• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3440 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي

رييس‌جمهوري در ديدار با وزير خارجه اندونزي:

كشورهاي مسلمان براي رسيدن به توسعه راهي جز روابط نزديك‌تر با هم ندارند

گروه سياسي| جهان اسلام؛ اين چيزي است كه ايران هيچ‌وقت نمي‌تواند آن را در سياست خارجي خود از دست بدهد. حتي اگر تنش‌زدايي با غربي‌ها هم به اوج موفقيت برسد. مخصوصا در روزهايي كه اوضاع روابط خارجي در اين حوزه خيلي هم خوب نيست. در روزهايي كه قطب‌هاي قدرتمند جهان اسلام مسيرهاي متفاوتي مي‌روند كه گاه در تضاد با هم هستند. در اين روزهاست كه رييس‌جمهوري كشورمان در ديدار با وزير خارجه اندونزي بر ايجاد روابطي قوي‌تر بين كشورهاي مسلمان تاكيد مي‌كند. اندونزي شايد ازجمله معدود كشورهايي باشد كه بتواند در اختلافات داخلي جهان اسلام گاهي نقش ميانجي را بازي كند. روابط حسنه اين كشور با اكثر كشورهاي مسلمان تحكيم‌كننده چنين موقعيتي است. ميانجيگري كه در خاورميانه بين كشورمان با كشورهايي چون عربستان و تركيه قدري ضروري به نظر مي‌رسد. حالا با اين اوضاع هر چقدر مناسبات دو جانبه ايران با بازيگران غربي اهميت بالايي پيدا كرده، به همان اندازه حفظ و گسترش روابط با كشورهاي مسلمان و داراي نفوذ در جهان اسلام اهميت دارد. ديروز رييس‌جمهوري با اشاره به امكانات و ظرفيت‌هاي مناسب در مسير گسترش روابط و همكاري‌هاي ايران و اندونزي در بخش‌هاي مختلف، بر لزوم تلاش براي توسعه همكاري‌ها و ارتقاي بيش از پيش مناسبات و روابط دو كشور تاكيد كرد. حسن روحاني عصر چهارشنبه در ديدار خانم «رتنو مرسودي» وزير امور خارجه اندونزي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران و اندونزي، به عنوان كشوري كه بيشترين جمعيت اسلامي را دارا است، همواره روابط دوستانه‌اي داشته‌اند، گفت: آمادگي داريم تا روابط و مناسبات خود را در همه زمينه‌ها با جاكارتا گسترش دهيم. رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه شرايط منطقه و جهان اسلام به گونه‌اي است كه كشورهاي اسلامي بايد بيش از گذشته با هم مشورت و تبادل نظر داشته باشند، خاطرنشان كرد: نبايد براي مبارزه با تروريسم، منتظر ديگران باشيم چراكه كشورهاي اسلامي براي پاكسازي منطقه از تروريست‌ها از قدرت و امكانات كافي برخوردارند. روحاني تلاش براي تقويت وحدت و انسجام ميان مسلمانان را مهم‌ترين نياز امروز جهان اسلام دانست و اظهار داشت: دنياي اسلام و كشورهاي مسلمان براي رسيدن به توسعه و پيشرفت بيشتر، راهي جز همكاري گسترده و روابط نزديك‌تر با هم ندارند.
رييس‌جمهوري، فعال‌تر شدن سازمان‌هايي كه براي وحدت بيشتر در جهان اسلام تاسيس شده‌اند را خواستار شد و افزود: بسيار تاسف‌بار است كه امروز كشورهاي زيادي در منطقه گرفتار تروريسم و افراط‌گري هستند و در چنين شرايطي، وظيفه همه سازمان‌ها و كشورهاي اسلامي اين است كه از هيچ تلاشي براي وحدت بيشتر و ثبات در جهان اسلام دريغ نكنند. روحاني حمايت برخي كشورها از گروه‌هاي تروريستي را مغاير با تقويت وحدت، ثبات و انسجام منطقه و جهان اسلام دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره خواستار برقراري روابط خوب، صميمانه و برادرانه ميان همسايگان و كشورهاي منطقه بوده و آمادگي دارد تا در مسير وحدت، امنيت پايدار و توسعه منطقه‌اي به ديگر كشورها كمك كند.
روحاني همچنين از توجه رييس‌جمهور اندونزي به ضرورت تقويت وحدت و گفت‌وگو در جهان اسلام، تقدير كرد. «رتنو مرسودي» وزير امور خارجه اندونزي نيز در اين ديدار، با تاكيد بر ضرورت تلاش در راستاي گسترش همكاري‌ها و مناسبات همه‌جانبه تهران - جاكارتا، گفت: اندونزي بر توسعه روابط با ايران متعهد است و مطمئنا در آينده شاهد روابط قدرتمندتري ميان دوكشور خواهيم بود. وزير امور خارجه اندونزي، صلح و ثبات در منطقه را موضوعي بسيار حايز اهميت دانست و با بيان اينكه روابط دوستانه و خوب كشورهاي مسلمان مي‌تواند به برقراري صلح و ثبات در منطقه كمك كند، افزود: مسلمانان بايد در راستاي ارزش‌هاي اسلام و مقابله با چالش‌هاي اصلي جهان اسلام، از جمله تروريسم و افراطي‌گري با يكديگر متحد شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون