• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3432 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ دي

وزير راه و شهرسازي :

تعهد جديد براي ساختمان‌هاي بلند مرتبه ممنوع شد

وزير راه و شهرسازي با اشاره به ارايه گزارش «تاثير ساختمان‌هاي بلندمرتبه بر تهويه طبيعي و تجارب جهاني آن» در شوراي عالي شهرسازي و معماري با تاكيد بر اينكه بررسي 50 ساله جريان باد در تهران نشان مي‌دهد كه در 10سال اخير به دليل كثرت ساختمان‌هاي بلند جريان باد در شمال تهران كاهش يافته است، تصريح كرد: تجارب و مطالعات ديگر كشورها از جمله امريكا، هنگ‌كنگ و كره در زمينه تاثير ساختمان‌هاي بلند بر جريان باد نيز اين موضوع را تاييد مي‌كند.
وزير راه و شهر‌سازي در جمع خبرنگاران گفت: براساس دستور رييس‌جمهور بحث آلودگي شهر تهران از منظر شهر‌سازي بايد مورد بررسي قرار گيرد، لذا در دستور كار امروز شوراي شهر‌سازي به صورت فوق‌العاده قرار گرفت. در جلسه امروز، شهردار تهران، رييس سازمان هواشناسي و رييس سازمان نظام مهندسي استان تهران حضور داشتند و نظرات مختلفي را ارايه دادند. آخوندي افزود: از سال 66 به بعد جريان سريع ساخت ساختمان بلندمرتبه داشتيم و بر اساس گزارش شهردار تهران حدود 979 پروانه در اين مدت صادر شده است كه هر پروانه مي‌تواند چندين ساختمان را شامل شود. به دليل احداث بلوك‌هاي بزرگ در منطقه 22 تعداد ساختمان‌ها نسبت به پروانه‌ها بيشتر است. گزارش جالبي درباره ارتباط ساختمان‌هاي بلند مرتبه و جريان باد در شورا ارايه شد و مطالعاتي كه در ساير كشورها از جمله امريكا، هنگ‌كنگ و كره، صورت گرفت و درباره گردش سيستم باد در تهران ارايه شد نشان داد در مناطق و جزايري در خارج از كشور كه باد در آن به خوبي جريان دارد با احداث ساختمان‌هاي بلند جريان باد كم شده است.
وي تاكيد كرد: در خصوص آلودگي هوا در كلانشهرها جريان بادهاي سطحي و محلي مهم و مورد نظر است كه ساخت ساختمان‌هاي بلند اثر زيادي در جريان بادهاي سطحي دارد كه در جلسه شوراي عالي شهرسازي و معماري مورد تاكيد قرار گرفت. در تهران جريان اصلي باد سطحي است اين بادهاي سطحي ناشي از تغيير درجه هواست. آمارهاي مربوط به 50 سال اخير كه به صورت نمودار در جلسه شورا ارايه شد نشان داد كه جريان هوا در بخش شمال تهران در 10 سال اخير به دليل كثرت ساختمان‌هاي بلند تحت تاثير قرار گرفته است.
وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: هر چه به سمت شرق تهران مي‌رويم نشان مي‌دهد جريان‌ها ساكن‌تر مي‌شود كه بيانگر اين است كه ساختمان‌هاي بلند در جريان هوا موثر بوده است. اين جلسه فوق‌العاده شوراي عالي شهرسازي و معماري براي اين برگزار شد تا حداقل در بقيه شهرهاي كشور ساختمان‌هاي بلند ساخته نشود.
آخوندي با اشاره به اينكه ما شاهد پديده جديدي در شهرنشيني ايران هستيم، ادامه داد: از جامعه مهندسين درخواست داريم كه اخلاق مهندسي از منظر بررسي آثار تبعي ساخت‌وسازها در زندگي مردم را مورد توجه قرار دهند زيرا بارگذاري جمعيت در محدوده‌هاي مشخص، در بخش حمل و نقل، سكونت، اشتغال با خود آلودگي به همراه دارد كه قاعدتا با افزايش جمعيت شهرنشين آلودگي افزايش مي‌يابد.
وي افزود: بر اساس طرح جامع، شهر تهران بايد 8/7 ميليون نفر ظرفيت جمعيت‌پذيري داشته باشد كه در حال حاضر به بيش از 6/10 ميليون نفر افزايش پيدا كرده است و اگر اين روند ادامه پيدا كند مشكلات زيستي روند تصاعدي خواهد يافت و بايد مديريت شهري و مديريت مركزي يك نقطه پاياني براي توسعه شهري تهران و كلانشهرها تعيين كند. وي با اشاره به تردد بيش از 400 هزار خودرو در روز در شهر تهران تصريح كرد: بايد يك نظام حمل و نقل حومه‌اي ريل پايه داشته باشيم و امروز در شوراي عالي شهرسازي مقرر شد كه ظرف شش ماه ضوابط شهري بر مبناي ريل را تدوين و مشاوران شهر‌سازي و معماري با انديشه شهر ريل پايه آشنا شوند. در دو و سه سال گذشته نهضت بيرون رفتن ريل از شهرها راه افتاده بود كه الان بايد معكوس عمل كنيم. آمار وزش باد در 50 سال گذشته نشان مي‌دهد كه بايد مدلي براي ساخت و ساز تهيه كنيم كه جريان باد را تحت تاثير قرار ندهد.
شوراي عالي شهرسازي و معماري مقرر كرد براي جلوگيري از ايجاد حقوق مكتسبه بعدي، هرگونه ايجاد تعهد جديد اعم از توافق، تشكيل پرونده، طرح موضوع در كميسيون ماده 5 و كميته‌هاي كاري اين كميسيون، پيش پروانه براي احداث ساختمان‌هاي بلندمرتبه تا تعيين تكليف قطعي ضوابط مكان‌يابي و احداث اين ساختمان‌ها ممنوع شد.
شوراي عالي با عنايت ويژه به مباحث جلسه مورخ 14/10/94 هيات وزيران و ضمن تاكيد بر مصوبه مورخ 25/12/93 خود درباره موضوع بلندمرتبه‌سازي و ضمن شنيدن گزارش‌هاي متعدد از جمله گزارش «تاثير ساختمان‌هاي بلندمرتبه بر تهويه طبيعي و تجارب جهاني آن» مقرر كرد: براي جلوگيري از ايجاد حقوق مكتسبه بعدي، هرگونه ايجاد تعهد جديد اعم از توافق، تشكيل پرونده، طرح موضوع در كميسيون ماده 5 و كميته‌هاي كاري اين كميسيون، پيش پروانه براي احداث ساختمان‌هاي بلندمرتبه تا تعيين تكليف قطعي ضوابط مكان‌يابي و احداث اين ساختمان‌ها ممنوع شود.
همچنين شهرداري تهران موظف است گزارش تفصيلي از روند ساخت و سازهاي بلندمرتبه در قالب تعداد پروانه، تعداد ساختمان، سطح اشغال و ارتفاع هر كدام به تفكيك تاريخ صدور پروانه و پايان كار و منطقه شهرداري ظرف سه هفته به دبيرخانه شوراي عالي ارايه كند.
بنابر اين گزارش دبيرخانه شورا موظف است با همكاري سازمان هواشناسي و سازمان محيط زيست تاثير ارتفاع ساختمان‌ها بر جريان باد در تهران را مدل‌سازي و نتايج آن را در ضوابط ساخت و ساز طرح جامع شهر تهران مطابقت و پيشنهادهاي لازم را براي انجام اصلاحات ارايه كند.
همچنين وزارت راه و شهرسازي موظف است با همكاري سازمان نظام مهندسي ساختمان مشاركت مهندسان را در كنترل ضوابط ساخت و ساز و بهبود شرايط زيست جلب كند و گزارش حمل و نقل سبز در كلانشهرهاي ايران و ضوابط شهرسازي ريلي را تهيه و ظرف شش ماه به تصويب شوراي عالي برساند.
دبيرخانه شوراي عالي موظف است با بهره‌گيري از توان فني مشاوران و كارشناسان حقيقي و حقوقي صاحب صلاحيت و دانشگاه‌ها راسا نسبت به تهيه چارچوب تدوين ضوابط مكان‌يابي احداث ساختمان‌هاي بلندمرتبه براي كل كشور و تهيه ضوابط مكان‌يابي و احداث ساختمان‌هاي بلندمرتبه براي شهر تهران اقدام كرده و نتيجه را به شوراي عالي ارايه كند. در اين مطالعات موضوعات ايمني و بررسي جريان باد به ويژه جريان بادهاي سطحي بايد با تاكيد مورد بررسي قرار گيرد.
يادآور مي‌شود طبق تعريف طرح جامع مصوب تهران «ساختمان‌هاي بلندمرتبه» به ساختمان‌هاي 12 طبقه و بيشتر اطلاق مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون