• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3727 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ بهمن

مراسم راهپيمايي زنان در واشنگتن نخستين بحران براي ر ييس‌جمهور امريكا را كليد زد

شورش زنان عليه ترامپ

ميثم سليماني

دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده، قدم‌هاي آغازين راه چهارساله خود را با بزرگ‌ترين بحران ممكن بر مي‌دارد؛ بحراني به نام محبوبيت كه مي‌تواند هر دولتي را حتي در آغاز راه فلج كند. اين عدم محبوبيت دونالد ترامپ اكنون به ايالات متحده ختم نمي‌شود، بلكه اين روند به خارج از مرزهاي اين كشور نيز كشيده شده است. تظاهرات ضد ترامپ كه ابتدا بنا بود در واشنگتن برگزار شود اكنون اين تجمع‌ها نيز به شهرهاي مختلف امريكا و همچنين برخي نقاط جهان كشيده شده است. آن گونه كه سازمان‌دهندگان اين راهپيمايي عنوان كردند 670 نقطه در سراسر جهان و امريكا تظاهرات ضد ترامپ برگزار شده است. علاوه بر شهرهاي مختلف امريكا، شهرهاي لندن، تل‌آويو، بارسلونا، مكزيكوسيتي، برلين، شهرهاي شمال غربي كانادا كه دمايي شش درجه زيرصفر داشت نيز مردم به خيابان‌ها آمدند تا نشان دهند علاقه‌اي به شخصيت دونالد ترامپ ندارند. طبق آمار بيش از يك ميليون نفر در واشنگتن و ساير شهرهاي امريكا پس از مراسم تحليف دونالد ترامپ به خيابان‌ها آمدند. از لندن تا لس‌آنجلس، از پاريس تا يوتا و از ميامي تا ملبورن همگي در نقاط مختلف جهان به خيابان‌ها آمدند تا نشان دهند دونالد ترامپ تا چه حد در ميان مردم نا محبوب است. سازمان‌دهندگان تجمع‌ها كه گروه زنان مارس در واشنگتن بودند، بر اين باور بودند كه نهايت افرادي را كه بتوانند گرد هم در واشنگتن جمع كنند به حدود 200 هزار نفر برسد اما طبق برآوردها اين جمعيت به نيم ميليون نفر شركت‌كننده تنها در واشنگتن رسيد. افرادي كه به خيابان‌ها آمدند دليل آن را مبارزات انتخاباتي تفرقه‌انگيز ترامپ، تحقير زنان و توهين به اقليت‌ها و مهاجران دانستند. آنها دونالد ترامپ را نيز به سخره گرفتند و او را نيز به سوء رفتار جنسي متهم كردند. با اين حال شايد اين تصور ابتدا وجود نداشت كه چنين جمعيتي در امريكا و به ويژه واشنگتن به خيابان‌ها بيايند از همين رو بسياري از اين حضور گسترده شگفت‌زده شدند. افرادي همچون جان كري وزير خارجه سابق امريكا و بازيگران و هنرمندان معروف امريكايي نيز در اين تظاهرات حضور پيدا كردند. يكي از شركت‌كنندگان در اين تظاهرات به واشنگتن‌پست گفت كه ما فقط مي‌خواهيم مطمئن شويم كه صداي ما شنيده مي‌شود و مي‌خواهيم تا صداي‌مان را به او (ترامپ) برسانيم.  گفتني است، در شيكاگوي امريكا تخمين زده مي‌شود كه بيش از 150هزار تظاهرات كننده در مركز شهر گرد هم آمدند. در بوستون آنگونه كه پليس اعلام كرده برآورد مي‌شود 125هزار نفر در اين گردهمايي حضور داشتند. در لس‌آنجلس نيز پليس سعي كرد تا جمعيت معترض را در يك نقطه گرد هم جمع كند. سروان اندرو نيمن از اداره پليس لس‌آنجلس به واشنگتن پست گفت: ما در حال انجام بهترين اقدامات براي تسهيل در امر برگزاري تظاهرات هستيم تا موجب اخلال در عبور و مرور خيابان‌ها نشود. نيويورك، ميامي، دنور و سياتل نيز تجمع‌هاي بزرگ و گسترده‌اي برگزار شد.
با اين حال افرادي كه در واشنگتن حاضر بودند تصور نمي‌كردند كه چنين جمعيتي در خيابان‌هاي منتهي به ساختمان كپيتول جمع شوند و حتي برخي از حاضران عنوان كردند كه تجمع چنين جمعيتي را به خاطر ندارند. كارشناسان معتقدند ترس و خشمي كه از دونالد ترامپ روز به روز رو به افزايش گذاشته موجب شده است تا اين جمعيت پا به خيابان‌هاي واشنگتن بگذارند. اين نگراني تنها معطوف به واشنگتن نبود بلكه در لندن نيز هزاران نفر به خيابان‌ها آمدند تا اين نگراني را ابراز كنند. در راهپيمايي واشنگتن، معترضان حتي در برابر هتل بين‌المللي ترامپ در واشنگتن نيز گرد هم آمدند اما نيروهاي امنيتي با قرار دادن بلوك‌هاي بتني خيابان پنسيلوانيا را مسدود كردند تا معترضان نتوانند به اين هتل وارد شوند. معترضان حتي در برابر چشمان سرويس امنيتي رياست‌جمهوري در برابر موانع بتني و فلزي برابر كاخ سفيد ايستادند و شعاردادند و پليس نيز در اين بين نظاره‌گر آنها بود. گزارش‌ها حاكي از آن است كه تظاهرات‌كنندگان زيادي از سراسر كشور خود را به واشنگتن رساندند حتي برخي از آنها كه با توجه به اينكه جاي خواب نداشتند، نيز روي نيمكت خوابيدند. طبق آمار 597هزار سفر در واشنگتن صورت گرفته كه براي آخر هفته واشنگتن يك ركورد محسوب مي‌شود. اين در حالي است كه تعداد اين سفرها در روز مراسم تحليف 368هزار سفر بوده است.
يك زن 82ساله كه در اين تظاهرات شركت كرده بود و در ميان مردم سخنراني كرد خطاب به حاضران گفت كه اين يك فوران دموكراسي است كه من هرگز در زندگي بسيار طولاني خود نديده‌ام. هيلاري كلينتون هرچند در اين تجمع حاضر نشد اما در توييتي از مردم قدرداني كرد. وي در توييت خود عنوان كرد كه از شما براي ايستادگي تشكر مي‌كنم، اين راهپيمايي، در راستاي ارزش‌هاي زنان مارس بود. مهم مثل هميشه. من واقعا معتقدم كه ما هميشه قوي‌تر و باهم هستيم.
جمعيت در واشنگتن به حدي زياد شده بود كه بلندگوهايي كه براي اين تجمع تدارك ديده شده بود كشش اين جمعيت را نداشتند و نياز بيشتري به توالت‌هاي سيار در سراسر واشنگتن وجود داشت. گفتني است اگرچه در اين راهپيمايي بيشتر زنان سفيد پوست حضور داشتند اما دراين ميان مردان و جمعيت كثيري از رنگين پوستان نيز حضور داشتند. برخي تظاهرات‌كنندگان در اين بين مسيرهاي طولاني را طي كردند تا خود را به واشنگتن برسانند. جان فيشر كه به همراه همسر خود 9 ساعت راه را از ميشيگان به واشنگتن پيموده است، مي‌گويد: من اينجا هستم تا از همسر خود حمايت كنم چرا كه آنها حق دارند از حقوقي برابر با مردان برخوردار باشند. سينتيا انگليش، يك جاماييكايي امريكايي 61 ساله اهل فلوريدا نيز به واشنگتن آمده بود تا در اين تظاهرات شركت كند. او به خبرنگاران مي‌گويد، كه زنان به خيابان‌ها آمدند كه اطمينان حاصل كنند در دوره رياست‌جمهوري جديد قوانين به صورت برابر در خصوص زنان اعمال مي‌شود. او كه به همراه دختر و دو نوه خود به خيابان آمده بود، مي‌گويد هيچ رييس‌جمهوري حق ندارد به راحتي در خصوص زنان اظهارنظر كند و آنها را هرزه بخواند. وي تاكيد كرد كه بايد با ما با احترام رفتار شود. آن گونه كه پليس واشنگتن‌دي‌سي اعلام كرده در روز زنان مارس هيچ كس را دستگير نكرده است برعكس روز مراسم تحليف 200 تن از معترضان دستگير شدند. اما نكته‌اي كه در اين بين نبايد فراموش كرد اين است كه اين اعتراض سراسري در اين حجم گسترده اخطاري به دونالد ترامپ براي آينده است تا به مانند دوره كمپين انتخاباتي خود عمل نكند، اما تمام اين اعتراض‌ها و ادامه آن بستگي به نوع واكنش ترامپ و دولت او به اين تظاهرات دارد كه در نخستين واكنش در توييتر خود نوشت، بهتر بود معترضان به جاي اعتراض راي مي‌دادند. حال بايد ديد كه برخورد با معترضان و نوع نگاه دولت جديد امريكا به آنها چگونه است زيرا دامنه‌دار شدن اين اعتراض‌ها كاملا بستگي به واكنش دولت به آن دارد.
سيگنال ترامپ به CIA
دونالد ترامپ در نخستين سفر خود پس از مراسم تحليف به دفتر مركزي سيا رفت تا نشان دهد با دستگاه‌هاي اطلاعاتي امريكا اختلافي ندارد و مي‌خواهد با آنها از در دوستي وارد شود. اما او بيش از اينكه در اين نشست در خصوص انتظارات خود از دستگاه‌هاي اطلاعاتي سخن بگويد، به سرزنش رسانه‌ها و نحوه پوشش خبري آنها از مراسم تحليف سخن گفت. او در سخنان خود به‌شدت از رسانه‌ها انتقاد كرد و گفت كه رسانه‌ها در مورد نارضايتي و حضور مردم در مراسم تحليف او اخبار نادرست را منتقل كرده‌اند. اين در حالي است كه دونالد ترامپ معتقد است كه در مراسم تحليف او جمعيتي بي‌سابقه حضور يافتند ولي رسانه‌ها در ويديوهاي خود فضاهاي خالي را به نمايش گذاشتند تا نشان دهند جمعيت كمي در مراسم حاضر شدند. او همچنين گفت كه رسانه‌ها سعي كردند تا نشان دهند من با دستگاه‌هاي اطلاعاتي اختلاف دارم اما من پشت سر شما هستم. او همچنين در سخنان خود هيچ اشاره‌اي به انتقاد‌هاي مكرر خود از دستگاه‌هاي اطلاعاتي در دوره رقابت‌هاي انتخاباتي نكرد، در صورتي كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي گزارشي را ارايه دادند كه نشان مي‌داد روسيه در نتيجه نهايي انتخابات امريكا نقش موثري داشته و به پيروزي دونالد ترامپ كمك كرده است. با اين حال دونالد ترامپ خطاب به افرادي كه در محل حاضر بودند عنوان كرد، هيچ كس به اندازه جامعه اطلاعاتي امريكا و سازمان سيا قوي‌تر نيست و رسانه‌ها قصد داشتند تا به يك دشمني ميان من و جامعه اطلاعاتي امريكا دامن بزنند. ترامپ در جمع افسران سازمان سيا گفت: من احترام زيادي براي اين آژانس قايلم و باور دارم كه شما يكي از مهم‌ترين گروه‌هايي هستيد كه در اين كشور امنيت ما را مجددا فراهم مي‌كنيد. هيچ كس بيشتر از من به جامعه اطلاعاتي و سيا اطمينان ندارد. من شما را دوست دارم و براي‌تان احترام زيادي قايلم. ما مجددا پيروز خواهيم شد و شما مسوول اين كار خواهيد بود. دونالد ترامپ درحالي در سيا حاضر شد كه هزاران نفر در پايتخت و نزديكي كاخ سفيد عليه او به خيابان‌ها آمده بودند. اما دونالد ترامپ سعي كرد تاروابط خود با دستگاه‌هاي اطلاعاتي را كه مي‌تواند به پاشنه آشيل دونالد ترامپ تبديل شود را بهبود ببخشد و در طرف مقابل رسانه‌ها را تبديل به اصلي‌ترين دشمن خود در امريكا كند. جان برنان، رييس سابق سيا پس از سخنراني دونالد ترامپ در اين مركز عنوان كرد: من از سخنراني رييس‌جمهور بسيار متاسف و خشمگين شدم چرا كه سخنان رييس‌جمهور ترامپ نمايشي شنيع از خودبزرگنمايي بود.
داماد ترامپ در كاخ سفيد
وزارت دادگستري امريكا راه جرد كوشنر، داماد دونالد ترامپ را براي حضور در كاخ سفيد هموار كرد. اين در حالي است كه انتقادهايي به نقض قانون ممنوعيت استخدام بستگان يا همان پارتي‌بازي توسط ترامپ وارد شده است. به گزارش ايسنا، بيش از چهار دهه است كه قانوني براي مبارزه با پارتي‌بازي در امريكا وضع شده است. توصيه دفتر شوراي حقوقي وزارت دادگستري امريكا جمعه گذشته و در روز برگزاري مراسم تحليف ترامپ صادر شد و به امضاي دانيل كوفسكي، معاون دادستان كل اين نهاد رسيده است. در اين يادداشت حقوقي آمده است: رييس‌جمهوري امريكا در انتخاب كاركنان خود از آزادي معمول برخوردار است؛ آزادي‌اي‌ كه كنگره در برابر درخواست‌هاي دفتر او مناسب ديده است. كنگره با اين امر مخالفت نكرد و نمي‌تواند با اين امر مخالفت كند كه رييس‌جمهوري جديد امريكا از ظرفيت مشاوره‌اي يكي از اعضاي خانواده‌اش استفاده نكند. كوشنر ۳۶ ساله، همسر ايوانكا دختر ترامپ است. او در طول كارزار انتخابات رياست‌جمهوري امريكا به پدر زن خود مشاوره مي‌داد. ترامپ او را به عنوان مشاور ارشد تعيين كرده تا در كنار كساني مثل استيو بانون، استراتژيست ارشد و رينس پرايباس، رييس دفتر كاخ سفيد كار كند. كوشنر گفته است كه براي اين سمت، حقوقي دريافت نخواهد كرد. قانون مقابله با پارتي‌بازي تاكيد دارد كه يك مقام دولتي «نمي‌تواند يكي از بستگانش را انتصاب يا استخدام كند، ارتقا دهد يا از انتصاب آنها در يك آژانس يا دفتر دولتي حمايت كند.» در همين رابطه، وكلاي مدافع دولت‌هاي اوباما و جورج بوش گفته‌اند كه اين قانون ابهام دارد و كنگره بايد قوانين شفافي در اين رابطه تدوين كند. با اين حال وزارت دادگستري امريكا تاكيد دارد كه كوشنر مي‌تواند در دولت آتي باشد چرا كه رييس‌جمهوري امريكا اختيار دارد تا پست‌هاي كاخ سفيد را به دور از قانون پارتي‌بازي پر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون