• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3509 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت

اهالي استكهلم، لندن، پرتوريا و سئول در تهران

ايران نخستين هفته ارديبهشت ميزبان ميهماناني از آسيا و اروپا خواهد بود. دايره همكاري‌ها اين‌بار نه فقط به نفت، كه به صنعت و بانكداري باز مي‌گردد.
 به گزارش «اعتماد»، بررسي‌ها نشان مي‌دهد، در حالي كه از يك‌سو كره‌اي‌ها چمدان سفر به ايران را بسته‌اند، وزير انرژي سوئد نيز براي ديدار با زنگنه راهي ايران مي‌شود. ايران و سوئد از مدت‌ها قبل درصدد محكم‌كردن روابط انرژي با يكديگر بودند اما تمام نشست و برخاست‌هاي مقامات سوئد با مقامات ايران در دولت دهم زير سايه سنگين تحريم‌ها
رنگ باخت تا برقراري روابط ايران با سوئد پس از آن ممكن شود كه توافقنامه‌اي تحت عنوان توافقنامه هسته‌اي در دسترس قرار گيرد. حالا در نخستين روز هفته از ارديبهشت ماه، ابراهيم بايلان، وزير انرژي سوئد، ميهمان بيژن زنگنه، وزير نفت ايران است تا گفت‌وگويي در خصوص گسترش همكاري‌ها در بخش‌هاي مختلف انرژي به ايران‌ آيد.

كره‌اي‌ها در تهران
 مسوولان و دست‌اندركاران امور تجاري كره جنوبي با تاكيد بر اهميت سفر پيش‌روي «پارك گئون هي» رييس‌جمهور اين كشور به ايران، انجام آن در شرايط كنوني را گامي باارزش در راستاي توسعه تبادلات اقتصادي دو كشور ارزيابي مي‌كنند.
مسوولان مسائل اقتصادي و بازرگاني كره جنوبي كه از روز گذشته همايشي بزرگ براي بررسي فرصت‌هاي تجاري با ايران را در شهر سئول آغاز كرده‌اند، ديروز و در ادامه اين نشست، بار ديگر از اهميت اين سفر و شرايطي كه انجام آن مي‌تواند در گسترش همكاري‌هاي تهران و سئول سودمند باشد، سخن به ميان آوردند. آنان در همين رابطه از عزيمت يك هيات 300 نفره از بازرگانان و مسوولان اقتصادي كشور خود خبر دادند كه هفته آينده و در جريان رييس‌جمهوري اين كشور به تهران او را همراهي خواهند كرد. موسسات كره‌اي در روزهاي اخير بارها دولت خود را به دليل تعلل در انجام سفرهاي مقام‌هاي ارشد به ايران مورد انتقاد قرار داده‌اند. آنها مي‌گويند طرح‌هاي مرتبط با توسعه ساختارهاي زيربنايي ايران كه بر اثر تحريم‌ها ضعيف شده و بعضا كارايي خود را از دست داده است، ميلياردها دلار ارزش دارد و كره مي‌تواند در اين بخش با ايران همكاري نزديك‌تري داشته باشد. مسوولان تجاري كره افزوده‌اند كه ايران يك بازار بزرگ ساخت و ساز و مصرف است و با توجه به ركود اقتصادي حاكم بر دنيا، لازم است دو كشور همكاري‌هاي گسترده‌تري در بخش‌هاي تجاري و اقتصادي داشته باشند. آنان سفر اول تا سوم ماه مه‌ (12 الي 14 ارديبهشت) «پارك گئون هي» رييس‌جمهور كره به ايران را رويداد بسيار مهم تلقي كردند كه طبيعتا راه گسترش همكاري‌هاي مذكور با تهران را هموارتر از قبل خواهد كرد. خبرگزاري يونهاپ گزارش كرده كه «پارك» قرار است با هياتي مركب از مسوولان و صاحبان شركت‌هاي بزرگ ساخت و ساز، انرژي، امور مالي و بانكي، ‌كشتيراني و فولاد به ايران برود. اين نخستين سفر يك رييس‌جمهور كره به ايران از زمان برقراري روابط ديپلماتيك ميان‌ آنها در سال 1962 ميلادي است و او در تهران با حسن روحاني همتاي ايراني خود ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد. كره اي‌ها مي‌گويند تا قبل از سال 2009 ميلادي قراردادهاي ساخت و ساز به ارزش 12 ميليارد دلار با ايران داشته‌اند اما پس از تشديد تحريم‌ها فرصت‌هاي آنها هر روز كمتر شده است.

وزير تجارت انگلستان به ايران مي‌آيد
رييس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق بازرگاني ايران از سفر وزير تجارت انگلستان به همراه يك هيات تجاري طي يك ماه آينده خبر داد و نوشت: مذاكرات مثبتي در زمينه فاينانس با شركت‌هاي تجاري انگلستان انجام شده است.
فريال مستوفي، درباره سفر اخير خود به انگلستان و گفت‌وگو با برخي مقامات اقتصادي انگلستان در كنفرانس لندن گفت: در اين كنفرانس كه با حضور وزير تجارت انگلستان، شركت‌هاي مختلف تجاري و همچنين رييس هيات‌مديره اتاق انگلستان و ايران كه نماينده ويژه نخست‌وزير اين كشور برگزار شد، روابط اقتصادي دو كشور مورد بررسي قرار گرفت. وي افزود: من در اين كنفرانس ظرفيت‌ها، قوانين و همچنين موضوع سرمايه‌گذاري در ايران را براي‌شان تشريح كردم و آنها هم علاقه‌مندي خود را براي اينكه بتوانند روابط اقتصادي خود را پس از تحريم‌ها با ايران بيشتر كنند، مطرح كردند. رييس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق بازرگاني ايران همچنين با بيان اينكه در كنفرانس لندن موضوعات مربوط به روابط بانكي مورد توجه قرار گرفت، اضافه كرد: در اين كنفرانس مسائل و مشكلات موجود در زمينه روابط بانكي را مطرح كردم و آنها نيز قول دادند كه اين مساله را از طريق دولت انگستان با امريكا در ميان بگذارند. مستوفي افزود: در مورد مسائل بانكي تنها ضرر ما مطرح نيست، بلكه طرف مقابل هم از وجود اين مشكلات ضرر مي‌كند و براي همين آنها هم به دنبال حل مشكلات هستند. وي همچنين عنوان كرد كه مذاكرات مثبتي را در زمينه فاينانس با شركت‌هاي تجاري انگلستان در اين كنفرانس داشته است. رييس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق بازرگاني ايران در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت كه قرار است در ماه «مه» وزير تجارت انگلستان و يك هيات تجاري از شركت‌هاي مختلف اين كشور به ايران بيايند.

تهران- پرتوريا
دامنه رايزني‌هاي ايران با ميهمانان ويژه هفته جاري تنها به اروپا و آسيا ختم نمي‌شود. رييس‌جمهوري آفريقاي جنوبي نيز قرار است در راس يك هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي به تهران سفر كند. در اين سفر 180 نفر از فعالان اقتصادي رييس‌جمهوري اين كشور را همراهي مي‌كنند. دستور كار ويژه نيز افزايش همكاري‌هاي اقتصادي تهران- پرتورياست. آفريقاي جنوبي كه مشتري بالقوه نفت ايران محسوب مي‌شود، با اين سفر به مشتري بالفعل تبديل خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون