• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3452 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ بهمن

خبر

كاخ سفيد از اتهام ۱۰ ميليون دلاري زنداني ايراني صرفنظر كرده است
ماجراي تبادل زندانيان ايران و امريكا در ابتداي ماه جاري ميلادي همچنان سوژه‌اي جذاب براي بسياري از رسانه‌هاي بين‌المللي است. روز گذشته خبرگزاري رويترز در تازه‌ترين گزارش اختصاصي خود مدعي شد كه دولت امريكا براي شيرين‌تر كردن توافق تبادل زندانيان ايران و امريكا، از ادعاهاي مطروحه عليه مدانلو مبني بر آنكه ۱۰ ميليون دلار دريافت كرده صرفنظر كرده است. به گزارش فارس، پيشتر «نادر مدانلو» يكي از زندانيان ايراني كه در امريكا بازداشت شده بود و اخيرا در تبادل زندانيان ايران و امريكا آزاد شد، متهم شده بود كه در سال 2005 در يك پروژه پرتاب ماهواره‌اي مخابراتي از پايگاهي در روسيه به فضا به تهران كمك كرده است و در ازاي آن 10 ميليون دلار دريافت كرده است. اين ادعاي دريافت ۱۰ ميليون دلار در حالي مطرح شده است كه پيش از اين، «لوسيوس اوتلاو» وكيل مدانلو گفته بود كه ايران نياز به يك فرد واسطه ندارد كه آن را به روسيه مرتبط كند و براي اين كار هم ۱۰ ميليون دلار بپردازد، بلكه اين دو كشور مي‌توانند به‌طور مستقيم با هم گفت‌وگو كنند. با اين حال، يكي از سخنگويان وزارت دادگستري امريكا حاضر نشد در اين باره اظهارنظر كند. مدانلو اعلام كرده بود كه اين ۱۰ ميليون دلار وامي از يك شركت سوييسي براي يك توافق ارتباطات بوده است. مدانلو در اولين مصاحبه‌ خود با رويترز از زماني كه آزاد شده است، درباره صرفنظر كردن دولت امريكا از چنين اتهامي گفت: «خيلي متاسفم كه مجبورم از حق خود براي درخواست تجديدنظر بگذرم. اگر آنها به نظام قضاوت خود ايمان دارند، پس چرا مرا از آن محروم مي‌كنند؟ بگذاريد ثابت كنند كه من اشتباه مي‌كنم». رويترز مدعي شد كه مدانلو روز شنبه ۱۶ ژانويه پيشنهاد عفو «باراك اوباما» رييس‌جمهور امريكا را پذيرفته است و يك روز بعد از زندان فدرال در نزديكي «ريچموند» ايالت ويرجينيا آزاد شده است.

واشنگتن بر سر راه شروع تجارت
با ايران قرار نمي‌گيرد
استفان مال، هماهنگ‌كننده امور مربوط به اجراي برجام در امريكا در يك نشست مطبوعاتي در مركز رسانه‌هاي واشنگتن وابسته به وزارت امور خارجه اين كشور به طور مفصل به پاسخگويي به سوالات خبرنگاران درباره جزييات برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) پرداخت و حصول اين توافق را يك پيروزي واقعا مهم توصيف كرد. به گزارش ايسنا، او در تشريح برجام به محدوديت برنامه هسته‌اي ايران طبق اين توافق در زمينه تعداد سانتريفيوژها، ذخيره اورانيوم غني شده، توقف فعاليت قلب رآكتور آب سنگين اراك و بازطراحي آن، محدوديت سطح غني‌سازي اورانيوم تا 67/3 درصد اشاره كرد و گفت كه تهران، علاوه بر اين با پذيرش اجراي پروتكل الحاقي، با نظارت و راستي‌آزمايي بيشتر فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش موافقت كرده است.
استفان مال در بخش ديگري از اين نشست به سوالات خبرنگاران درباره لغو تحريم‌هاي بين‌المللي وضع شده عليه ايران در ازاي اين محدوديت‌ها پاسخ داد و گفت: ما به همراه متحدان اروپايي‌مان و سازمان ملل در روز اجراي برجام تحريم‌هاي ايران را لغو كرديم. بنابراين بازرگانان و دولت‌هاي خارجي بدون ترس از گير افتادن در جريمه‌هاي امريكا مي‌توانند به فعاليت‌هاي تجاري به ايران بپردازند. به ويژه در بخش انرژي نهادها و شركت‌هاي خارجي و دولت‌ها آزادند تا محصولات پتروشيمي و نفتي ايران را بدون هيچ مجازاتي خريداري كنند. تمام اين تحريم‌ها لغو شده است. بانك‌ها و دولت‌هاي خارجي براي تجارت با ايران هيچ مانعي نخواهند داشت و تجارت‌شان در امريكا در خطر قرار ندارد.
وي با بيان اينكه هرچند امريكايي‌ها و تاجران امريكايي همچنان قادر به تعامل اقتصادي با ايران نيستند، افزود: دولت امريكا تصميم گرفته است تا به شركت‌هاي امريكايي كه شركت‌هاي وابسته و شعبات خارجي دارند و بيرون از امريكا فعاليت مي‌كنند اجازه دهد با ايران تجارت كنند و مجوز اين كار روز يك‌شنبه توسط وزارت خزانه‌داري ابلاغ شد. امريكا علاوه بر اين، اجازه داده است تا برخي تجارت‌ها با ايران كه در گذشته نيز انجام مي‌شده از سرگرفته شود كه شامل فرش و محصولات غذايي از جمله خاويار و خشكبار مي‌شود. خريد اين محصولات از سال 2010 تاكنون در پي اعمال تحريم‌ها ممنوع شده بود كه اكنون بازگردانده شده است. بنابراين شما مي‌توانيد فرش ايراني و پسته ايراني را آزادانه و قانوني در امريكا خريداري كنيد. واشنگتن همچنين موافقت كرده است تا ممنوعيت تجارت مستقيم و سرمايه‌گذاري ميان ايران- امريكا در صنعت هواپيمايي را بردارد، در نتيجه شركت‌هاي هواپيمايي قادرند به ايران هواپيما و تجهيزات مربوط به اين صنعت را بفروشند كه يك پيروزي بزرگ در زمينه تجارت ميان اين دو كشور محسوب مي‌شود.
وي در ادامه حصول توافق هسته‌اي را يك پيشرفت مهم در روابط ايران – امريكا دانست و گفت: اما كار تازه آغاز شده است. ما به اين هدف رسيديم و اكنون ما بايد به همراه همكاران‌ دولت امريكا به جلو پيش برويم و اطمينان يابيم كه هر دو طرف به تعهدات‌شان عمل كنند؛ ايراني‌ها، دولت امريكا و متحدان اروپايي‌مان. ما به كار روي اين مساله ادامه مي‌دهيم. اين يك نتيجه خوب است چرا كه ايران به آنچه مي‌خواست دست پيدا كرد. ما نيز به آنچه مدنظرمان بود دست يافتيم و من اميدوارم كه بتوانيم در آينده به حركت خود ادامه داده و امنيت را به ويژه در منطقه خاورميانه افزايش دهيم. استفان مال تاكيد كرد كه واشنگتن بر سر راه شروع تجارت با ايران قرار نمي‌گيرد، هر چند در گذشته اين اتفاق مي‌افتاد اما ديگر شاهد آن نخواهيم بود. اگر يك شركت اروپايي بخواهد با ايران تجارت كند كاملا آزاد است و بايد اين كار  را انجام دهد. كار ما اين نيست كه اين تجارت‌ها را متوقف كنيم.

اميرعبداللهيان به مسكو رفت
به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه ايران ديروز براي انجام گفت‌وگوها با مقامات روسي پيش از آغاز مذاكرات صلح سوريه وارد مسكو شده است. اين خبر را خبرگزاري «اينترفكس» روسيه به نقل از منابع سفارت ايران در مسكو منتشر كرده است. استفان دي‌ميستورا، نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه روز گذشته از معارضان سوريه براي شركت در مذاكرات ژنو دعوت به عمل آورد. اين مذاكرات كه با شركت نمايندگاني از كشورهاي مختلف برگزار خواهد شد قرار بود روز دوشنبه پنج بهمن‌ماه (25 ژانويه) برگزار شود، اما باقي ماندن اختلافات ميان كشورها بر سر تعيين اينكه كدام‌يك از گروه‌هاي در حال پيكار با دولت سوريه اصطلاحا «معارض ميانه‌رو» و كدام گروه‌ها «تروريست» هستند، باعث شد كه اين گفت‌وگوها به تاريخ ديگري موكول شود. بنا بر گزارش خبرگزاري «اسپوتنيك»، سفارت ايران در مسكو اعلام كرده كه اميرعبداللهيان براي گفت‌وگوها با دولت روسيه در آستانه مذاكرات سوري-سوري برنامه‌ريزي شده براي تاريخ 29 ژانويه (9 بهمن ماه) در ژنو، به مسكو سفر كرده است.

ارسال اولين محموله نفتي ايران به چين و ژاپن بعد از لغو تحريم‌ها
خبرگزاري كيودوي ژاپن به نقل از مقامات وزارت نفت ايران از ارسال دو تانكر نفتكش حامل چهار ميليون بشكه نفت خام به مقصد چين و ژاپن در روز چهارشنبه خبر داد. به گزارش فارس، خبرگزاري كيودوي ژاپن به نقل از مقامات وزارت نفت ايران از ارسال اولين محموله نفتي ايران به چين و ژاپن بعد دو هفته پس از لغو تحريم‌ها خبر داد. به گفته منابع وزارت نفت، هر تانكر حامل دو ميليون بشكه نفت خام به ارزش 66 ميليون دلار است. ايران بعد از لغو تحريم‌ها به دنبال افزايش صادرات نفتي خود به ژاپن از روزي 110 هزار بشكه به روزانه 300 هزار بشكه است. اين مقام وزارت نفت ايران گفته است كه توكيو از مشتري‌هاي وفادار نفت ايران است و ما قصد داريم روابط خود را با اين كشور توسعه دهيم. تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران بعد از حصول توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5 حدود دو هفته پيش رفع شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون