• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3461 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۹ بهمن

پاسخ جاده مخصوصي‌ها به ابهامات قراردادهاي جديد

هم فيات مي‌آيد و هم غرامت 427 ميليون يورويي را مي‌گيريم

گروه اقتصادي |در حالي كه انعقاد قراردادهاي خودرويي و هوايي به عنوان دستاوردهاي مهم سفر رييس‌جمهور به فرانسه ياد مي‌شود اما هنوز انتقادات زيادي به اين قراردادها وارد است و با وجود اينكه مسوولان مربوطه توضحيات زيادي در اين مورد داده‌اند اما هنوز هم انتقادات و ابهامات قراردادي باقي مانده است حال فرقي ندارد مديرعامل ايرباس يا وزير راه و شهرسازي باشد يا مسوولان آبي پوش جاده مخصوص. ابهامات موجود كار را به جايي رساند كه روز گذشته جلسه سه ساعته مديرعامل خودروساز جاده مخصوص تنها به توضيحات و پاسخگويي به سوالات خبرنگاران اختصاص يافت تا شايد تا زمان اجرايي شدن اين قرارداد ابهامي باقي نماند. يكه زارع البته هم از ورود سرمايه‌گذار و شريك جديد با جاده مخصوصي‌ها و هم از دريافت غرامت 427 ميليون يورويي از پژويي‌ها خبر داد تا خيال همه را بابت توجه به خسارت‌هاي وارده در دوران تحريم از خروج يك‌باره فرانسوي‌ها راحت كرده باشد.  هاشم يكه زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو با اشاره به تعيين غرامت 427 ميليون و 600 يورويي پژو به ايران خودرو تاكيد كرد: «در جريان مذاكرات با پژو به آنها اعلام كرديم شما ايران را ترك كرده و باعث كاهش در ايران خودرو و ضرر و زيان آن شديد بنابراين بايد غرامت بدهيد. 116 ميليون يورو از اين ميزان مربوط به مسائل جاري و گذشته و 311 ميليون و 600 يوروي آن مربوط به همكاري‌هاي آينده است. در مبحث مربوط به مسائل گذشته 25 ميليون يورو قطعه رايگان محصولات فعلي از پژو دريافت شده و مي‌شود. 11 ميليون يورو تجهيزات خط توليد پژو 207 به صورت رايگان به ايران خودرو داده خواهد شد. همچنين در قالب اين بسته معادل 11 ميليون يورو از طلب‌هاي ايران خودرو به پژو بخشوده شد ضمن آنكه مبلغ 65 ميليون يورو مربوط به روياليتي(حق ليسانس) خودروهاي توليدي پژو مربوط به بازده زماني گذشته تا زمان عقد قرار‌داد، به اين شركت پرداخت نخواهد شد. اين مبالغ در سود و زيان امسال و سال آينده ايران خودرو اثرات مستقيم خواهد داشت.»
58 تا 78  ميليون ،رنج خودروهاي جديد پژو در ايران
يكه زارع قيمت محصولات جديدي كه قرار است در ايران توليد شود را بين 58 تا 78 ميليون تومان خواند و ادامه داد: «با شرايط قيمتي امروز، قيمت خودروي پژو 301 دستي معادل 58 ميليون تومان و قيمت مدل اتوماتيك اين خودرو 62 ميليون تومان خواهد بود. ضمن آنكه قيمت خودروي 208 نيز 68 ميليون تومان است. قيمت مدل دستي خودروي پژو 2008 معادل 72 ميليون تومان و قيمت مدل اتوماتيك اين خودرو 78 ميليون تومان خواهد بود.»يكه‌زارع با بيان اينكه قرار‌داد حدودا 200 صفحه‌اي با پژو امضا‌ شده است، خاطرنشان كرد: اينكه از جاهاي مختلف مي‌گويند ما بايد بر روي اين قرار‌داد نظارت داشته باشيم و با روي باز از آن استقبال مي‌كنيم. ضمن آنكه چه دستگاه‌هاي نظارتي و چه مجلس اگر راجع به قرار‌داد سوال داشته باشند توضيح خواهيم داد. در قرار‌داد با پژو بيشترين منافع براي ايران ديده شده است به گونه‌اي كه در روز آخر مانند امضاي قرار‌داد پژويي‌ها بين خودشان مشكل پيدا كرده بودند. اين قرار‌داد خيلي به نفع ايران است و ما نيز بر روي منافع خود پافشاري كرديم. در سطح جهان قرار‌دادهاي خودروسازان با يكديگر منتشر نمي‌شود اينكه گفته مي‌شود محرمانه معنايش اين است كه منتشر شدن متن قرار‌داد‌ها مي‌تواند باعث اخلال در رابطه با شركا و رقبا شود.»
پيش‌بيني بسته خسارتي ۲۰۰ ميليون يورويي
مديرعامل ايران‌خودرو از تعيين يك بسته حمايتي - خسارتي با برآورد خسارت ۲۰۰ ميليون يورويي در قرارداد جديد با پژو خبر داد و گفت: «اخبار منتشر شده در برخي رسانه‌ها مبني بر اينكه بحث ايران خودرو و پژو، يك توافقنامه بوده، نه قرارداد، آنچه مورد امضا قرار گرفت، قرارداد بود، نه توافقنامه و اينكه برخي رسانه‌ها عنوان كردند توافقنامه بوده است، اشتباه بود.» به گفته وي، در سال اول توليد مشترك با شركت پژو ميزان داخلي‌سازي محصولات 40 درصد پيش‌بيني شده كه اين رقم بعد از چهار سال به 70 درصد خواهد رسيد. محصولات مشترك توليدي با پژو از اسفند 95 تا ارديبهشت 96 به بازار عرضه خواهد شد، توليد 200 هزار خودرو در قرارداد مشترك با پژو پيش‌بيني شده كه اين توليد از سايت ايران‌خودرو شروع مي‌شود و به يك جاي مستقل مي‌رود.
جزييات قرارداد جديد ايران با بنز
يكه‌زارع در ادامه در پاسخ به قرارداد منعقد شده ميان بنز و ايران خودرو ديزل گفت: «در قرارداد جديد بنز ۵۱ درصد و ايران خودرو ديزل ۴۹ درصد سهم دارد و قرار است يك شركت خدمات پس از فروش نيز به همين سهم ايجاد شود، ضمن اينكه شركت بنز ۳۰ درصد سهام ايدم را در اختيار داشته و در محور خودرو نيز ۲۰ درصد سهام را خواهند داشت تا صاحب يك صندلي هيات‌مديره شوند. از سوي ديگر شركت گواه نيز بعد از سبك‌سازي از سوي ايران خودرو، توسط جوينت ونچر فروش، خريداري مي‌شود.»
آغاز مذاكرات ايران با فيات
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در خصوص همكاري با شركت فيات گفت: فيات شركتي است كه صاحب مجموعه‌هاي قوي خودروسازي در امريكا از جمله كرايسلر در امريكا است و من به عنوان فردي كه در صنعت خودرو تجربه دارم نيز پيش‌بيني‌ام اين است كه برخي از شركت‌هاي خودروساز ظرف دو سال آتي از سوي فيات خورده شوند. به نظر مي‌رسد در همكاري با فيات، شركت خوبي را انتخاب كرده‌ايم و مي‌تواند شريك خوبي براي ايران باشد اما هم‌اكنون در حال مذاكرات ابتدايي با اين خودروساز ايتاليايي هستيم.
يكه‌زارع در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا همكاري با فيات منجر به همكاري با خودروسازان امريكايي خواهد شد؟ اظهارداشت: البته در اين موضوع بايد در آينده نظر داد اما به هر حال ايران خودرو مايل است با هر شركت قوي در دنيا كار كند ولي در مورد شراكت با خودروسازان امريكايي تابع نظر دولت هستيم. بايد اين نكته را هم توجه كنيم كه مي‌توانيم تكنولوژي امريكايي را از طريق فيات به خودروسازان ايراني منتقل كنيم، چرا كه فيات پلت‌فرم مشترك با شركت‌هاي امريكايي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون