• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3134 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر

استانبول

نوسان 65 توماني دلار

قيمت طلا پس از افت شديد 4/2 درصدي روز دوشنبه كه به دنبال انتشار آمارهاي صنعتي امريكا صورت گرفت، روز گذشته با افزايش نسبي مواجه شد. به طوري كه هر اونس طلا در بازار جهاني روز گذشته حدود دو دلار افزايش يافت و به 1212 دلار رسيد. اما در بازار طلاي ايران روندي مبهم بر بازار حاكم بود، به طوري كه هر مثقال طلاي آب شده با كاهش مواجه شد و به 439 هزار و 500 تومان رسيد. هر گرم طلاي 18 عيار نيز با كاهش قيمت مواجه شد و به 101 هزار و 460 تومان كاهش يافت. روند كاهشي قيمت طلا در بازار ايران بر خلاف بازار جهاني در حالي اتفاق افتاد كه تا بعدازظهر روز گذشته قيمت هر دلار امريكا دربازار آزاد با كاهش 30 توماني به 3455 تومان رسيده بود ولي حدود ساعت 18 روند بازار تغيير كرد و قيمت هر دلار با افزايش 35 توماني به 3490 تومان رسيد.
دلار به مرز 3500 تومان رسيد
اين در حالي بود كه برخي صرافي‌ها مدعي شدند براي دقايقي قيمت دلار به 3500 تومان هم رسيد. به اين ‌ترتيب سايه ابهام بر بازارهاي پول و سرمايه ايران گسترده‌تر از قبل شد و اين بازار مه آلود در روز گذشته تحليلگران را دچار سردرگمي كرد؛ چرا كه ديروز از يك طرف قيمت جهاني نفت دوباره كاهش يافت و نفت برنت به زير 60 دلار سقوط كرد و روي 59 دلار ايستاد. نفت امريكا نيز به 54 دلار رسيد ولي قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني دو دلار رشد كرد. در برابراين اتفاقات در بازارهاي داخلي ايران اما بورس تغيير روند مثبت داد و 66 واحد رشد كرد، قيمت طلا و سكه كاهش پيدا كرد و قيمت دلار در يك روز 65 تومان نوسان داشت و بعد از افت 30 توماني در ساعات پاياني حدود 35 تومان رشد كرد.
طلا ارزان و دلار گران شد
به اين‌ترتيب آخرين قيمت دلار تا زمان تنظيم اين گزارش 3490 تومان بود. هر يورو نيز 20 تومان گران شد و به 4370 تومان رسيد. پوند انگليس و لير تركيه نيز روندي افزايشي داشتند و به ترتيب 20 و 15 تومان گران شدند. اما درهم امارات دو تومان ارزان شد و به 958 تومان رسيد. همچنين در بازار طلا و سكه، قيمت سكه بهار آزادي طرح قديم به 996 هزار تومان رسيد تا نسبت به روز قبل دو هزار تومان كاهش را به ثبت برساند. سكه طرح جديد هم هشت هزار تومان افت كرد و به 997 هزار تومان رسيد. اين در حالي بود كه نيم سكه هم دو هزار تومان ارزان شد و روي مرز 500 هزار تومان متوقف شد. ربع سكه هم 270 هزار تومان قيمت خورد تا افت 400 هزار توماني را به بازار گزارش كند.
سقوط طلاي جهاني به زير 1200 دلار افزايش تقاضا را به دنبال دارد
اين در حالي است كه شاخص ارزش دلار نيز ديروز بدون تغيير چنداني نسبت به روز دوشنبه نزديك به بالاترين سطح خود در پنج سال اخير حفظ شده است. نشست دو روزه فدرال‌ رزرو در حالي برگزار مي‌شود كه به نظر مي‌رسد فدرال رزرو براي افزايش نرخ بهره براي نخستين بار از سال 2008 ميلادي آماده مي‌شود. برخي كارشناسان بر اين باورند كه سرمايه‌گذاران بين المللي به دقت اظهارات مقام‌هاي ارشد فدرال رزرو امريكا را زير نظر دارند. هرگونه تصميم فدرال رزرو كه نشان دهد نرخ بهره امريكا طي ماه‌هاي آينده افزايش خواهد يافت مي‌تواند منجر به كاهش قيمت طلا شود. كارشناسان بر اين باورند كه افت قيمت طلا به زير 1200 دلار در هر اونس بار ديگر موجب افزايش تقاضاي فيزيكي خواهد شد.
نوسانات ارز، بازار لوازم خانگي را تكان داد
روند نوساني بازار ارز و طلا در روزهاي اخير بازارهاي مختلف داخلي به ويژه بازار لوازم خانگي و صوتي- تصويري و ديجيتالي را تحت تاثير قرار داده و شاهد كاهش عرضه و افزايش قيمت هيجاني برخي كالاها در بازار هستيم. اين در حالي است كه فروشندگان پيش‌بيني مي‌كنند دلار در حال بالا رفتن است و به خريداران توصيه مي‌كنند سريع‌تر خريد كنند چون ممكن است قيمت امروز، فردا رويايي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون