• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3725 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲ بهمن

شاخص‌ها در انتظار رييس‌جمهور جديد امريكا

پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا گمانه‌زني‌هاي زيادي درباره سياست‌هاي او در قبال ايران و برجام شد و بورس تهران نيز در مقاطعي به اين انتخاب واكنش نشان داد، اما بازيگران بازار سرمايه ايران منتظر هستند تا سياست‌هاي واقعي وي را ببينند انتظاري كه چيزي به، به سر رسيدنش باقي نمانده است. بالاخره پس از گمانه‌زني‌هاي فراوان درباره سياست‌هاي ترامپ در مقابل ايران و برجام امروز در ساعت 16:30 به وقت گرينويچ دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور و مايك پنس به‌عنوان معاون رييس‌جمهور امريكا در مراسمي در بخش غربي كاخ كنگره امريكا سوگند ياد خواهند كرد و از اين لحظه مي‌توان به صورت واقعي سياست‌هاي خارجي رييس‌جمهور جديد امريكا را نظاره كرد. موضوعي كه مي‌تواند رفتار فعالان بازار سرمايه ايران را در مقطعي تغيير دهد.
اين بخشي از روند انتقال قدرت در امريكاست كه رييس‌جمهوري منتخب بعد از سوگند به كتاب مقدس، در مراسمي در مقابل كنگره امريكا، رسما كار خود را آغاز مي‌كند؛ سنتي كه بيش از 200 سال است در اين كشور اجرا مي‌شود پس از اين مراسم و حضور رسمي ترامپ در كاخ سفيد موضوعات درباره ادامه اجراي برجام در آينده مي‌تواند روشن‌تر شود و فعالان بورس اوراق بهادار تهران مي‌توانند مواضع واقعي رييس‌جمهور امريكا را واضح‌تر درك كنند. اين تحولات بي‌شك بر اقتصاد جهاني تاثيرگذار خواهد بود.
البته ناگفته پيداست از آنجايي كه بازار سرمايه ايران ارتباطي با بازارهاي سرمايه جهاني مخصوصا اروپا و امريكا ندارد جو رواني انتخاب ترامپ نمي‌تواند بر كليت بورس تهران تاثير پايداري گذارد همچنان كه در روز انتخاب او به عنوان رييس‌جمهور امريكا شاخص بورس تهران در نخستين واكنش بيش از ۱۰۰۰ واحد افت كرد ولي در روزهاي پس از آن جو تا حدودي آرام شد و روند عادي خود را از سر گرفت.
در هفته گذشته شاخص كل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران توانست پس از ۷۶۰ واحد رشد از رقم ۷۸ هزار و ۶۲۲ واحدي به عدد ۷۹ هزار و ۳۸۲ واحدي برسد. همچنين شاخص بازار اول با ۶۴۱ واحد افزايش به رقم ۵۶ هزار و ۵۸۷ واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با يك هزار و ۴۴ واحد افزايش عدد ۱۶۷ هزار و ۵۸۴ واحدي را تجربه كرد و به ترتيب با ۱ درصد و 6/0 درصد افزايش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.  در ۵ روز كاري اين هفته ارزش كل معاملات اوراق بهادار به ۱۳۰۴۸ ميليارد ريال بالغ شد كه نسبت به هفته قبل ۱۲۲ درصد افزايش يافته است. همچنين تعداد ۶۱۹۲ ميليون انواع اوراق بهادار در بيش از ۲۷۶ هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و به ترتيب ۷۷ درصد و۳۰ درصد افزايش را نسبت به هفته گذشته تجربه كرد. اين درحالي است كه تعداد ۱۴ ميليون واحد از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس تهران به ارزش كل بيش از ۱۴۰ ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت و به ترتيب با ۱۱درصد و ۱۱۴درصد افزايش نسبت به هفته گذشته همراه شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون