• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3725 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲ بهمن

عددنوشت

كاهش نرخ تضمين ورود موقت خودرو از ارمنستان

گمرك ايران از كاهش نرخ تضمين ورود موقت خودرو از ارمنستان خبر داد و اعلام كرد: وجه تضمين ورود موقت خودرو از ۵۰۰ دلار، به كمتر از ۹۰ دلار كاهش يافت. گمرك ايران از كاهش نرخ تضمين ورود موقت خودرو از ارمنستان خبر داده و اعلام كرده است كه وجه تضمين ورود موقت خودرو از ۵۰۰ دلار به كمتر از ۹۰ دلار كاهش يافت؛ اين نرخ تضمين هم‌اكنون در گمرك نوردوز اعمال مي‌شود و توريست‌هاي ارمنستاني كه قصد دارند از مرز مغري با خودرو شخصي وارد كشورمان شوند، مي‌توانند از اين تسهيلات استفاده كنند. بر اساس اعلام گمرك، سقف اين تسهيلات به مدت ۳ ماه است و بر اين اساس، در تكميل تسهيلات ارايه شده به توريست‌هاي ارمنستاني، وجه تضمين ياد شده براي ورود موقت خودرو به صورت بن بيمه قابل دريافت است و توريست‌ها مي‌توانند وجه پرداختي خود را به هنگام بازگشت با ارايه بن بيمه خود مسترد كنند. همچنين با پيگيري‌هاي گمرك ايران، مدت زمان فعاليت شركت بيمه جهت صدور بن بيمه در مرز به صورت ۲۴ ساعته بوده و خدمات ورود موقت گمرك نوردوز نيز همچون بخش مسافري به توريست‌هاي ارمنستاني كه قصد دارند با خودرو به ايران سفر كنند، ۲۴ ساعته ارايه مي‌شود.

كاهش حجم ترانزيت كالا

دبير كانون سراسري انجمن شركت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي از كاهش ۳۵ درصدي حجم ترانزيت كالا در سال جاري خبر داد و تركيه و تركمنستان را داراي بيشترين موانع براي كالاهاي ايراني دانست. غلامحسين اميري مي‌گويد: با پيگيري‌هاي صورت گرفته براي اصلاح قانون امور گمركي، اصلاح قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز، اعمال تغييرات در قانون ماليات بر ارزش افزوده و همچنين افزايش زمان فعاليت مرزها به ۲۴ ساعت، شاهد افزايش حجم ترانزيت گمركي و بهبود تعامل با كشورهاي همسايه خواهيم بود. به گفته وي حجم ترانزيت كالا از سال ۷۳ تا ۹۲ سيرصعودي داشت؛ اما پس از آن، روندي نزولي را طي كرد كه مهم‌ترين دليل كاهش حجم ترانزيت هم، اعمال قوانين و تشريفات گمركي سختگيرانه از سوي كشورهاي همسايه است. اميري اظهار داشت: علاوه بر سختگيري كشورهاي همسايه در زمينه ترانزيت كالا از ايران، ارگان‌هاي دولتي مستقر در مرزها هم، همكاري مناسبي با اعضاي انجمن شركت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ندارند. به گفته وي، بيشترين موانع و محدوديت‌ها براي ترانزيت كالا از سوي دو كشور تركيه و تركمنستان انجام مي‌شود. اميري با اشاره به حجم بالاي ترانزيت كالا به آسياي ميانه (قرقيزستان، قزاقستان و تاجيكستان) از طريق تركمنستان، اضافه كرد: سختگيري‌هاي گمرك تركمنستان در مرز مشترك با ايران، ضرر مالي بسياري براي ترانزيت‌كنندگان به همراه داشته است؛ زيرا ترانزيت‌كننده بايد روزانه ۲۵۰ هزار تومان بابت حمل بار به صاحب كاميون بدهد؛ اين درحالي است كه اگر بار به جاي محفظه باري كاميون، در كانتينر باشد، بايد دو هزينه (كاميون و كانتينر) پرداخت كند.

تخصيص اعتبار توسعه حمل و نقل ريلي

معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان برنامه و بودجه پيش‌بيني كرده كه درآمد نفتي 33 ميليارد دلاري تا پايان امسال به 41 ميليارد دلار افزايش يابد. بنا به گفته محمدباقر نوبخت جمع 2 درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبيعي كه 53 ميليارد و 900 ميليون تومان در سال 95 است نسبت به اعتبارات همين 2 درصد در سال گذشته، از رشد 35 درصدي برخوردار بوده است. وي اظهار كرد: در سال‌هاي گذشته، سالانه 120 ميليارد دلار درآمد نفتي داشتيم كه به تازگي و به دنبال اجراي برجام و رفع تحريم‌ها، توانستيم يك ميليون بشكه نفت خام و حدود 300 هزار بشكه ميعانات گازي در ماه را به 2 ميليون و 900 هزار بشكه برسانيم. اين مقام مسوول به مجوز اوپك به ايران براي افزايش توليد نفت خام اشاره كرد و گفت: درآمد 41 ميليارد دلار نفتي امسال نسبت به درآمد 120 ميليارد دلاري سال 92 نشان مي‌دهد با يك‌سوم درآمد آن سال‌ها داريم كشور را اداره مي‌كنيم. نوبخت با بيان اينكه هم‌اكنون قيمت هر بشكه نفت ايران بالاي 50 دلار است، افزود: متوسط قيمت هر بشكه نفت در 9 ماه گذشته 42 دلار است كه بيش از 40 دلار پيشنهادي بودجه سال 95 است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون