• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3530 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت

حفظ ميراث فرهنگي تبديل به يك ارزش در جامعه شده است

نمايشگاه مهرهاي استرداد شده از امريكا افتتاح شد

 

روز گذشته موزه ملي ايران ميزبان كساني بود كه در بخش‌هاي مختلف ميراث فرهنگي در جهت احيا و معرفي ميراث فرهنگي تلاش مي‌كنند. ويژه برنامه روز جهاني موزه روز گذشته با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و معاونان اين سازمان و همچنين موزه‌داران و فعالان و پيشكسوتان ميراث فرهنگي برگزار شد. اين مراسم همزمان بود با آغاز به كار نمايشگاهي به مناسبت صدمين سال افتتاح نهاد موزه ملي، اين نمايشگاه 100 اثر موجود در موزه ملي را براي نخستين‌بار در معرض ديد عموم قرار مي‌دهد.
همچنين بازديد‌كنندگان از موزه ملي ايران مي‌توانند در ابتداي ورود به بخش ايران باستان از دو ويترين كه گل مهرهاي ساساني را به نمايش گذاشته‌اند بازديد كنند، اين گل مهرها به تازگي توسط پليس امريكا به وزارت امور خارجه تحويل داده شده‌اند. در آيين گراميداشت روز جهاني موزه كه به مناسبت صدمين سال تاسيس نهاد موزه ملي ايران در سالن همايش موزه ملي برگزار شد، مسعود سلطاني‌فر، رييس سازمان ميراث فرهنگي با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه موزه‌داري در كشور در سال گذشته، گفت: «زماني كه من به سازمان ميراث فرهنگي آمدم دوستان تاكيد داشتند كه بايد شرايطي به وجود بيايد كه حفظ ميراث فرهنگي در برنامه‌ريزي‌هاي توسعه‌اي كشور تبديل به يك اصل شود. امروز حفظ ميراث فرهنگي نه فقط يك اصل بلكه تبديل به يك ارزش در جامعه شده است.
بين مسوولان و مردم در تمامي سطوح و حوزه‌ها شاهد هستيم كه چه ميزان حفظ ميراث فرهنگي و نشانه‌هاي هويت فرهنگي به صورت يك ارزش در آمده است.» در اين برنامه همچنين محمد حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي سخناني در مورد شرايط فعلي ميراث فرهنگي كشور داشت و گفت: «در دوسال اخير اتفاقات بسيار خوبي در حوزه ميراث فرهنگي رخ داده است؛ اقداماتي كه صرفا در جهت فعاليت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي نبوده و با همكاري مردم و دستگاه‌هاي كشور در سطح جامعه رخ داده است.
رويكردي كه در جامعه نسبت به ميراث فرهنگي ايجاد شده بسيار مثبت بوده است چنانچه هم‌اكنون نزديك به 80 پرونده وجود دارد كه مردم تقاضا كرده‌اند بناهاي تاريخي شهرشان را در فهرست آثار ملي ثبت كنيم. توجه عموم مردم به موضوع ميراث فرهنگي اتفاق بسيار مهمي است. استان‌ها در اقدامات توسعه‌اي ميراث فرهنگي را اولويت قرار داده‌اند درحالي كه اين نگاه همكاري كه ميان دستگاه‌ها براي حفاظت از ميراث فرهنگي وجود دارد پيش‌تر وجود نداشت. اين اتفاقات سال گذشته و در بدترين شرايط اقتصادي افتاد و اين نشان‌دهنده اين است كه ما صرفا براي توسعه و حفاظت ميراث فرهنگي نيازمند بودجه نيستيم بلكه نگاه‌ها بايد به ميراث فرهنگي نگاه درستي باشد.»
محمدرضا كارگر، مديركل موزه‌ها و اموال منقول تاريخي هم يكي از سخنرانان اين مراسم بود كه به ساماندهي مخازن موزه‌ها و تغيير نگرش در موزه‌ها در آينده نزديك اشاره‌اي داشت و گفت: «براي نخستين‌بار بزرگ‌ترين ساماندهي علمي در كشوردر مخزن موزه ملي ايران رخ داد و حدود ۵۰ هزار شي از يك مخزن ساماندهي شد.
همچنين ما سال گذشته شاهد اهداي بزرگ‌ترين مجموعه سكه‌هاي تاريخي به موزه ملي ايران توسط
«منوچهر خواجه نوري» بوديم، همه اين اتفاقات خوب در حوزه فرهنگ و ميراث در بدترين شرايط اقتصادي كشور در سال گذشته رخ داد.» كارگر همچنين اشاره كرد: «امروز ما مدعي هستيم كه موزه‌داران ما بيش از هميشه به رسالت خود يعني توسعه ميراث و گسترش ديپلماسي فرهنگي در كشور با دستان خالي مي‌پردازند.
سازمان ميراث فرهنگي قصد دارد درِ موزه‌ها را به روي مردم باز كند و سنت حفاظت از موزه را كه امروز به مثابه يك جايگاه نظامي است، از ميان بردارد.» برنامه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي از جمله برگزاري نشست‌هاي تخصصي و نمايشگاه‌هايي با موضوعات مختلف در سطح كشور تا پايان هفته ميراث فرهنگي ادامه دارد، قرار است عصر امروز هم رييس ايكوم جهاني پيام سالانه اين كميته را از موزه ملي ايران به تمامي موزه‌هاي عضو ايكوم در سطح جهان مخابره كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون