• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3459 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ بهمن

طي دو سال برابر با يك دهه عمليات انجام شده است

آبخيزداري ايلام براي مهار سيل، چشم به راه تخصيص بودجه

 

بر اساس برآوردهاي اوليه سيل آبان ماه ايلام 10 هزار و 500 ميليارد ريال خسارت به شهر وارد كرد. اين سيل كه در تاريخ 100 ساله اين مرز و بوم بي‌سابقه بود حالا با تغيير الگوي بارش ممكن است با يك بارندگي ناگهاني و شديد ديگر دوباره تكرار شود و خرابي‌هاي زيادي به بار آورد و انجام عمليات آبخيزداري مي‌تواند از شدت و خسارت‌هاي آن بكاهد. شدت سيل آبان ماه ايلام تا آنجا بود كه شاپور پولادي، معاون هماهنگي امور عمراني استاندار ايلام به رسانه‌ها گفت: «حجم خسارت‌هاي ايجاد شده ناشي از اين سيل در استان ايلام، با خرابي‌هاي باقي‌مانده از هشت سال جنگ تحميلي برابري مي‌كند. بر اساس ارزيابي‌هاي ابتدايي 10 هزار و 500 ميليارد ريال در نتيجه سيل ويرانگر خسارت به حوزه‌هاي زيربنايي، كشاورزي، منازل مسكوني، واحدهاي تجاري، شبكه‌هاي آبياري و زهكشي، تاسيسات آب و فاضلاب و واحدهاي توليدي و صنعتي وارد شده كه به نظر مي‌رسد اين مقدار با برآورد دقيق بسيار بيشتر باشد. » بر اين اساس حجم خرابي‌هاي ناشي از سيل و آبگرفتگي تاسيسات و مناطق مسكوني و اراضي ملي در ايلام آنقدر گسترده و عميق است كه بازسازي آنها به چندين هزار ميليارد ريال اعتبار و صرف وقت و انرژي نياز دارد. در اين حال پس از رخداد سيل، دولت يازدهم در نشست هفتگي خود بيش از دو هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار در قالب كمك بلاعوض و تسهيلات ارزان قيمت براي جبران خرابي‌ها و بازسازي مناطق سيل زده ايلام اختصاص داد.
به گفته كارشناسان انجام عمليات آبخيزداري يكي از راهكارهاي اساسي براي مقابله با سيل و سيلاب‌هاست كه مي‌تواند در صورت بروز سيلاب‌هاي احتمالي آينده به كمك مردم و شهر ايلام بشتابد و از وارد آمدن خسارت‌هاي جدي‌تر به شهروندان جلوگيري كند. هر چند اين عمليات طي دو ماه اخير و در نخستين روزهاي پس از رخداد سيل، در وسعتي برابر با 10 هزار مترمكعب انجام شده است كه تقريبا با ميزان كاركرد 10 ساله گذشته برابري مي‌كند، اما يقينا با تخصيص بودجه كافي مي‌تواند با سرعت بيشتري پيش برود.
محمد پاكدل، معاون آبخيزداري منابع طبيعي استان ايلام به «اعتماد» گفت: «براي انجام كامل عمليات آبخيزداري و مهار سيل ايلام، نياز به 25 ميليارد تومان اعتبار داريم كه در مقايسه با رقم خسارت‌هاي سيل اخير، رقم بزرگي نيست و مي‌تواند پيشگيري كننده خسارت‌هاي آينده باشد.» او در توضيح انجام عمليات آبخيزداري گفت: «اين عمليات در قالب‌هاي مكانيكي، بيومكانيكي و بيولوژيكي تواما انجام شده و با انجام عمليات سنگي- ملاتي و زدن بندها و خشكه چيني و گابيون بندي، زمان تمركز آب در آبراهه‌ها را افزايش داده و حركت آب را كنترل مي‌كند. از سوي ديگر با بذركاري، نهال كاري و بذرپاشي باعث افزايش پوشش گياهي منطقه و مهار سيل و سيلاب‌ها و هرزآب‌ها در آبراهه‌ها و مانع جاري شدن سيلاب‌هاي شديد و رسيدن آن به شهر شده و از وارد آمدن خسارت‌هاي جاني و مالي به شهروندان جلوگيري خواهد كرد.» پاكدل درباره وضعيت اعتبارات بخش آبخيزداري استان گفت: « از اعتبارات ملي در سال جاري از رقم سه ميليارد و 800 ميليون تومان تعيين شده، تاكنون يك ميليارد و 200 ميليون تومان تخصيص داده شده است. همچنين از محل اعتبارات استاني و حوادث بحران، مجموعا پنج ميليارد تومان تعيين شده كه فعلا يك‌ميليارد تومان آن دريافت شده است. با اين همه ما بيكار ننشسته‌ايم و بيشتر تعهدات‌مان را هر چند به سختي به انجام رسانيده‌ايم. اما در صورت تخصيص بودجه اعتبار يافته مي‌توانيم با سرعت و وسعت بيشتري كارمان را به انجام برسانيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون