسو با بازار سهام بيشترين تاثير را بر بورس داشته است. از سوي ديگر نرخ سود بانكي كه بازده پرداخت بدون ريسك آن نسبت به درآمد بنگاه‌هاي اقتصادي نامعقول است، بايد در دستور كار دولت قرار گرفته و تعديل شود كه متاسفانه تاكنون چنين اتفاقي در عمل روي نداده است. اما مرادي نيا درباره تغييرات مثبت رواني و هيجاني بازار اين تغييرات را ناشي از مولفه‌هاي بيروني و فضاي غيربنيادي ايجاد شده است كه در كوتاه‌مدت اثراتي در بازار مي‌گذارد، اما اين حركت‌هاي مقطعي توان ايجاد رونق و حركت رو به بالاي بازار براي بلندمدت  رانخواهند داشت. يكي از مهم‌ترين الزامات ايجاد رونق در بازار سهام قدم‌هاي اساسي دولت براي حل مسائل پايه‌يي صنايع است و قطعاً نيازمند اقدامات عملي موثر از سوي دولت است. اين در حالي است كه پس از عدم حصول نتيجه مورد انتظار سهامداران در رخدادهاي بين‌المللي رشد ناشي از خوش‌بيني‌ها در بازار از دست رفت و به عقب برگشت اما امكان كنترل آن با توجه به تزريق نقدينگي در ميان مدت وجود دارد و براي ايجاد رونق مداوم در بازار بايد سودآوري بنگاه‌هاي بورسي با سياست‌هاي اقتصادي با ثبات افزايش يابد. روي ديگر سكه هم سياست‌هاي اقتصادي اتخاذ شده توسط دولت يازدهم است كه نه تنها حمايتي نبوده بلكه وضعيت سودآوري بنگاه‌ها را با مخاطره مواجه كرده است و اگر در اين زمينه اقدام عملي تقويتي در صنايع ايجاد نشود همچنين شاهد افت بازار خواهيم بود و قطعاً سرمايه‌گذاران كمتر به سياست‌هاي دولت براي ورود نقدينگي‌ به بازار اطمينان خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون