• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3530 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت

ابتكار در هفتمين كنفرانس بين‌المللي «رهبران - آسيا 2016»

ايران مبدع گفت‌وگوي تمدن‌ها است

اعتماد| هفتمين كنفرانس بين‌المللي «رهبران - آسيا 2016» در سئول برگزار شد. معصومه ابتكار، ‌معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست كه از سوي وزير محيط زيست كره جنوبي دعوت شده بود، ‌به عنوان نماينده ايران در اين كنفرانس حاضر شد. اين كنفرانس كه با حضور ده‌ها مقام ارشد كشورهاي مختلف آغاز به كار كرد، توسط «پارك گئون هي»، رييس‌جمهور كره جنوبي افتتاح شد.  ابتكار ‌با تاكيد بر توسعه پايدار و صلح، ‌سخنراني كرد و گفت: چنانچه دنيا خواستار توسعه پايدار و صلح است راهي به جز تمركز بر نوآوري و مسيرهاي ابداعي ندارد.
او با اشاره به قاره پوياي آسيا گفت: آسيا، 50 درصد از جمعيت جهان را در خود جاي داده و نيمي از رشد توليد ناخالص داخلي دنيا به اين قاره اختصاص دارد. ايران چندين دهه در يك منطقه ناآرام سپري كرده است، اما همزمان اين كشور مهد تمدن و تقاطع مهم ارتباطي ميان قاره‌ها و كشورهاست. من از سرزميني آمده‌ام كه داراي زيبايي‌هاي هنري و طبيعي فراواني است. سرزميني با تنوع اقليمي، پيشينه‌هاي فرهنگي غني، كشوري با گروه‌هاي قومي مختلف و مبتني بر احترام به اديان كه در آن مردم با صلح و صفا زندگي مي‌كنند. رييس سازمان حفاظت از محيط زيست تصريح كرد: ايران مبدع گفت‌وگوي تمدن‌ها بوده و قبل از شكل‌گيري گروه تكفيري و تروريستي داعش بارها هشدار داده بود كه جهان بايد عاري از خشونت و افراط گرايي باشد و اين نظريه و طرحي بود كه روحاني، رييس‌جمهوري ايران به سازمان ملل متحد ارايه كرد. او همچنين ايران را قهرمان گفت‌وگو و ديپلماسي توصيف كرد و گفت كه ما به يك توافق بسيار مهم بين‌المللي دست يافتيم؛ بي‌آنكه درگير جنگ و تنش شويم و براي خاورميانه تنش ايجاد كنيم. «برجام» توافقنامه‌اي جامع و موفقيت ايران در عرصه نوآوري است كه ثابت كرد در چندجانبه‌گرايي مي‌توان به موفقيت‌هاي ديپلماتيك بزرگي دست يافت. ايران كه قبل و پس از برجام بر ابتكار و نوآوري تمركز داشته، توانسته است تعاملات را با دنيا افزايش دهد، به فناوري‌هاي نوين انرژي‌هاي پاك و سبز دست يابد و با توجه به مشكلات زيست محيطي در ايران تلاش بر اين بوده است كه از اين فناوري براي توسعه پايدار و حل و فصل چالش‌هاي زيست محيطي بهره گرفته شود.
رييس سازمان حفاظت از محيط زيست كشورمان همچنين به جنگ و افراطي‌گري اشاره كرد كه اين تفكرات تروريستي، متاسفانه محيط زيست بشر را تخريب و ويران كرده است و درگيري‌هاي مسلحانه و حضور تروريست‌ها جوامع انساني را بر هم ريخته است. اين مساله به مانعي بزرگ براي شكل‌گيري اكوسيستم سازنده شده و همه اينها چالشي براي زيستن در محيط سبز و سالم است. ابتكار نقش رسانه‌ها، رهبران سياسي، بازرگانان و دولت‌ها را در تصميم‌گيري‌هايي كه به محيط زيست و بشريت مربوط مي‌شود و با طبيعت ارتباط پيدا مي‌كند حايز اهميت دانست و گفت: رهبري امروز دنيا نتوانسته است جلوي تخريب محيط زيست را بگيرد و جنگ و درگيري در سال‌هاي گذاشته و استانداردهاي دوگانه در برخورد با ملت‌ها و فقر و بيماري باعث وخامت زندگي ميليون‌ها انسان در كره زمين شده است.  تحولات اقليمي و چالش‌هاي زيست محيطي دنيا، بحث ديگري بود كه ابتكار با اشاره به لزوم افزايش همكاري‌ها و تعاملات و تبادلات فناوري، بر تمركز ايران بر اين مسير براي حل اين چالش‌ها تاكيد كرد. رييس سازمان حفاظت از محيط زيست كشور، همچنين از رنج‌هايي كه به دليل نبود صلح و وجود درگيري و جنگ بر مردم تحميل مي‌شود و از فقدان صلح و عدالت به دليل سياستمداراني كه فاقد درك ابداعات معنوي هستند، ابراز ناخرسندي كرد و گفت: كشتي بشريت در اين آب‌هاي متلاطم به مقصد نمي‌رسد مگر اينكه رويكرد معنوي نوين و ابتكارات جديد با جوهره معنويت و اخلاقيات براي پيشبرد جوامع در دستور كار قرار گيرد. موضوعات مطرح شده در اين همايش كه به همت موسسه مطبوعاتي «چوسون ايلبو» كره جنوبي با شعار «فرداي آسيا و نوآوري» برپا شده، حفاظت از محيط زيست، اكوسيستم اقتصاد خلاق، نوآوري، ابتكار، مسائل امنيتي در آسياي شمال شرق و ديگر چالش‌هاي اقتصادي پيش روي آسيا و جهان است كه روز چهارشنبه به پايان مي‌رسد. ابتكار نيز، ‌در آخرين روز اين همايش با «پارك گئون هي» رييس‌جمهوري كره جنوبي ديدار دارد. همچنين ملاقات‌هايي كه بين ابتكار و طرف‌هاي كره‌اي صورت خواهد گرفت، در ارتباط با همكاري‌هاي دوجانبه، مسائل مربوط به انرژي‌هاي نو، فناوري‌هاي سبز، سرمايه‌گذاري مرتبط با حوزه محيط زيست، بازيافت و همكاري در بسياري از بخش‌هاي مختلف گفت‌وگو مي‌شود تا زمينه‌هاي همكاري ميان طرفين بررسي و اجرايي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون