• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3137 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳ دي

ورود دوباره پالم به رسانه‌ها

واردات روغن پالم مشروط شد

گروه اقتصادي | گويا قرار نيست ماجراي پالم تمام شود. در حالي كه موضوع استفاده از روغن پالم در محصولات لبني تا حدودي از ذهن‌ها پاك شده است و تنها توليد‌كنندگان روغن نباتي مجاز به استفاده از اين روغن شده‌اند؛ گمرك به يك‌باره اعلام كرد كه «ورود روغن پالم به كشور تا اطلاع ثانوي ممنوع است.»
اين در حالي است كه در 9 ماه گذشته ورود اين روغن به كشور بدون هيچ پيش‌شرطي انجام شده است و البته اين روغن جز يكي از كالاهاي عمده وارداتي به كشور نيز بوده است.
 بر اساس تصميم جديد گمرك جمهوري اسلامي ايران، «قرار شده از اين پس از ترخيص انواع روغن پالم به عنوان مواد اوليه خودداري شود و حتما قبل از صدور دستور ترخيص، نسبت به اخذ مجوزهاي قانوني با رعايت ساير مقررات مربوطه در اين زمينه اقدام شود.»
 گفته مي‌شود وزارت بهداشت طي نامه‌يي به گمرك خواستار اجراي شرايط جديد شده است.
 اين در حالي است كه در هشت ماهه سال جاري حدود 432 هزار تن روغن پالم اوليين به ارزش 431 ميليون دلار به كشور وارد شده كه از نظر وزني 27/2 و از نظر ارزشي 51/1 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.
 پيش از اين نيز بارها خبر از ممنوعيت واردات روغن پالم به كشور به گوش رسيد ولي آمارهاي واردات اين خبر را به صورت رسمي رد مي‌كند. در شش ماه اخير اظهارنظرهاي متفاوت وزارتخانه‌هاي بهداشت، جهاد كشاورزي و صنعت، معدن و تجارت در مورد مصرف پالم و حتي واردات آن عنوان شد با اين حال هنوز هم؛ هر از چند گاهي اين موضوع در صدر اخبار قرار مي‌گيرد.
نخستين بار وزير بهداشت بود كه تيغ تيز انتقاد را به سمت پالم نشانه رفت. وي گفت: «از روغن پالم به جاي چربي مجاز در صنايع لبني استفاده مي‌شود و متاسفانه اين روغن سرطان‌زا است و براي سلامتي مفيد نيست.» گويا سريال روغن پالم از همين اظهارنظر آغاز شد و پس از آن اين كشمكش كه از يك سو توليدكنندگان با ادعاي عدم استفاده از اين روغن در محصولات‌شان بودند و در سوي ديگر، وزارت بهداشت و سازمان ملي استاندارد بودند كه اعلام مي‌كردند؛ روغن پالم نيازمند بررسي بيشتر است و استفاده از آن در هشت نوع محصول لبني غيرمجاز است و در نهايت، اندكي از آتش روغن پالم به سردي گراييد.
حال نامه وزارت بهداشت به گمرك بار ديگر روغن پالم را در كانون توجه قرار داد.
البته پيش از اين محمد قبله، دبير انجمن روغن نباتي درباره واردات روغن پالم به كشور گفته بود: «طي شش ماهه نخست امسال واردات روغن پالم حدود 20 درصد كاهش يافته است چرا كه در شش ماهه سال گذشته سهم واردات روغن پالم از واردات كل روغن نباتي حدود 52 درصد بوده كه در نيمه اول امسال با 20 درصد كاهش به 32 درصد رسيده است اما آمار واردات روغن پالم اوليين نشان از افزايش نسبي واردات اين محصول طي هشت ماهه امسال دارد.»
وي در خصوص اقدام اخير وزارت بهداشت گفته است: «اختلاف ميان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت بر سر واردات روغن پالم روي بيس آماري مصرف روغن نباتي در كشور و ميزان واردات مورد نياز است. بر اساس مصوبه دولت، ۳۰ درصد از ميزان واردات روغن خام بايد به واردات روغن پالم اختصاص يابد، بر همين اساس اينكه ميزان واردات چقدر است كه ۳۰ درصد آن بايد به واردات پالم اختصاص يابد، محل اختلاف است. در اين ميان وزارت صنعت معتقد است كه ميزان مصرف يك ميليون و ۴۰۰ هزار تن است كه از اين رقم ۳۰ درصد معادل ۴۲۰ هزار تن بايد به واردات روغن پالم اختصاص يابد، در حالي كه وزارت بهداشت سقف واردات پالم را بر مبناي ۳۰ درصد، ۳۶۰ هزار تن اعلام كرده است.»
وي ادامه مي‌دهد: «به همين دليل حال كه واردات ۳۶۰ هزار تن پالم به كشور به صورت كامل انجام شده، وزارت بهداشت در نامه‌يي به گمرك اعلام كرده است كه فعلا از ترخيص روغن پالم جلوگيري شود تا در جلسه‌يي كه امروز (چهارشنبه ۳ دي ماه) ميان دو وزارتخانه برگزار مي‌شود، اين موضوع تعيين تكليف شود.»

بازار روغن را تنظيم كرده‌ايم
دبير انجمن روغن نباتي در عين حال در خصوص انتقادات معاون وزير جهادكشاورزي با بيان اينكه تنظيم بازار روغن با موفقيت صورت گرفته است، گفت: «اگر وزارت جهادكشاورزي در تنظيم بازار كالاها تعريف ديگري دارد مولفه‌هاي آن را براي انجمن تعريف كند. بايد سياست خريد تضميني در بخش روغن با بازنگري‌هايي همراه شود، يكي از انتقادات بنده به قيمت خريد تضميني اين موضوع است كه چرا دولت از ساير كشورها مانند برزيل اقدام به واردات دانه روغن آن هم ارزان‌تر از قيمت تمام شده داخلي مي‌كند. اين امر امكان رقابت را براي توليدكنندگان داخلي در سطح بازار مي‌گيرد.»
وي با بيان اينكه در چرايي قيمت ارزان محصولات روغني وارداتي مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه يا قيمت‌هاي اين محصولات در كشور ما گران است يا كشورهاي ديگر سياست‌هاي حمايتي ويژه‌يي را از توليدكنندگان خود مي‌كنند، افزود: «صنعت روغن نباتي كشور نزديك به دو سال افزايش قيمتي نداشته است اما چگونه است كه توليدكنندگان روغن بايد قيمت محصولات خود را كاهش دهند اما وزارت جهاد كشاورزي هميشه بايد نرخ تضميني خود را افزايش دهد. انجمن روغن به اين دليل اقدام به كاهش قيمت محصولات روغني نكرده است كه ارز روغن خام از ارز مرجع 1226 تومان به 2700 تومان رسيده است به همين واسطه با وجود كاهش قيمت جهاني روغن خام نمي‌توان توقع كاهش قيمت پايه روغن را در داخل كشور داشت.»
قبله با بيان اينكه بنده نمي‌فهمم منظور وزارت كشاورزي در عدم تحقق تنظيم بازار روغن كه به انجمن روغن نباتي واگذار شده است، چيست؟ گفت: «هدف از تنظيم بازار ثبات قيمت، تامين به موقع و جلوگيري از كمبود كالا و جلوگيري از حواله‌كشي و سهميه‌بندي است، حتي انجمن با كسب رضايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان دلال بازي‌ها را حذف و مستقيما كالا در اختيار كارخانجات قرار مي‌دهد. به اعتقاد ما تنظيم بازار روغن با موفقيت صورت گرفته است، اگر وزارت جهادكشاورزي در تنظيم بازار كالاها تعريف ديگري دارد مولفه‌هاي آن را براي انجمن تعريف كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون