• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3695 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۵ آذر

در رثاي هادي

محسن محمدي معين

در سوك برادر عزيزمان دكتر هادى نخعى چه جملاتى مى‌توان نوشت كه در خور شأن و منزلت والايش باشد؟ از هر كلامى كه مى‌خواهم استفاده كنم آن كلمه را كوچك و نارسا مى‌بينم و قلم خود را شكسته و وامدار تعاليم هادى عزيز.
سيماى مهربان هادى هميشه در ذهن و دل من چهره يك معلم و استاد بود نه يك همكار. از روزهاى اول ورودم به دفترسياسى سپاه در سال‌هاى آغازين پيروزى انقلاب، هادى، با احساس مسووليتى عجيب، با رويى گشاده، علم و تجربه‌اش را به من و ساير برادران دفتر، با صبر و حوصله‌اى مثال‌زدنى، تعليم مى‌داد و سوءبرداشت‌ها و تحليل‌هاى غلط ما را صبورانه تصحيح مى‌کرد.
دفترسياسى سپاه، در آن سال‌ها، وظيفه تحليل و تبيين رويدادها و تحولات سياسى- اجتماعى داخلى و خارجى را نه فقط براى پرسنل سپاه كه براى نخبگان و مديران كشور برعهده داشت و مرحوم هادى نخعى يكى از اصلى‌ترين استوانه‌هاى اين دفتر به شمار مي‌رفت و كسى بود كه با روش تحليل خاص خود، چارچوب منسجمى را براى بيان تحليلى شرايط حاكم بر گروه‌ها و جريانات سياسى، ارايه كرد.
در زمانى كه يك جريان خاص جناحى، موجبات جداشدن موقت اكثريت اعضاى دفتر سياسى را از سپاه فراهم آورد براى ادامه دفاع از خط امام، اغلب اعضاى دفتر سياسي سپاه، ابتدا در دو روزنامه كيهان و اطلاعات فعاليت رسانه‌اى کرده و سپس واحد سياسى دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم را پايه‌گذارى كردند كه هادى عزيز از اصلى‌ترين افرادى بود كه نقش محورى ايفا کرد. اصلى بودن مساله جنگ و دفاع مقدس، باعث بازگشت به سپاه شد و تدبير هادى عزيز، منشا ايجاد مركز مطالعات و تحقيقات جنگ سپاه و بنيانگذارى راويانى شد كه با تدوين استراتژى محصول اين مركز توسط وى، سلسله كتب «روزشمار جنگ ايران و عراق» فرصت انتشار در جامعه را پيدا كرد. ژرف انديشى و آينده نگرى منحصر بفرد هادى عزيز در سال‌هاى اوج جنگ، موجب شد كه وى نقش تعيين‌كننده اى را در دو جبهه ايفا كند از يك سو در حوزهء معاونت سياسى ستاد كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى مسائل داخلى و خارجى را رصد و تبيين مى‌کرد و از سوى ديگر رخدادها و تحولات جنگ و ريزترين وقايع جبهه‌ها را با بهره‌گيرى از نيروهاى دانش‌آموخته و مومن، ثبت و ضبط ميدانى مي‌کرد؛ به گونه‌اى كه دستاورد بى بديل آن، اسناد و مدارك دست اول دفاع مقدس است.
پس از جنگ و «پذيرش قطعنامه ٥٩٨» و ارتحال جانگداز پير و مرادش خمينى كبير(ره)، هادى عزيز براى زنده نگهداشتن و دفاع عالمانه از خط امام، به وزارت كشور رفت و جزو موسسين «دفتر مطالعات و تحقيقات سياسى» اين وزارتخانه شد. خط‌دهى فكرى هادى نخعي در اين دفتر نيز منشا خدمات گران‌سنگ و ماندگار شد.
با تغيير وزيركشور وقت و عدم پذيرش نقش تاثيرگذار آن دفتر توسط وزير بعدي، هادى با نرمى و آرامشى فوق‌العاده، توجه خود را به نقطه‌اى ديگر معطوف کرد؛ هم در سنگر دانشگاه به تعليم و تعلم پرداخت و هم در عرصه اجتماعى، همراه با دوستان همفكر و هم آرمانش، مجله و سپس روزنامه «بيان» را تاسيس و منتشر کردند.
هادى عزيز در قامت يك استاد متعهد دانشگاه اميركبير، به تبيين انقلاب اسلامى پرداخت و نكات ناب و دلپذيرى را به دانشجويانش منتقل كرد و همزمان، در كار تدوين و تكميل روزشمار جنگ تحميلى ايران و عراق با مركز مطالعات و تحقيقات سپاه تا آخرين روزهاى حيات پربركتش همت گماشت.
روحش شاد و راهش پررهرو.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون