• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3727 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ بهمن

چشمان منتظر يك ملت

100 ساعت از عمليات آواربرداري مي‌گذرد و از سرنوشت مفقودان خبري در دست نيست

اعتماد


چهار روز از حادثه پلاسكو گذشت و سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران خبر مي‌دهد كه عمليات آوار‌برداري چهار روز ديگر هم ادامه خواهد داشت. حالا ديگر تكه‌هاي بزرگ آهني اسكلت پلاسكو را جمع كرده‌اند و با ماشين‌هاي سنگين به مكاني ديگر انتقال داده‌اند. آتش‌نشان‌ها در سه شيفت جاي‌شان را به هم مي‌دهند و شيلنگ‌هاي آب‌پاش آتش‌نشاني همچنان آب بر آتش مي‌ريزند.

تعداد فوتي‌ها و مفقودي‌ها چند نفر بود؟
در اين چهار روز خبرهاي زيادي از زبان بسياري از مسوولان، آتش نشان‌ها و عده‌اي از خبرگزاري‌هاي دولتي به گوش رسيد و به چشم برهم‌زدني تكذيب شد. در اين مدت شبكه‌هاي اجتماعي و شهروند- خبرنگارها خبرهاي بسيار زيادي را در گروه‌ها و كانال‌هاي تلگرامي منتشر كردند كه از زبان مسوولان، شايعه خوانده شد. روز اول حادثه شهردار تهران كه مديريت اين بحران را بر عهده گرفت، گفت كه 20 نفر از آتش‌نشان‌ها در اين حادثه شهيد شده‌اند. اما ساعتي از اين خبر نيز نگذشته بود كه سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران آن را تكذيب كرد و گفت كه از تعداد آتش‌نشان‌هاي فوت شده در اين حادثه هنوز آماري در دست نيست. حالا كه 4 روز از حادثه مي‌گذرد تعداد فوتي‌هاي اين حادثه از زبان سخنگوي سازمان آتش‌نشاني 3 نفر اعلام شده است. او گفته تاكنون مجموع فوتي‌ها و مفقود شده‌ها حداكثر 25 نفر هستند كه دو نفر از زير آوار خارج و يك نفر هم روز اول به دليل شدت سوختگي شهيد شد. اين در حالي است كه تعدادي از خانواده‌هاي آتش‌نشان‌ها، كسبه و خدمه با چشم‌هاي گريان در كنار مخروبه‌هاي پلاسكو نشسته‌اند تا شايد خبري از عزيزشان بيايد. تعدادي از خانواده‌ها و بستگان مفقود شده‌ها نيز به گفته پليس به كلانتري بهارستان رفتند و فرم‌هاي اعلام مفقودي اعضاي خانواده يا بستگان‌شان را پر كرده‌اند.

تجمع شهروندان به هر بهانه‌اي ممنوع است
همچنين مديرعامل سازمان آتش‌نشاني روز گذشته در گفت‌وگو با ايسنا گفت: تعدادي از هيات‌هاي عزاداري در محل حادثه حضور پيدا كردند و اقدام به برگزاري مراسم در اين منطقه كرده‌اند. شريفي افزود: در اطراف محل حادثه، هيات‌هاي عزاداري و تشكل‌ها به برپايي ايستگاه‌هاي صلواتي اقدام كرده و همدلي خود را به نمايش گذاشته‌اند، اما از شهروندان تقاضا داريم از تجمع‌هاي بي‌مورد خودداري كرده و شرايط را براي فعاليت خودروهاي حمل نخاله فراهم كنند.

كانال‌هايي كه بي‌نتيجه ماند
چند روز پيش نيز در خبرگزاري‌ها گفته شد كه دستگاه‌هاي زنده‌ياب صداهايي را در بخش موتورخانه پلاسكو تشخيص داده‌اند اما يك روز بعد سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران اعلام كرد: آتش‌نشان‌ها توانسته‌اند راهي به موتورخانه باز كنند. اما هيچ جسدي در آنجا يافت نشده است.  
همچنين مسوول عمليات هلال‌احمر در سانحه پلاسكو نيز درباره بعضي اظهارات مبني بر دريافت سيگنال توسط دستگاه‌هاي زنده‌ياب از زير آوار ساختمان پلاسكو گفت: سيگنال‌هاي گرفته شده كاذب بود و از افراد زنده در زير آوار نيست. يكي از مشكلات ما در محل حادثه اين است كه براي دريافت سيگنال بايد سكوت كامل برقرار باشد.
سيدجلال ملكي درباره آخرين وضعيت آواربرداري در محل حادثه پلاسكو گفته عمليات همچنان بدون توقف در حال پيگيري است.
ملكي ادامه داد: در چند روز گذشته با اعتماد به گفته برخي افراد كه ادعا مي‌كردند منطقه را مي‌شناسند، كانال‌هايي حفاري شد اما در آن نقاط به نتيجه نرسيديم. ولي ظهر يكشنبه آتش‌نشانان متوجه مسيرهايي شدند و در نتيجه كانال‌هايي حفر كردند و به نتايجي رسيدند. در مراحل بعدي كار، نتيجه اين حفاري‌ها اعلام مي‌شود.
جلال ملكي يكي از نگراني‌هاي موجود در منطقه را وجود يك آوار بتني بسيار سنگين در ضلع غربي دانست و گفت: صبح ديروز در يك عمليات بسيار حساس اين آوار بتني با دو دستگاه بيل مكانيكي به حالت ايمن‌سازي شده در آمد و به سمت پايين حمل شد. ملكي افزود: با آواربرداري از ضلع غربي، شرقي و جنوبي به پيكر هيچ يك از آتش‌نشان‌ها نرسيديم. در ضلع جنوبي و شرقي عمليات نخاله‌برداري انجام شد و در حال حاضر تنها ضلع غربي باقي مانده است. ملكي با اشاره به شايعاتي مبني بر پيدا كردن پيكر يكي از آتش‌نشان‌ها در ساعت‌هاي گذشته گفت: طبيعي است كه در عمليات آواربرداري با وسايل متعلق به آتش‌نشان‌ها روبه‌رو شويم. ساعتي قبل نيز به يك كلاه، يك دستگاه تنفسي و... برخورد كرديم و باورمان بر اين بود كه در اين منطقه پيكري وجود داشته باشد؛ كنكاش‌هاي لازم را انجام داديم و در نهايت چيزي يافت نشد.

علت اصلي حادثه در دسترس نيست
حرف‌هاي بسيار زيادي درباره علت اصلي حادثه و روشن شدن جرقه اوليه اين آتش‌سوزي از زبان كسبه نجات‌يافته و آتش‌نشان‌ها گفته شد. كسبه گفتند كه صبح روز حادثه در طبقه هشتم ساختمان مراسم زيارت عاشورا برگزار شده بود و هنگام روشن كردن اجاق گاز اين اتفاق افتاده و عده‌اي ديگر نيز گفتند كه ساختمان به دلايل امنيتي دچار آتش سوزي و تخريب شد اما بلافاصله محسن همداني، معاون امنيتي استانداري تهران به تسنيم درباره علت آتش‌سوزي و فرو ريختن ساختمان پلاسكو گفت: اينكه گفته شده علت آتش‌سوزي امنيتي بوده اصلا درست نيست و اين آتش‌سوزي كاملا طبيعي است.
اتصال برق در يكي از طبقات، عامل اصلي آتش‌سوزي ابتدايي ساختمان پلاسكو بوده است. اصلا اين ساختمان لوله‌كشي گاز نداشته و كسبه از پيك‌نيك يا لوازم ديگر گرمايشي هم استفاده مي‌كردند، اصلا نشت گاز به عنوان دليل آتش‌سوزي درست نيست. حالا ديروز سخنگوي آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران درباره علت اصلي حادثه گفت: براي پاسخ دادن به اين سوال بايد منتظر ماند تا عمليات به طور كامل انجام شود و كارشناسان در محل حاضر شوند. احتمالا تمام مستندات تا حد زيادي از بين رفته‌اند و علت حادثه در نهايت بايد با تحقيقات ميداني، آزمايشي و صحبت با مالكان بررسي شود. در حال حاضر علت‌يابي اين موضوع در اولويت ما نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون