• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3465 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۵ بهمن

پرواز سه غول اروپايي در تهران

تعطيلات نوروز، ايرلاين‌هاي خارجي را هوايي كرد


پس از اجرايي شدن برجام، شايد بازار هواپيمايي ايران پركارترين روزهاي خود را پس از نزديك به سه دهه پشت سر مي‌گذارد و ظرفيت‌هايي كه در زمان تحريم‌ها مغفول مانده، تنها با گذشت چند هفته اوضاع به‌شدت متفاوت را تجربه مي‌كند. هر چند بسياري از مذاكرات و صحبت‌ها توان رقابت با تاثيرگذاري غيرقابل انكار خريد 118 ايرباس و 20 هواپيماي نوساز ATR را ندارند، اما فرودگاه‌هاي ايران نيز دوران جديدي را آغاز كرده‌اند كه قطعا به نسبت آنچه در ايام تحريم‌ها داشته‌اند به‌شدت متفاوت است. فرودگاه امام خميني به عنوان قطب پروازهاي بين‌المللي كشور در طول هفته‌هاي گذشته جلسات متعددي را پشت سر گذاشته كه نتيجه آن نهايي شدن قرارداد برخي سرمايه‌گذاران و شركت‌هاي مشاور و البته تفاهمنامه‌هايي مهم است كه در آينده نزديك به اجرا در مي‌آيند. اين فرودگاه كه از نظر زيرساختي تنها فرودگاه‌ ايران به حساب مي‌آيد كه امكان نشست و برخاست هواپيماي ايرباس 380 را داراست - هواپيمايي كه ايران در قرارداد اخير 12 فروند از آن سفارش داده - در عرصه توسعه توان زيرساختي و البته مسافر پذيري گام‌هايي مهم برداشته تا جايي كه وزير راه ابراز اميدواري كرده تا با اجراي دو فاز توسعه‌اي اين فرودگاه، ظرفيتي 100 ميليون نفري برايش فراهم آيد.
اين توجهات ويژه به فرودگاه امام، ايرلاين‌هاي مطرح اروپايي را نيز وسوسه كرده كه بار ديگر پروازهاي خود به ايران را از سر بگيرند و در اين ميان پيك سفري نوروز كه مسافران ايراني گسترده‌اي دارد، بهترين فرصت براي آنها به شمار مي‌آيد، فرصتي كه به نظر مي‌رسد در آينده نزديك قرارداد استفاده از آن بسته مي‌شود.
سيدي - مديركل فرودگاه امام(ره) - در اين باره گفته شركت هواپيمايي ايرفرانس در مسير پاريس - تهران، شركت بريتيش ايرويز در مسير لندن-تهران و شركت هواپيمايي كي.‌ال.ام نيز در مسير آمستردام - تهران برنامه‌هاي خود را براي آغاز پروازها از فروردين 1395 اعلام كردند و اگر به اين آمار درخواست لوفت‌هانزا براي افزايش پروازهايش را نيز اضافه كنيم، قطعا بهبود جايگاه ايران در مسيرهاي پروازي منطقه اولين نتيجه خواهد بود.
هرچند فعال شدن دوباره ايران‌اير و قراردادهاي جديد ايران با طرف‌هاي اروپايي چندان براي رقباي منطقه‌اي كشور خوشايند نبوده و در كنار ايرلاين‌هاي حاشيه خليج فارس حتي ايرلاين دولتي تركيه را نيز به تحرك واداشته اما اگر ايران قصد دارد بر مبناي برنامه‌هاي بالادستي كشور خود را به عنوان قطب هوايي منطقه در سال‌هاي آينده مطرح كند قطعا توسعه روابط با اين ايرلاين‌ها و ساخت فرودگاه هاب منطقه قابل فراموشي نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون