• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3761 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۵ اسفند

اختلاف‌ها ميان سوري‌ها به قوت خود باقي ماند

تعيين دستوركار، تنها دستاورد نشست ژنو

دور چهارم مذاكرات در ژنو هم پايان يافت و تنها دستاورد ملموس تعيين زماني براي برگزاري دور پنجم رايزني‌ها بود. در دور چهارم مذاكرات ژنو درباره دستوركاري شامل چهار مساله اصلي با اضافه كردن بند تروريسم آن هم به درخواست هيات نظام سوريه بحث شد. استفان دي‌ميستورا فرستاده سازمان ملل به سوريه در كنفرانس خبري با اعلام پايان اين دور از رايزني‌ها گفت: دور چهارم مذاكرات ۲۳ فوريه آغاز شد و شاهد مذاكرات متعددي بود كه با مشكلاتي نيز روبه‌رو شد اما ما ديداري سازنده داشتيم و در مقايسه با دوره‌هاي قبلي به پيشرفتي دست يافتيم. هدف از اين مذاكرات اجراي قطعنامه بين‌المللي ۲۲۵۴ بود و من پيش‌بيني مي‌كنم طرف‌هاي مذاكره‌كننده به توافقي در جهت چارچوب اجراي اين قطعنامه دست يابند. دستوركار نشست صريح بود و آن چهار بند دارد كه به‌طور متوازن در دور بعد نيز بررسي خواهد شد. اين چهار بند شامل موارد ذيل است: اول- تمامي مسائل ويژه تشكيل يك حكومت غيرطايفه‌اي با مشاركت همه با اميد اينكه طي شش ماه بر سر آن توافق شود. دوم- تمامي مسائل مربوط به تعيين جدول زماني براي پيش‌نويس قانون اساسي جديد و اميد مي‌رود طي شش ماه محقق شود. سوم - تمامي تدابير مربوط به انتخابات آزاد و شفاف بعد از تعيين قانون اساسي اتخاذ شود كه آن بايد طي ۱۸ ماه تحت نظارت سازمان ملل و با حضور سوري‌هاي خارج از كشور محقق شود. چهارم- استراتژي مبارزه با تروريسم، اقدامات امنيتي و اتخاذ تدابير لازم براي ايجاد اعتماد ميان مدت مي‌شود.
دي ميستورا در ادامه گفت: مذاكرات آستانه بايد در زمينه آتش‌بس و تدابير فوري براي اعتمادسازي و مبارزه با تروريسم باشد.
الكسي بروداوكين، فرستاده روسيه به مذاكرات ژنو گفت: كنفرانس ژنو ۴ برخلاف پيش‌بيني‌هاي برخي پيشرفتي را رقم زد. طرح ارايه شده توسط استفان دي ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه مي‌تواند پايه و اساسي براي روند مذاكرات پيرامون حل و فصل مسالمت‌آميز بحران سوريه باشد. اين طرح اهميت خود را دارد و مورد قبول تمامي طرف‌ها قرار گرفته است.
وي از گروه مخالفان سوري شركت كرده در آستانه و كردها و ديگر مخالفان ميانه رو خواست تا در دور آتي مذاكرات ژنو شركت كنند. اين مقام روسي گفت: آتش بس و اعتمادسازي از محورهاي اساسي ديدار آستانه بوده‌اند، اما اين بدان معنا نيست كه مسائل سياسي مورد بررسي قرار نگرفته‌اند. مخالفان در آستانه و ژنو دو صحنه سياسي مختلف هستند اما با اين وجود، اگر آستانه برگزار نمي‌شد، ژنوي هم در كنار نبود. مخالفان مسلح سوري بخشي جدايي‌ناپذير از روند مذاكرات هستند كه اين مساله اين حق را به آنها مي‌دهد تا مسائلي را كه در حل و فصل سياسي درگيري‌ها در سوريه مهم مي‌بينند، انتخاب كنند.
وي درباره نقش امريكا در حل بحران سوريه نيز گفت: دولت جديد امريكا در حال حاضر در زمينه تدوين عناصر اصلي مواضع خود در قبال حل بحران سوريه تلاش مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون