• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3434 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۷ دي

نگاهي به توليد نفت ايران در 46 سال گذشته

تحريم‌هاي نفتي سطح توليد را به 14 سال قبل بازگرداند

گروه اقتصادي| ايران در حالي قصد دارد در سال جاري ميلادي، توليد نفتش رايك ميليون بشكه در روز افزايش دهد كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد در چهار‌دهه گذشته توليد نفت ايران در بيشتر سال‌ها بين سه تا چهار ميليون بشكه بوده است.
در حالي كه توليد نفت ايران در سال‌هاي 1973 تا 1978 بين پنج تا شش ميليون بشكه در روز بود، حجم توليد در سال‌هاي پس از آن هيچگاه از چهار ميليون بشكه فراتر نرفته است. توليد نفت ايران در 1973، 1974، 1976و 1977 در حدود شش ميليون بشكه بود اما در سال‌هاي بعد با بالا گرفتن مبارزات انقلابي و اعتصاب‌ها توليد نفت در سال 1978 به كمي بيش از پنج ميليون بشكه رسيد.
 ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد كمترين توليد نفت ايران در سال‌هاي 1979 و ماه‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب به دليل اعتصاب كاركنان صنعت نفت و در سال‌هاي اوليه انقلاب به دليل نظرات متفاوت برخي مقامات در خصوص وضعيت توليد نفت اتفاق افتاده است. در سال‌هاي 1980 تا 1982 توليد نفت ايران به كمترين ميزان يعني يك ميليون و دويست هزار بشكه رسيد و پس از آن بود كه ايران سياست افزايش توليد را در دستور كار قرار داد. در تمام سال‌هايي كه گذشت ايران وابستگي بالايي به نفت داشته است اما طبق اعلام رييس‌جمهور مقرر است ميزان وابستگي بودجه سال آينده به نفت در حدود 25 درصد باشد كه در صورت تحقق اين امر، پايين‌ترين سطح وابستگي بودجه به نفت در سال آينده شمسي اتفاق خواهد افتاد.
به گزارش خبرآنلاين با آغاز جنگ تحميلي توليد نفت ايران به روزانه 2 تا 5/2 ميليون بشكه در روز محدود شد اما با پايان جنگ و آغاز سرمايه‌گذاري در اين حوزه توليد نفت به بالاتر از سه ميليون بشكه در روز افزايش يافت. به تدريج ايران توانست با افزايش سرمايه‌گذاري‌ها در اين حوزه، توليد نفت خود را به چهار ميليون بشكه در روز افزايش دهد.
در سال‌هاي گذشته پس از اجراي طرح تحريم خريد نفت از ايران، توليد نفت ايران رو به كاهش گذاشت و به محدوده سه ميليون بشكه‌اي بازگشت به اين ترتيب توليد نفت ايران در سال‌هاي 2010 تا 2004 به چهارده سال قبل، يعني سال‌هاي ابتدايي دهه نود بازگشت. افزايش يك ميليون بشكه‌اي توليد، حجم توليد نفت ايران را به سال‌هاي 2002 تا 2004 بازخواهد گرداند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون