رييس شوراي رقابت:
دلالان بازار خودرو، بساطشان را جمع كنند
رييس شوراي رقابت بازار خودروهاي ساخت داخل 1500 سيسي را انحصاري ميداند و تصريح ميكند كه شوراي رقابت، تا زماني كه اين بازار انحصاري است، دستورالعمل قيمتگذاري براي آن را تعيين خواهد كرد و بهتر است كه دلالان و واسطهگران نيز بساط خود را جمع كنند، چون اقتصاد كشور در دولت فعلي به سمت شفافيت پيش ميرود. رضا شيوا در گفتوگو با ايسنا، اظهار كرد: مسلم است كه خودروهاي ساخت داخل زير 1500 سيسي كه در سال گذشته شوراي رقابت دستوالعمل قيمت آنها را تصويب كرده است، هنوز قيمت آنها توسط شوراي رقابت نظارت ميشود و هيچ تشكيلات ديگري حق دخالت، قيمتگذاري و تعيين دستورالعمل جديد را ندارد، مگر اينكه در جلسات آتي كه شوراي رقابت براي خودرو تشكيل جلسه ميدهد، تصميم ديگري اتخاذ شود ولي فعلا همهچيز بر اساس ضوابط و اصل 44 و اصل نهم، پيش ميرود. به اين ترتيب كه خودروهاي زير 1500 سيسي ساخت داخل چون انحصاري هستند، بايد شوراي رقابت دستورالعمل قيمتي آنها را تعيين كند كه شورا هم در اين زمينه اقدام كرده است. براي سال جديد منتظر اطلاعات تورمي سال 1394 هستيم و اطلاعات مربوط به كيفيت و بهرهوري كه بر مبناي آن تصميمگيري براي قيمتگذاري خواهد شد در سال پيش رو صورت ميگيرد. شيوا افزود: اين روزها مصاحبههايي انجام ميشود مبني بر اينكه قيمتگذاري بايد به حاشيه برگردد و قيمت آنجا تعيين شود. در پاسخ به اين افراد ميگويم كه ديگر اقتصاد كشور به سمتي ميرود كه از اقتصاد دلالي و واسطهگري دور شود. عزم ما بر اين است كه همهچيز شفاف شود و اجازه داده نخواهد شد كه تعدادي انگشت شمار براي خودروهاي داخلي قيمتگذاري كنند كه تعداد بسيار زيادي از هموطنانمان مصرفكننده آن هستند. رييس شوراي رقابت تصريح كرد: بايد اين افراد متوجه باشند كه دولت جديد بر مبناي اقتصاد علمي، كارشناسي و تخصصي عمل ميكند و به دنبال حاشيه، دلالي و واسطهگري نيست و چنين افرادي بايد بساط خود را جمع كنند. اگر بازار خودرو رقابتي شد، شوراي رقابت علاقهاي به تنظيم دستورالعمل ندارد ولي تا زماني كه توليد كشور به شكل امروزي ادامه يابد، نظارت بر قيمت اين توليدات بايد وجود داشته باشد. وي گفت: البته همان طور كه گفتم شوراي رقابت در آينده، بار ديگر تشكيل جلسه خواهد داد و درآن تصميمگيري ميشود كه آيا وضعيت نسبت به گذشته تغيير كرده است يا خير، كه بر مبناي آن تصميمگيري كند. شيوا تاكيد كرد: با اين همه، واقعيت اين است كه هنوز وضعيت تغيير نكرده است، چون نه سرمايهگذاري به كشور وارد شده و نه خودروساز توليدات جديدي به بازار ارايه كرده است. تاكنون فقط خودروهاي وارداتي به بازار ارايه شدهاند كه بخشي از آنها نيز چيني هستند و وضعيت توليدات داخلي در سطحي كه بوده، تداوم يافته است.