• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3560 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۵ تير

قمار سياسي كامرون

نصرت‌الله تاجيك

در صحنه روابط بين‌المللي و توازن معادلات قدرت در سطح جهاني همه امور به تصميم داخلي سياستمداران و مردم يك كشور برنمي‌گردد. مخصوصا كشورهاي مهم و تاثيرگذار با موقعيت ويژه و ژئوپولتيك‌شان نمي‌توانند بدون توجه به الزامات خارجي در كنار ضرورت‌هاي ساختاري داخلي تصميم‌گيري كنند و ممكن است عوامل زيادي برتصميم سياستمداران يا انتخاب مردم تحميل شود. مخالفت امريكا و آلمان به عنوان دو قدرت اقتصادي دو قاره امريكا و اروپا با جدايي انگليس از اتحاديه اروپا را نمي‌توان جداي از گزاره بالا دانست و ناديده گرفت اما بايد ديد اين‌بار كدام يك از اين دو واژه الزامات خارجي يا ساختار و نيازهاي ملي در اوضاع سياسي آينده انگليس زلزله ايجاد مي‌كنند. اجازه بدهيد تاثير اين الزامات و ضروريات را بر تصميم مردم انگليس در سه پرده زير مدل‌سازي كنم:

پرده اول: در سال 2010 يكي از اسانيد انگليسي در كلاس دوره ‌ام بي‌ا در كالج نيوكاسل گفت امروز آخرين قسط بدهي انگليس به امريكا بابت هزينه‌هاي جنگ جهاني دوم بعد از شصت و پنج سال پرداخت شد! او ادامه داد اي كاش ما هم در جنگ همچون آلمان شكست مي‌خورديم اما الان مي‌توانستيم ماشين بي‌ام و توليد كنيم و نه مصرف‌كننده ماشين‌هاي آلمان شكست خورده در جنگ دوم جهاني و ژاپن شكست خورده در جنگ اول جهاني باشيم!

پرده دوم: چندي پيش با يكي از دوستان قدم مي‌زديم و پرسيد شما كه چندي طوعا و كراها در انگليس زندگي كردي بهترين و بدترين ويژگي‌هاي اين جامعه چيست؟ گفتم يك ويژگي دارند كه هم بدترين است و هم بهترين؛ بستگي به انتخاب شنونده و زاويه ديدش به تحولات جوامع دارد! گفت چيست؟ گفتم براي افزودن يك پنس بر قيمت سوخت يا انرژي ميليون‌ها پوند هزينه مي‌كنند و ساعت‌ها برنامه راديويي و تلويزيوني توليد و با هزاران نفر عادي و نخبه مصاحبه و اثرات اين اقدام را بر ده‌ها سال آينده اقتصاد كشور و وضعيت مردم بررسي مي‌كنند! خنديد و گفت بايد به عنوان يك بررسي عميق‌تر اين موضوع كه حسن است ...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون