• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3452 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ بهمن

«پديدارشناسي موسيقي» منتشر شد

كتاب «پديدارشناسي موسيقي» نوشته بروس‌اليس بنسن با ترجمه حسين ياسيني توسط انتشارات ققنوس منتشر شد. نسخه اصلي اين كتاب در سال ۲۰۰۳ توسط انتشارات دانشگاه كمبريج به چاپ رسيده است. كتاب «پديدارشناسي موسيقي» داراي نگرشي نو به آهنگسازي، اجرا و شنيدن موسيقي است. مولف در اين كتاب با تكيه بر سنت‌هاي فلسفه قاره‌اي و تحليلي و مثال‌هاي متنوع از موسيقي كلاسيك غربي و جاز تعريفي نو و جامع از بداهه عرضه كرده كه مبناي آن ساختن، اجرا و شنيدن موسيقي است كه همواره با نوعي از بازآفريني بي‌وقفه موسيقي با همان بداهه، گره خورده است. از اين منظر مباحثي كه در اين اثر مطرح شده‌اند، براي علاقه‌مندان فلسفه هنر، موسيقي‌شناسان و موسيقيدانان جذاب خواهد بود.
بروس اليس بنسن، نويسنده اين اثر، متولد سال ۱۹۶۰ و استاد فلسفه كالج ويتن در ايلينوي امريكا است. او يكي از بنيانگذاران انجمن الهيات و فلسفه قاره‌اي است كه تا سال ۲۰۱۵، ۵ كتاب فلسفي تاليف و منتشر كرده و در انتشار ۶ مجموعه مقاله نيز مشاركت داشته است. فعاليت موسيقايي از نظر بنسن نه فقط سرشتي بداهه‌پردازانه دارد بلكه همواره در چارچوب يك گفت‌وشنود رخ مي‌دهد. ويژگي‌هاي گفت‌وشنود حقيقي موسيقايي، موضوع يكي ديگر از بحث‌هاي مطرح شده در كتاب «پديدارشناسي موسيقي» است.
اين كتاب ۵ فصل اصلي دارد و عنوان‌هاي آن به‌ترتيب «از آهنگسازي تا اجرا»، «آهنگسازي؛ از خاستگاه تا متن نهايي»، «اجرا؛ بداهه حفظ اثر»، «محصول در بطن عمل» و «رفتار موسيقايي با ديگران» است.
در قسمتي از اين كتاب مي‌خوانيم: «فرآيندهاي آهنگسازي موتسارت، گرچه شايد نه به آن سادگي‌هايي كه نقل كرده‌اند، بي‌ترديد در قياس با ديگر آهنگسازان روشن و سرراست بود. نمي‌توان منكر شد كه موتسارت گاه بسيار سريع و بدون تلاشي طاقت‌فرسا، كه ويژگي برخي ديگر از آهنگسازان است، كار مي‌كرد اما پژوهش‌هاي اخير اولريش كنرات تصويري را پيش روي‌مان مي‌گذارد كه با حكايت‌هاي افسانه‌اي در اين باره تا اندازه‌اي متفاوت است. از قرار معلوم، دستنوشته‌هاي برجامانده از موتسارت نشان مي‌دهد كه او- مانند هر آهنگساز ديگري- تهيه طرح اوليه را لازم مي‌دانست و اينكه او هنگام آهنگسازي از لوحي شبيه تخته‌سياه (كه مي‌توانست آن را پاك كند و دوباره بر آن بنويسد) استفاده مي‌كرد. گرچه داستاني مشهور حاكي از آن است كه سونات ويولن در سي بمل ماژور (ك. ۴۵۴) يك‌ساعته نوشته شد، كنرات نشان مي‌دهد كه موتسارت شايد بيش از يك هفته مشغول كار بر آن بود... .»
كتاب «پديدارشناسي موسيقي» در ۲۴۰ صفحه، شمارگان 1650 نسخه و قيمت 15000 تومان منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون