• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3725 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲ بهمن

دستاورد برجام براي صنعت كشاورزي

توليد زنده شد

شامگاه بيست و ششم دي ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره انجام تعهدات هسته‌اي ايران در برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، اجراي تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) يعني روند لغو تحريم‌هاي هسته‌اي غرب عليه تهران آغاز شد. با لغو تحريم‌ها روزنه اميد در بسياري از بخش‌هاي نظام اقتصادي كشور به وجود آمد. صنعت كشاورزي و دامپروري نيز در اين تحولات به وجود آمده استثنا نبود. به طوري كه با نگاهي گذرا بر رخدادهاي اين حوزه مي‌توان تاثير برجام و لغو تحريم‌ها بر اين حوزه را مثبت ارزيابي كرد.
حسن ركني، معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي درباره نتايج حاصل برجام در بخش دامي مي‌گويد: پس از توافق برجام در زمينه توسعه تجارت بين ايران و كشورهاي مخاطب رخدادهاي مثبتي رقم خورد و بيش از 10 گروه از كشورهاي اروپايي با برگزاري نشست‌هاي متعدد، براي ورود سرمايه و انتقال دستاوردهاي جديد خود به ايران اعلام آمادگي كردند. وي تاكيد كرد كه سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك باعث توسعه تجارت ايران در بخش واردات و صادرات با بسياري از اين كشورها مي‌شود و اضافه كرد: برجام فضاي خوبي ايجاد كرد تا برخي مسائل همچون ورود فناوري‌هاي نوين و مباحث كارشناسي ژنتيك كه در زمان تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران كمرنگ شده بود، از سر گرفته شود.
معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي، ايران را يكي از وارد‌كنندگان نهاده‌هاي خوراك طيور و مواد ژنتيكي خواند و تصريح كرد: در پسابرجام واردات برخي از مواد اوليه ژنتيكي و نهاده‌هاي خوراك دام و طيور همچون دانه‌هاي غلات شامل ذرت، جو و كنجاله سويا تسهيل شد؛ زيرا پيش از اين بازرگانان ما براي تبادلات ارزي در صرافي‌ها با مشكل روبه‌رو بودند.
به گفته او تبديل پول در صرافي‌ها هزينه زيادي را براي بازرگانان ما دربرداشت؛ زيرا بايد ارز ما را به ارز كشور ديگري مانند دوبي و تركيه با واحد پول لير و درهم تبديل مي‌كردند و پس از آن، پول به دلار يا يورو تبديل مي‌شد. به همين دليل به طور طبيعي قيمت تمام شده برخي نهاده‌هاي وارداتي براي توليدكنندگان ما با قيمت بالاتري محاسبه مي‌شد. هزينه‌هاي بالاي صرافي‌ها در پسابرجام در مواردي به حداقل رسيده و در برخي موارد حذف شده است. همچنين با گشايش اعتبارات اسنادي و مذاكرات بانك مركزي با بانك‌هاي اروپايي و آسيايي، تجار ما به سهولت مي‌توانند به تبادل ارزي بپردازند و هزينه كمتري را متقبل شوند و خوشبختانه مشكلات تبادل ارزي حل شد.
معاون وزير جهاد كشاورزي در بخش دام و طيور گفت: بانك مركزي براي برخي بانك‌هاي خارجي خط اعتباري ايجاد كرد تا تامين برخي نهاده‌هاي دامي مثل نهاده‌هاي خوراك طيور با استفاده از فاينانس نرخ سود پايين امكان‌پذير شود تا با مهلت‌دهي بازرگانان به پرورش‌دهندگان در مدت زمان پرداخت وجه، مراودات تلطيف شود. وي اضافه كرد: همچنين بانك مركزي با يوزانس 6 ماهه با بانك‌هاي خارجي و كارمزد پايين در تلطيف تامين نيازها و روان‌تر كردن هزينه اقدام كرده است.
اين در حالي است كه فاينانس به تامين منابع مالي موردنياز براي اجرا و خريد تجهيزات طرح‌هاي توليدي (سرمايه‌اي) و همچنين خدمات فني و مهندسي طرح‌ها با استفاده از تسهيلات اعتباري خارجي ميان‌مدت و قراردادهاي مالي امضا شده با اعتباردهندگان خارجي اطلاق مي‌شود. يوزانس اعتبار اسنادي خريدار كالا يا خدمات است؛ به طوري كه مبلغ پرداختي را به صورت نسيه به فروشنده كالا پرداخت مي‌كند و هنگامي كه فروشنده كالا (ذي‌نفع اعتبار اسنادي) نسبت به حمل كالا اقدام و اسناد را بدون مغايرت به بانك ذي‌ربط ارايه مي‌كند از تاريخ ارايه سند و پس از پايان يوزانس مبلغ كالاي خود را از بانك مربوط مي‌گيرد.
توسعه صنايع تبديلي لبنيات با كمك شركت فرانسوي هلندي
ركني گفت: اكنون با سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك برخي شركت‌هاي خارجي و ايراني شرايط براي صادرات برخي كالاها تسهيل مي‌شود؛ به گونه‌اي كه يكي از شركت‌هاي بزرگ لبني فرانسه- هلندي با انجمن صنفي گاوداران ايران در بحث صنايع تبديلي همكاري مشتركي داشته است تا در زمينه توليد مواد لبني و صادرات آن اقدام گسترده‌اي انجام شود. اين امر مي‌تواند در شكوفايي صنعت شير و لبنيات، منافع توليدكنندگان داخلي و ارزآوري به كشور اثربخشي داشته باشد.
تامين گوشت قرمز مورد نياز كشور
اين مسوول يادآوري كرد كمتر از 10 درصد نياز گوشت قرمز كشور از طريق واردات تامين مي‌شود و افزود: سرمايه‌گذاري مشترك شركت‌هاي فرانسوي با برخي نهاده‌هاي داخلي در بحث تامين دام گوشتي سبب شده است به زودي يك گله گوسفند گوشتي با پتانسيل و بازده بالا در زمينه توليد گوشت وارد شود كه اين امر مي‌تواند تحولات خوبي را در اين بخش ايجاد كند و به خودكفايي كشور در توليد گوشت قرمز منجر شود. البته در بحث تامين دام سنگين گاو سمينتال دو منظوره شركت‌هاي داخلي با برخي كشورها همچون اتريش و آلمان ارتباط برقرار كردند كه همه اين رخدادها مربوط به يك سال پس از برجام بوده است. ركني افزود: طبق برنامه‌ريزي، در نظر داريم از ظرفيت‌هاي ژنتيكي دام وارداتي و دو رگه‌گيري با برخي مناطق محروم كشور تعامل داشته باشيم تا دام‌هاي پرتوليد گوشتي و شيري داشته باشيم.
رشد هشت درصدي صادرات توليدات دام و طيور
معاون توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي در زمينه صادرات گفت: خوشبختانه در پسابرجام با تسهيل روابط و كارگشايي‌ها در 9 ماهه امسال صادرات بخش دام و طيور نسبت به پارسال نزديك به هشت درصد افزايش پيدا كرد. اين در حالي است كه پارسال ارزش صادرات محصولات دام و طيور 930 ميليون دلار بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون