• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3435 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۹ دي

محمد حيدري: بايد ظرفيت‌هاي انتقادي را بالا ببريم

   گاهي از برخي كلمات برداشت‌هاي ديگري مي‌شود. من در نشست خبري اعلام كردم كه «آشغال‌هاي دوست داشتني» معضل شده است و منظورم اين بود كه اين فيلم هر دوره به جشنواره ارايه مي‌شود و نتوانسته وارد جشنواره شود. اگر آقاي اميريوسفي از اين صحبت من دلگيري پيدا كرده‌اند، عذرخواهي مي‌كنم.
    درباره استعفاي آقاي حسيني بايد بگويم كه ايشان استعفاي خودشان را به مطبوعات ارايه دادند و اين استعفا از نظر ما پذيرفته نيست. شهاب حسيني به هر حال در جشنواره هستند و اصلا جشنواره براي هنرمندان است.
    نظر شخصي من درباره فيلم «آه‌اي عبدالحليم» كه آن را ديده‌ام، خيلي خوب است و من از مهتاب كرامتي كه تهيه‌كننده اين اثر هستند تشكر مي‌كنم كه با رعايت اصول حرفه‌اي، درباره اينكه اين اثر براي سوداي سيمرغ انتخاب نشد، صحبتي نكردند.
    ۶۶ فيلم در بخش سوداي سيمرغ و نگاه نو فرم پر كرده بودند، نسخه نهايي ۱۱ فيلم به دبيرخانه نرسيد كه از جمله اين آثار مي‌توان به فيلم‌هاي «فراري» عليرضا داوودنژاد و «نگار» به كارگرداني رامبد جوان اشاره كرد. مسعود كيميايي نيز فرم جشنواره را پر كرده بود اما اصلا فيلم خود را كليد نزد.
   هدف اصلي جشنواره امسال اين بود كه سيمرغ‌هاي اصلي خود هنرمندان هستند و به همين دليل تصميم گرفتيم از تصوير هنرمندان در طراحي پوستر امسال استفاده كنيم و قطعا خسرو شكيبايي از جمله سينماگراني است كه در ذهن همه باقي مي‌ماند. ما به دنبال اين هستيم تا زماني‌كه هنرمندان زنده هستند تبديل به سيمرغ شوند و مورد پاسداشت قرار بگيرند.
   مجيد برزگر ايده پوستر را در ابتدا مطرح كرد و در ادامه با بزرگهمر حسين‌پور براي نقاشي تصويري كه امير عابدي در ساليان گذشته از خسرو شكيبايي ثبت كرده بود صحبت كرد و در نهايت پوستر جشنواره خلق شد. معتقدم پوستر جشنواره مجموعه‌اي از همكاري برزگر، عابدي و حسين‌پور است. اما ايده اصلي متعلق به مجيد برزگر بوده است.
    فيلم «يك شهروند كاملا معمولي» به كارگرداني مجيد برزگر در بخش سوداي سيمرغ حضور ندارد. طبق آيين‌نامه جشنواره فيلم‌هايي كه قبل از جشنواره در جاي ديگري نمايش داده شده باشند، نمي‌توانند در بخش سوداي سيمرغ باشند. اما در «هنر و تجربه» شرايط فرق مي‌كند و ما تابع قوانين گروه هنر و تجربه هستيم و فيلم‌هايي كه ممكن است قبلا در رويدادهاي ديگري به نمايش در آمده باشند مي‌توانند در اين بخش به رقابت با ديگر آثار بپردازند.
   ما در اعلام فيلم‌هاي اولي اشتباه كرديم و چند روز دست نگه داشتيم، اما خبر فيلم‌ها توسط رسانه‌اي اعلام شد، به همين دليل در شبي كه اعضاي هيات انتخاب درباره آثار بخش سيمرغ تصميم‌گيري كردند نتايج را در ساعت 23:30 اعلام كرديم تا از هيجاني كه ممكن است با حدس و گمان‌هاي برخي رسانه‌ها كاسته شود، جلوگيري كنيم.
   ممكن است درصدي از آثار حاضر در جشنواره تلخ باشند. آن چيزي كه در فيلم‌هاي امسال مي‌بينيم، همان واقعيتي است كه در جامعه مي‌بينيم و اغلب رويدادهايي كه در قصه‌ آثار رخ مي‌دهد حقيقي است. معتقدم بايد ظرفيت‌هاي انتقادي را بالا ببريم. نگاه سياه‌نمايي كه درباره آن زياد صحبت مي‌شود، در فيلم‌هاي جشنواره وجود نداشته بلكه نگاه واقعي در جامعه است.
    كار داوران جشنواره سخت خواهد بود، چون آثار متفاوتي در جشنواره داريم. بخش زيادي از اين مهم به اعضاي هيات داوري باز مي‌گردد و وقتي جريان با اين حساسيت پيش مي‌رود، آنان نيز با حساسيت آثار را بررسي مي‌كنند.
   اگر همه به جشنواره و برگزار‌كننده و داوران اعتماد داشته باشند، حتما اتفاق خوبي خواهد افتاد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون