• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3498 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۱ فروردين

بازنگري 4 موسسه مهم در پيش‌بيني قيمت نفت در سال 2016

چشم‌انداز همچنان نااميد‌كننده است

ميانگين قيمت نفت خام در سال گذشته ميلادي با 42 دلار كاهش نسبت به سال 2014 به 52 دلار در هر بشكه رسيد.  به گزارش خبرآنلاين، بررسي‌ها نشان مي‌دهد در حالي كه قيمت نفت كاهشي 42 دلاري را در سال گذشته ميلادي نسبت به مدت مشابه سال پيش از آن تجربه كرده است اما روند كاهشي قيمت نفت در سال 2106 نيز تداوم خواهد داشت. تجديد نظر موسسات معتبر در قيمت نفت نشان مي‌دهد وضعيت اين بازار آشفته‌تر از برآوردهاي احتمالي در آستانه سال جديد ميلادي است.
 برآوردها نشان مي‌دهد ميانگين پيش‌بيني‌ها براي سال 2016 ميلادي 41 دلار براي هر بشكه نفت است. كمترين برآورد به بانك جهاني تعلق دارد. اين بانك قيمت 37 دلار در هر بشكه را پيش‌بيني كرده است. از سوي ديگر صندوق بين‌المللي پول اين رقم را 4/50 دلار در هر بشكه برآورد كرده كه اين رقم نيز بالاترين رقم برآورد شده در اين ميان تلقي مي‌شود.
گلدمن ساكس با استناد به اينكه اتفاقي در قيمت نفت در ماه‌هاي اخير رخ نداده است، تاكيد كرده نمي‌توان در چنين شرايطي انتظار افزايش قيمت نفت را داشت.
نكته مهم در اين راستا عدم اتخاذ تصميمي مشخص براي كاهش توليد نفت در اجلاس اخير اوپك است. بر اساس اعلام گلدمن ساكس انباشت نفت به گونه‌اي است كه ذخاير به ظرفيت عملياتي خود نزديك شده‌اند لذا ضروري است كه قيمت نفت كاهش بيشتري يابد تا از حجم توليد كاسته شود.
انتظار مي‌رود رسيدن قيمت نفت به 20 دلار مي‌تواند توليدكنندگان را نسبت به كاهش توليد نفت مجاب كند، هر چند صندوق بين‌المللي پول بيشترين قيمت را براي هر بشكه نفت پيش‌بيني كرده است اما بايد در نظر داشت كه اين نهاد كف قيمت در سال آينده را 20 تا 30 دلار تعيين كرده است. موسسه مالي مورگان استنلي افزايش ارزش دلار را عمده‌ترين دليل كاهش قيمت نفت در سال 2016 مي‌داند و با استناد به اين نكته رسيدن قيمت هر بشكه نفت به 20 دلار را امكان‌پذير اعلام كرده است.
نمودار زير پيش‌بيني چهار موسسه بين‌المللي معتبر از قيمت نفت را در سال 2016 نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون