• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3607 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ شهريور

وزير دفاع مطرح كرد

روس‌ها بي‌معرفتي كردند

گروه سياسي

درست يك شب پيش از اينكه سخنگوي وزارت دفاع پايان حضور جنگنده‌هاي روسي در پايگاه نوژه همدان را اعلام كند، وزير دفاع از بي‌معرفتي روس‌ها در رسانه ملي سخن گفت. موضوعي كه چند روزي بود فضاي خبري كشور را تحت تاثير خود قرار داده و دست‌كم تعدادي از نمايندگان مجلس را نيز درگير خود كرده بود زودتر از آنچه تصورش مي‌رفت به پايان رسيد. وقتي خبر حضور جنگنده‌هاي روس با هدف مبارزه با تروريسم در سوريه منتشر شد عده‌اي، از جمله حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، نماينده مجلس آن را مغاير با قانون اساسي دانستند اما علي لاريجاني اعلام كرد ايران به روس‌ها پايگاه نداده و تنها دادن پايگاه مغاير با قانون اساسي است و حضور جنگنده‌هاي روس در خاك ايران بر اساس يك توافق نامه صورت گرفته است. بر همين اساس 20 نماينده طي نامه‌اي به رييس مجلس يادآور شدند كه طبق اصل 77 قانون اساسي كليه معاهدات و توافقنامه‌هاي بين‌المللي بايد به تصويب مجلس برسد. وزير دفاع اما با گفتن اين جمله كه اين موضوع تصميم نظام بوده و ارتباطي به مجلس ندارد آب پاكي را روي دست بهارستان‌نشينان ريخت تا از پيگيري موضوع انصراف دهند. اگرچه به گفته سخنگوي وزارت دفاع عمليات روس‌ها و به طبع حضورشان در نوژه به پايان رسيده اما هنوز بحث سر اين موضوع است كه چرا روس‌ها اين خبر را منتشر كردند. با صحبت‌هاي حسين دهقان در اين مورد مي‌توان اين استنباط را كرد كه شايد قرار بر خبري كردن اين مساله نبوده است، قراري كه طرف روسي بر آن پايبند نماند و به همين دليل وزير دفاع از اين كارشان با عنوان «بي‌معرفتي» ياد مي‌كند و مي‌گويد: نوعي خودنمايي و بي‌معرفتي پشت اعلام خبر استفاده روسيه از پايگاه نوژه براي حمله به تروريست‌ها در سوريه وجود داشت. وزير دفاع در برابر اين پرسش كه چرا خبر حضور جنگنده‌هاي روس را خودمان اعلام نكرديم، گفت: طبيعتا روس‌ها علاقه‌مندند نشان دهند كه يك ابرقدرت و كشور اثرگذار هستند و در تمامي روندهاي امنيتي منطقه و سطح جهان حضور دارند. از طرفي علاقه دارند در صحنه عمليات در سوريه خود را به عنوان يك عامل موثر مطرح تا بتوانند سهم خود را در آينده و در مقابل امريكا تامين كنند.
روس‌ها علاقه‌مندند نشان دهند ابرقدرت و اثرگذار هستند
به گزارش ايسنا، حسين دهقان شامگاه يكشنبه با حضور در گفت‌وگوي ويژه خبري در خصوص اخبار منتشرشده مبني بر حضور جنگنده‌هاي روسيه در پايگاه هوايي نوژه همدان توضيح داد: اساسا ورود روس‌ها به سوريه در برخي عمليات‌ها مقابل جريان تروريستي به خواست دولت سوريه انجام مي‌گيرد كه خواست دولت سوريه در زمينه پشتيباني عمليات‌هايي هوايي و ماموريت‌هاي زميني است. قرار اوليه بر اين بود كه روس‌ها تعدادي از ناوگان هوايي خود را متناسب با عمليات‌هاي ارتش سوريه به آنجا منتقل كنند و عمليات‌ها انجام گيرد كه تاكنون اين اتفاق مي‌افتاد. وي ادامه داد: اين ناوگان هوايي در پايگاه‌هاي لاذقيه مستقر بود و كارش را انجام مي‌داد اما اخيرا بعد از ماجراهاي به وجود آمده در حلب، آنها خواستند عمليات را در زمين شدت دهند و طبيعتا پشتيباني عمليات‌هاي هوايي نيز لازم بود؛ به خصوص اينكه بعد از آتش‌بس محدودي كه در سوريه برقرار شد، امريكا، عربستان و قطر به‌شدت نيروهاي تروريستي را با سلاح‌هاي پيشرفته تقويت كردند.
سردار دهقان يادآور شد: در همين راستا قطعا ما با سوريه و روسيه همكاري كرده و مي‌كنيم كه صحنه‌هاي عمليات انجام گيرد و روسيه در اين بين تصميم گرفت حجم بيشتري از هواپيما را وارد كند و سرعت و دقت بيشتري در عمليات‌هاي خود داشته باشد. بر همين اساس نياز داشتند سوخت‌گيري خود را در منطقه نزديك‌تري به عمليات انجام دهند، به همين دليل از پايگاه نوژه استفاده كردند اما ما قطعا به آنها پايگاه نظامي نداديم و در هيچ شرايطي امكان استقرار به روس‌ها داده نشده است. در عين حال آنها نيامدند كه بمانند بلكه براي برهه زماني كوتاه و مشخصي متناسب با عمليات‌هايي كه در زمين و در سوريه انجام مي‌گيرد براي پشتيباني اين كمك را از ما خواستند و ما امكان نشست و برخاست به آنها داديم و هيچ توافق مكتوبي صورت نگرفت بلكه فقط يك همكاري عملياتي بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون