• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3695 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۵ آذر

سوالات قابل تامل!

علي شكوهي

برخي از سوالات به صدتا جواب مي‌ارزد زيرا به اندازه كافي حرف و استدلال در آن هست و انسان را به انديشه و تفكر وامي‌دارد. در واقع در اين سوالات، جواب هم مستتر است و نيازي به توضيح بيشتر هم نيست. اساسا عباراتي كه با پرسش همراه هستند، مخاطبان را درگير يك امر ذهني كرده و يافتن پاسخ را ضروري مي‌سازند. در اين حالت فرد خود را ملزم به تامل بيشتر در جوانب يك موضوع مي‌بيند و عميق‌تر از قبل به آن مساله توجه نشان مي‌دهد. به چند سوال زير توجه كنيد:
جناب علي لاريجاني اخيرا از مخالفان برجام پرسيده است: «به نظر شما بدون نظر موافق رهبري، امكان داشت مذاكرات هسته‌اي آغاز و برجام امضا و تصويب شود؟» اين پرسش وقتي بهتر درك مي‌شود كه به جايگاه قانوني و واقعي اقتدار رهبري در نظام اسلامي توجه جدي داشته باشيم. البته ايشان بعدا توضيح داد كه چقدر رهبري در جريان ريز و درشت مسائل مذاكرات بوده‌اند.
جناب فرج‌الله رجبي، نماينده مردم شيراز در مجلس در جمع دانشجويان ضمن انتقاد از اينكه چرا برنامه‌هاي صدا و سيما عمدتا براي كساني است كه برجام را هيچ و مايه شرمساري مي‌دانند، پرسيد: «اگر برجام مايه شرمساري است، چرا همان‌ها كه اين سند بين‌المللي را مايه خفت مي‌دانند تاكيد بر اجراي آن دارند؟» يادمان باشد كه دلواپسان از طرفي از بدعهدي امريكا در اجرا نكردن كامل برجام شكايت دارند و از طرفي برجام را «دستاورد بزرگ و پرسود امريكا در جريان مذاكرات هسته‌اي» قلمداد مي‌كنند و از ترامپ مي‌خواهند كه آن را پاره كرده و ملت ايران را از شر آن خلاص كند!
جناب محمد كيانوش‌راد هم در جمع دانشجويان گفت: «به ما مي‌گويند در سخنان‌تان از فلاني و فلاني نام نبريد! ما هم نامي نمي‌بريم، اما آيا ياد و نام اينها از ذهن دانشجويان و مردم زدوده مي‌شود؟» البته كيانوش‌راد همزمان نام هم برد ولي من نام آنان را نمي‌برم چون يقين دارم آن نام‌ها در ذهن مردم ما هست.
اين مختصر را با سوال انكاري جناب پزشكيان به پايان ببريم كه در جمعي از معترضان پرسيد: چون زور داريد حق با شماست؟ چون مي‌توانيد تهمت بزنيد حق با شماست؟!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون