• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3761 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۵ اسفند

محافظه‌كاران فرانسوي به دنبال برنامه جديد در انتخابات فرانسه هستند

فيون در تنهايي مطلق

ميثم سليماني

 

زماني كه فرانسوا فيون در ماه پاياني سال 2016 به عنوان نامزد محافظه‌كاران فرانسوي در انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه در سال 2017 معرفي شد، بسياري او را با توجه به درخشش در رقابت‌هاي درون حزبي شانس اول پيروزي در اين رقابت مي‌دانستند. اما اكنون با توجه به اتهام فساد اقتصادي كه متوجه خود و به خصوص همسرش شده، عملا كمپين انتخاباتي او فلج شده است. در آخرين وقايع اين كمپين انتخاباتي مدير مبارزات انتخاباتي و سخنگوي آن از سمت خود استعفا داد تا محافظه‌كاران را در فرانسه بيش از هر زمان ديگري در رعب و وحشت از آينده‌اي مبهم در اردوگاه خود فرو ببرد.
اكنون فيون در يك تنهايي مطلق در رقابت‌هاي انتخاباتي به سر مي‌برد و با استعفاي دو مقام كليدي كمپين انتخاباتي، به‌شدت تحت فشار قرار گرفته است. با اين حال فرانسوا فيون هنوز عقب ننشسته است و قصد دارد تا خود را از زير بار اين فشار خارج كند. از همين رو فيون از هواداران خود خواسته است تا روز يكشنبه در حمايت از او در نزديكي برج ايفل گرد هم آيند تا بتواند از زير فشار موجود، اندكي خود را خارج كنند.
اكنون مشروعيت و حمايت از فيون روز به روز رو به كاهش است، محافظه‌كاران اكنون نگران شده‌اند كه نتيجه نهايي به سود محافظه‌كاران نباشد. از همين رو رفته رفته شرايط به سمتي پيش مي‌رود كه محافظه‌كاران به يك برنامه جايگزين فكر مي‌كنند. برنامه دوم زماني كه فيون سقوط كند مي‌تواند به سمتي پيش برود كه آلن ژوپه، نخست‌وزير سابق فرانسه بلافاصله جايگزين نامزد جمهوريخواهان در رقابت‌هاي رياست‌جمهوري شود زيرا اين موقعيت مي‌تواند اميد دوباره‌اي را در دل محافظه‌كاران فرانسوي ايجاد كند. البته بايد عنوان كرد كه تا 23 آوريل زمان زيادي باقي نمانده است و هركسي بخواهد جايگزين فيون شود كار بسيار سختي را در پيش رو خواهد داشت و پيش‌تر نيز ژوپه اعلام كرده بود كه جانشين فيون در رقابت‌هاي انتخاباتي نخواهد شد.
با اين وجود فيون در يك پيام ويديويي كه در توييتر منتشر شد مستقيما به اقداماتي در خصوص جايگزين كردن او در رقابت‌هاي انتخاباتي اشاره كرد و خطاب به مردم گفت: اجازه ندهيد كسي شما را از انتخاب محروم كند. من از شما مقاومت در برابر اين جريان را مي‌خواهم.
گفتني است پس از استعفاي تيري سولر، سخنگوي كمپين فيون و پاتريك استفاني را مي‌توان بزرگ‌ترين لرزش در اردوگاه انتخاباتي فيون دانست. طي بيانيه كوتاهي كه دفتر مطبوعاتي فيون منتشر كرده، استفاني استعفاي خود را تقديم فيون كرده و مورد پذيرش قرار گرفته است. در اين بيانيه آمده است كه استفاني تا پايان تجمع روز يكشنبه در سمت خود باقي خواهد ماند.
دادستان فرانسه اتهامات مالي همسر فيون و دو فرزندش را دنبال مي‌كند كه مدعي شده است آنها ماليات‌هاي مشاغل خود را نپرداخته‌اند و پول‌هاي كلاني را دريافت كرده‌اند. فيون در ابتدا خود را مبري از اين اتهام دانست و تصميم گرفت تا نامزدي خود را حفظ كند كه در نهايت شخص فيون نيز روز پانزدهم مارس براي پاسخگويي به اين اتهام به دادگاه احضار شده است. اعضاي خانواده فيون متهم هستند كه بيش از يك ميليون يورو در طول چند سال كار به عنوان دستيار پارلماني دريافت كردند. گفتني است قانوني در فرانسه وجود دارد كه استخدام بستگان در مشاغل دولتي غيرقانوني است.
با اين وجود فيون تنها نامزدي نيست كه تحت چارچوب تحقيقات قضايي قرار دارد. رهبر راست‌هاي افراطي مارين لوپن نيز مورد سوالات قضايي طي ماه‌هاي اخير قرار گرفته است. او نيز در خصوص مسائل مربوط به دستياران خود در پارلمان اروپا به دادگاه احضار شده است. گفتني است پارلمان اروپا نيز به تازگي راي به لغو مصونيت قضايي لوپن پس از انتشار توييتي در خصوص داعش داده است.
با اين وجود اين موضوعات باعث نشده تا لوپن جايگاه خود را از دست دهد. برعكس فيون لوپن در نظرسنجي‌ها بالاتر از فيون قرار دارد و با نامزد مستقل امانوئل ماكرون در رده اول و دوم اين رقابت قرار دارند.
با اين وجود فيون سعي دارد تا اميد خود را كماكان زنده نگه دارد. اما سرمايه‌هاي فيون رفته‌رفته به پايان مي‌رسد و قانونگذاران محافظه‌كار نيز از حمايت او عقب‌نشيني كرده‌اند. همچنين در طول روزهاي گذشته تماس‌هايي در خصوص استعفا با فيون گرفته شده است تا آلن ژوپه به گردونه رقابت باز گردد.
گفتني است ژوپه اكنون سمت شهرداري بوردو را در اختيار دارد و در انتخابات درون حزبي محافظه‌كاران درجايگاه دوم قرار گرفت و هرچند ابتدا گفته بود كه نمي‌خواهد جايگزين فيون شود اما در حال حاضر و شرايط كنوني در اين خصوص سكوت پيشه كرده است.
نادين مورانو، وزير سابق كه از نامزدي فيون حمايت كرده بود اما او نيز به نظر مي‌رسد ديدگاه خود را تغيير داده است و از فيون درخواست كرده بود كه تظاهرات همبستگي را لغو كند. مورانو افزود: من از جمله كساني هستم كه با انرژي خود تلاش مي‌كنم تا فرانسوا فيون را متقاعد كنم كه از كانديداتوري كناره‌گيري كند. وي در ادامه تاكيد كرد: من نگران آن هستم كه فرانسه اجازه ندهد ما به دور دوم راه پيدا كنيم.
با اين حال در تيم فيون هنوز افراد وفادار به او حضور دارند. جروم كارتير از جمله مشاوران فيون است كه كماكان به نامزدي او وفادار مانده است. كارتير در يك مصاحبه راديويي گفت: من ديدم كه دوستان فيون او را در سخت‌ترين لحظات ترك كردند. من اميدوارم شما ملوانان براي كاپيتان پارو بزنيد. من هم ملوان هستم و من براي كاپيتان فيون پارو خواهم زد. برخي ديگر نيز معتقدند كه بايد فيون، ژوپه و نيكولاس ساركوزي رييس‌جمهور سابق فرانسه با يكديگر ديدار كنند و به يك تصميم‌گيري نهايي دست پيدا كنند.
با اين وجود بحث اجراي برنامه دوم محافظه‌كاران در حالي مطرح شده است كه در نظرسنجي‌هاي جديد ژوپه از محبوبيت بالاتري برخوردار بوده است به حدي كه او مي‌تواند به مرحله دوم انتخابات نيز راه پيدا كند اما اين موضوع كاملا بستگي به موضع فيون در ادامه رقابت‌ها دارد. او در حالي اصرار به ماندن در رقابت‌ها دارد و معتقد است كه مردم مي‌خواهند تا در رقابت‌ها بماند كه در نظرسنجي‌اي كه سايت اودوكسا انجام داده هفتاد درصد از فرانسوي‌ها معتقدند كه او بايد از نامزدي عقب‌نشيني كند. با اين حال سايت اودوكسا نيز يك پيشنهاد ارايه داده و حضور ژوپه را در رقابت‌ها مورد ارزيابي قرار داده است. زماني كه ژوپه در اين نظرسنجي وارد شده مشخص شده است كه در انتخابات 23آوريل ماكرون اول خواهد شد و ژوپه در جايگاه دوم قرار خواهد گرفت كه در اين شرايط عملا مارين لوپن در همان مرحله اول از دور رقابت‌ها حذف خواهد شد.
اگرچه ژوپه در ابتدا علاقه‌اي به حضور در رقابت‌ها به عنوان يك نامزد جايگزين نداشته است اما با اين حال تلگراف گزارش داده است كه ژوپه شروطي را براي حضور در رقابت‌ها مطرح كرده كه بايد تمام آنها برآورده شود. اين شروط شامل حمايت رسمي از سوي فيون و ساركوزي به همراه حاميان آنها از آلن ژوپه بوده است.
با اين حال اكنون نمايندگان مجلس نزديك به آقاي ساركوزي نيز پشتيباني خود را از آقاي فيون رفته‌رفته برمي‌دارند و در نهايت بايد محافظه‌كاران فرانسوي به يك نتيجه‌گيري جدي دست پيدا كنند كه براي ادامه حيات خود در رقابت‌ها چه خواهند كرد. هرچند فيون داراي شخصيتي است كه توانست در رقابت‌هاي درون‌حزبي و در مناظره‌ها خوش بدرخشد و رقباي سرسختي همچون نيكولا ساركوزي و آلن ژوپه را كنار بگذارد و هرچند سرنوشت او تا دقيقه نود روشن و مشخص نيست، اما چيزي كه اكنون شاهد آن هستيم، شرايط رو به افول نامزد محافظه‌كاران اين انتخابات سخت و نفسگير است كه همگي در تلاش هستند تا افراط‌گرايان بر اليزه حاكم نشوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون