• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3725 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲ بهمن

كارنامه تجاري ايران و امارات متحده عربي زير ذره‌بين

با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال 95 بدنيست نگاهي به كارنامه عملكرد حوزه تجاري كشور با يكي از پررفت و آمدترين كشورهاي همسايه به لحاظ تجاري و البته توريستي يعني امارات متحده عربي داشته باشيم. روند ۱۰ ساله تجارت ايران با امارات متحده عربي حاكي از اين است كه تراز تجاري همواره منفي بوده و با رشد كند صادرات ايران به اين كشور تراز تجاري در حال نزديك شدن به صفر است. از سوي ديگر بررسي روند ۱۰ ساله تجارت ايران و امارات متحده عربي از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۴ نشان مي‌دهد كه همواره تراز تجاري منفي بوده اما با كاهش شديد واردات يك بار در سال ۱۳۹۱ و بار ديگر در سال ۱۳۹۴ و نيز رشد مثبت صادرات ايران به امارات، تراز تجاري در حال نزديك شدن به صفر است. علاوه بر اين در مقايسه متوسط قيمت صادرات و واردات نيز همواره شاهد فزوني دو برابري يا بيشترِ متوسط قيمت واردات نسبت به صادرات هستيم.
با مقايسه آمار پنج قلم عمده صادراتي در ۱۰ سال اخير مشاهده مي‌شود كه بيشترين صادرات و بيشترين تعداد حضور در ليست پنج گانه در كل سال‌ها مربوط به اقلام گازهاي نفتي و ساير هيدروكربورهاي گازي، مخلوط‌هاي هيدروكربورهاي بودار، قير نفت، روغن‌هاي سبك غيرخام و فرآورده، ساير روغن‌هاي سبك و فرآورده‌ها به جز بنزين، گاز طبيعي مايع شده، روغن موتور، نفت يا روغن‌هاي معدني قيري، ‌گيريس، پسته در ميان اقلام اصلي قرار داشتند.
در اين بين اقلامي هم وجود دارند كه طي اين دوره زماني حضور غيرمتوالي داشتند كه شامل آلومينيوم غيرمنظور به صورت كار نشده، زيورآلات يا جواهرآلات و اجزاي آنها از فلزات گرانبها، كاتد و قطعات كاتد از مس تصفيه شده، پلي‌اتيلن گريد فيلم، حلال‌ها و رقيق‌كننده و محصولات از آهن يا فولاد غير ممزوج مي‌شوند.
در رابطه با ارزش واردات امارات متحده عربي از جهان آمار دقيقي در تمام سال‌هاي گذشته در تارنماي مركز تجارت بين‌الملل (ITC) ارايه نشده است اما با توجه به آمار موجود، تغييرات ارزش واردات از ايران با تغييرات واردات از جهان، تقريبا هم‌راستا بوده و همزمان با كاهش واردات در جهان در سال‌هاي پاياني شاهد كاهش واردات از ايران هستيم.
همچنين تراز تجاري در سال ۱۳۸۴ معادل ۶۱۲۸- ميليون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۷۶۱۳- ميليون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۹۳۴۳- ميليون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۱۱۴۸- ميليون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۱۳۲۴۵- ميليون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۳۳۶۶- ميليون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۲۹۱۲- ميليون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۶۶۶۳- ميليون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۶۷۱۴- ميليون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۷۲۰۳- ميليون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۲۰۸۲- ميليون دلار بوده است.
بنابراين رشد تجارت ايران و امارات عربي در سال ۱۳۸۵ برابر ۱۲ درصد، در سال ۱۳۸۶ برابر ۲۵درصد، در سال ۱۳۸۷ برابر ۷ درصد، در سال ۱۳۸۸ برابر ۲۴ درصد، در سال ۱۳۸۹ برابر ۱۵ درصد، در سال ۱۳۹۰ برابر ۳۷ درصد، در سال ۱۳۹۱ برابر ۲۲-درصد، در سال ۱۳۹۲ برابر يك درصد، در سال ۱۳۹۳ برابر ۶ درصد و در سال ۱۳۹۴ برابر ۳۰ درصد بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون