• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3440 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي

برگزاري انتخابات «الكترونيكي» همچنان در «بلاتكليفي»

گروه سياسي| تنها 43 روز تا انتخابات باقي مانده است. انتخاباتي كه مهم‌ترين ماموريت رحماني فضلي است و حسن روحاني مي‌خواهد برنامه‌ها و سياست‌هايش در اين انتخابات به خوبي اجرا و عملي شود. برنامه‌ها و سياست‌هايي كه بارها روي آنها تاكيد داشته و چند باره همه گروه‌ها را براي شركت در آن دعوت كرده است. مرحله اول انتخابات با پايان ثبت‌نام‌ها و بررسي صلاحيت نامزدها در هيات‌هاي اجرايي انتخابات وارد مرحله جديدي شده است. هرچه به انتخابات نزديك‌تر مي‌شويم به نظر مي‌رسد وزارت كشور در كنار برنامه‌هاي معمول در فصل انتخابات برنامه‌هاي ديگري را نيز در دستور كار خود قرار داده است از جمله آسيب‌شناسي بازرسي انتخابات در دوره‌هاي گذشته و حالا رييس هيات مركزي بازرسي انتخابات كشور از شناسايي آسيب‌هاي بازرسي در انتخابات دوره‌هاي پيشين خبر داد و گفت: ارسال نشدن به‌موقع گزارشات توسط بازرسان شعب اخذ راي، عدم نظارت مفيد و بجا و تعداد بازرسان بخشي از اين آسيب‌ها بوده است. بر همين اساس راه‌حلي كه وزارت كشور براي اين مساله تدارك ديده است، افزايش تعداد بازرسان است به عبارت ديگر در انتخابات اسفندماه به‌ازاي هر صندوق يك بازرس وجود خواهد داشت. با همه اينها و با وجود اينكه تنها 43 روز تا انتخابات باقي مانده است هنوز يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي وزارت كشور براي انتخابات آينده بلاتكليف باقي مانده است. انتخابات الكترونيكي مساله‌اي بود كه شخص وزير كشور روي آن تاكيد فراوان داشت اما تا امروز هنوز مشخص نيست كه در هفتم اسفند ماه آيا شاهد برگزاري انتخابات الكترونيكي خواهيم بود يا خير. در طول ماه‌هاي گذشته ماجراي انتخابات الكترونيك تبديل به چالشي ميان وزارت كشور و شوراي نگهبان تبديل شده است، چالشي كه همچنان ادامه دارد و با وجود اينكه مجلس موضوع انتخابات الكترونيكي را به طور كلي از طرح اصلاح قانون انتخابات حذف كرد با اين حال وزارت كشور همچنان اميدوار است شوراي نگهبان را قانع به برگزاري انتخابات الكترونيك دست‌كم در 14 حوزه كند.
هر صندوق راي يك بازرس خواهد داشت
رييس هيات مركزي بازرسي انتخابات كشور از شناسايي آسيب‌هاي بازرسي در انتخابات دوره‌هاي پيشين خبر داد و گفت: ارسال نشدن به‌موقع گزارشات توسط بازرسان شعب اخذ راي، عدم نظارت مفيد و بجا و تعداد بازرسان بخشي از اين آسيب‌ها بوده است. به گزارش ايرنا، سيد سلمان ساماني در ديدار اعضاي هيات بازرسي انتخابات استان سمنان در محل مركز مديريت عملكرد، بازرسي و امور حقوقي وزارت كشور اين مطلب را بيان كرد. وي افزود: امر بازرسي انتخابات مستند به مواد 25 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي و 76 آيين‌نامه اجرايي مجلس خبرگان است. وي با اشاره به تغييرات صورت گرفته طي ادوار مختلف در امر بازرسي انتخابات اظهار داشت: براي انسجام اين موضوع، تهيه آيين‌نامه بازرسي انتخابات در دستور كار قرار خواهد گرفت. وي اضافه كرد: در انتخابات پيش رو اقداماتي نظير انتخاب بازرسان شعب اخذ راي به ازاي هر صندوق يك بازرس، ايجاد سامانه سهبا (سامانه هوشمند بازرسي انتخابات) و برگزاري دوره‌هاي آموزشي را در جهت رفع برخي از موانع و مشكلات صورت گرفته در نظر گرفته‌ايم.   
انتخابات الكترونيكي منتفي نيست
اصرار وزارت كشور همچنان براي برگزاري انتخابات الكترونيكي ادامه دارد. تا پيش از اين حسينعلي اميري سخنگوي اين وزارتخانه بود كه در گفت‌وگو با رسانه‌ها همواره بر اين موضوع تاكيد داشت حالا اما دبير ستاد انتخابات كشور هم مي‌گويد: برگزاري انتخابات الكترونيكي منوط به نظر شوراي نگهبان است. به گزارش تسنيم، حسينعلي اميري، سخنگوي وزارت كشور درباره مصوبه روز گذشته مجلس شوراي اسلامي مبني بر منتفي شدن برگزاري الكترونيكي انتخابات گفت: اين موضوع به منزله منتفي شدن انتخابات الكترونيكي نيست، چرا كه ما تبصره 7 ماده 9 را داريم. وي افزود: به استناد همين ماده در دوره قبل انتخابات مجلس در 14 نقطه و حوزه انتخابيه انتخابات الكترونيكي برگزار شده و الان هم منتخبان مردم از همين 14 حوزه به عنوان نماينده مردم در مجلس حضور دارند و شوراي نگهبان نيز آن را تاييد كرده بود. سخنگوي وزارت كشور تصريح كرد: بنابراين ما به زودي موضوعي كه در مجلس در اين زمينه مطرح شده را به شكل آيين‌نامه تهيه و تنظيم مي‌كنيم و به دولت محترم ارايه مي‌دهيم. اميري تاكيد كرد: شوراي نگهبان با اصل برگزاري الكترونيكي انتخابات مخالفتي ندارد و ما در اين زمينه رايزني‌هاي لازم را انجام خواهيم داد. علي پورعلي مطلق هم با اشاره به حذف موادي از قانون انتخابات توسط مجلس شوراي اسلامي گفت: اين مواد به لحاظ آسان‌سازي و روان‌سازي انتخابات الكترونيك آمده بود و روز گذشته از طرح خارج شد، اما نمي‌توان گفت با اين اتفاق برگزاري انتخابات الكترونيك منتفي است. به گزارش ايلنا وي افزود: تبصره ۷ ماده ۹ قانون انتخابات به وزارت كشور اين اجازه را مي‌دهد كه بتوانيم از شيوه‌هاي نوين انتخابات از جمله انتخابات الكترونيك استفاده كنيم به گونه‌اي كه در دوره نهم مجلس شوراي اسلامي نيز در ۱۴ حوزه انتخابيه انتخابات الكترونيك انجام گرفت. دبير ستاد انتخابات وزارت كشور با بيان اينكه آنچه امروز مورد بحث است تفاهم نهايي ميان شوراي نگهبان و وزارت كشور است، گفت: اگر شوراي نگهبان بپذيرد كه انتخابات به صورت الكترونيك انجام شود در روند برگزاري انتخابات الكترونيك هيچ بحثي باقي نمي‌ماند و اگر جايي مشكلي باشد ما مي‌توانيم آن را با آيين‌نامه اجرايي برطرف كنيم.  با وجود اينكه مجلس بخش مربوط به انتخابات الكترونيك را به طور كلي از طرح اصلاح قانون انتخابات حذف كرد اما به نظر مي‌رسد شوراي نگهبان مي‌خواهد در اين مورد تعاملي كه چند ماه گذشته با وزارت كشور داشته را ادامه دهد. سخنگوي شوراي نگهبان خبر از مشخص شدن تكليف انتخابات الكترونيكي تا يكشنبه هفته آينده داده است. نجات‌الله ابراهيميان، سخنگوي شوراي نگهبان، با اشاره جلسه صبح ديروز اين شورا، اظهار كرد: در اين جلسه چند لايحه موافقتنامه بين ايران و چند كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت. به گزارش فارس وي افزود: تكليف انتخابات الكترونيكي احتمالا روز يكشنبه هفته آينده 27 دي‌ماه مشخص مي‌شود، بايد در جلسه يكشنبه هفته آتي شوراي نگهبان نسبت به اصل امكان‌پذير بودن يا نبودن برگزاري انتخابات الكترونيكي بحث و در نهايت راي‌گيري شود تا تكليف آن معلوم شود.
تكذيب منتفي شدن برگزاري انتخابات الكترونيك
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت كشور، در پي انعكاس خلاف واقع مصوبه مجلس شوراي اسلامي در برخي رسانه‌ها و انتشار تيترهاي خبري غلطي با مضمون منتفي شدن برگزاري انتخابات الكترونيك، وزارت كشور اطلاعيه‌اي منتشر كرد.  بنا بر اين گزارش بخش‌هايي از  اين اطلاعيه بدين شرح است:  تصميم روز جاري نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بررسي مفاد اعاده شده از سوي شوراي محترم نگهبان در خصوص طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، مطلقا به معناي عدم مجوز قانوني براي برگزاري انتخابات كاملا الكترونيك نيست. به علاوه تغييري در روند تعامل بين وزارت كشور و شوراي محترم نگهبان در امر انتخابات الكترونيك واقع نشده است و همچنان كه در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي با توافق بين وزارت كشور و شوراي محترم نگهبان؛ اخذ راي و شمارش آرا در 14 حوزه انتخابيه به صورت الكترونيك انجام شد و نتايج انتخابات به تاييد شوراي محترم نگهبان رسيد و نامزدهاي منتخب وارد مجلس شوراي اسلامي شدند، در اين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز در صورت استمرار تعامل في مابين و حصول توافق نهايي بين وزارت كشور و شوراي نگهبان؛ ان‌شاءالله، اخذ راي و شمارش آرا در تعدادي از حوزه‌هاي انتخابيه به صورت الكترونيك برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون