• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3761 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۵ اسفند

چهره‌ها - خبرها

هيچ مرجع بين‌المللي براي بررسي وضعيت حقوق بشر ديگران به امريكا نمايندگي نداده است
بهرام قاسمي سخنگو و رييس مركز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه در واكنش به انتشار گزارش سالانه حقوق بشري وزارت امور خارجه امريكا كه طي آن به موضوع ايران نيز پرداخته است، ضمن محكوميت ادعاهاي مطرح شده در اين گزارش اظهار داشت: دولت امريكا به دليل كارنامه بسيار بد و تيره حقوق بشري خود چه در داخل آن كشور و چه در سطح بين‌المللي در موقعيتي نيست كه بتواند پيرامون وضعيت حقوق بشر در ديگر كشورها اظهارنظر كند. وي با اشاره به اينكه هيچ نهاد و مرجع بين‌المللي نيز چنين اختياري را به دولت امريكا نداده است تا وضعيت و شرايط حقوق بشر در ديگر كشورها را از ديدگاه خود مورد بررسي و ارزيابي قرار دهد، گفت: دولت امريكا از چنين جايگاه و حقي برخوردار نيست و به هيچ‌وجه نمي‌تواند و نبايد خود را در جايگاهي تصور كند تا در مورد وضعيت جهاني حقوق بشر به طور يك‌سويه و كاملا سياسي به قضاوت بنشيند. سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به اقدامات دولت امريكا در ديگر نقاط جهان كه نه تنها نقض حاكميت ملي و نقض فاحش حقوق بشر در اين كشورهاست، عنوان كرد: اقدام اخير امريكا در راستاي ممنوعيت ورود مسلمانان به امريكا و ايجاد مزاحمت براي خانواده‌هاي مسلمان در آن كشور نيز از موارد ديگر نقض حقوق بشر توسط آنان است. اقدام دولت امريكا در انتشار چنين گزارش‌هاي مداخله‌جويانه‌اي، بيش از هر چيز، اقدامي براي سرپوش گذاشتن بر مسائل و مشكلات حقوق بشري داخلي اين كشور و انحراف افكار جهانيان از حمايت‌هاي اين كشور از برخي متحدان خود در منطقه است كه از‌ كارنامه‌هاي سياه حقوق بشري برخوردارند و جنايات جنگي آنان در تعدادي از كشورهاي منطقه امروز بر همگان آشكار شده است.


تمايل ترامپ به انجام عمليات‌هاي ويژه
شبكه «اي.بي.سي» امريكا گزارش داد پنتاگون به شكل محرمانه دستور داده تا واحد‌هاي كماندويي جديد در خاورميانه و شمال آفريقا همزمان با موج تازه حملات هوايي در يمن، مستقر شوند. به گزارش ايسنا و به نقل از شبكه‌اي بي‌سي‌نيوز اين اقدام نشان مي‌دهد ارتش امريكا در حال اجراي كمپين تهاجمي‌تر مبارزه با تروريسم با دستور دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا است. اين حملات گروه «القاعده در شبه‌جزيره عرب» يا همان القاعده يمن و مقرهاي داعش در سوريه و مكان‌هاي سرايت هر دو گروه در شمال آفريقا را هدف گرفته است. دولت ترامپ در اواخر ژانويه دست به نخستين عمليات شناخته شده نيروي زميني در دو سال اخير در يمن زد و طي هفته جاري نيز يكي از 24 حمله هوايي را عليه نيروهاي القاعده در يمن انجام داد. يك كهنه‌كار امور مربوط به عمليات‌هاي نظامي محرمانه امريكا گفت: در ماه‌هاي اخير شاهد گسترش عمليات خارجي ضد تروريسم امريكا بوده‌ايم. او به اي‌بي‌سي گفت: مقام‌هاي دولت جديد امريكا به عمليات‌هاي ويژه تمايل بيشتري دارند، ما به دنبال افراد شرور هستيم. مارك ميچل، سرهنگ بازنشسته نيروهاي ويژه ارتش امريكا كه مدير مبارزه با تروريسم شوراي امنيت ملي دولت اوباما بوده گفت: فقدان وجود دولت كارآمد در يمن و آشوب‌هاي اين كشور باعث حذف فشار بر گروه القاعده در يمن شده است. افزايش عمليات ضدتروريسم براي جبران فقدان يك دولت براي مبارزه با تروريسم در يمن است و در عين حال عمليات‌هاي شديدا محدود در دوره اوباما را جبران مي‌كند. مقام‌هاي كاخ سفيد به شبكه ‌اي‌بي‌سي‌نيوز گفتند: استقرار اعلام نشده واحدهاي ويژه امريكايي از نيروي دلتا و «Navy SEAL» (نيروهاي ويژه تفنگداران دريايي امريكا) به حملات‌شان به داعش در سوريه و عراق و القاعده در شاخ آفريقا ادامه مي‌دهند و برخي مقام‌هاي ارتش از رويكرد سرسخت ترامپ در مبارزه با تروريسم استقبال كرده‌اند.


هشدار پترائوس  نسبت به استفاده از عبارت «تروريسم اسلامي»
ديويد پترائوس در مصاحبه با فردريك پليتگن مجري شبكه سي‌ان‌ان در برلين گفت: از نظر من بايد به هنگام استفاده از عبارت‌هايي مثل تروريسم اسلامي راديكال احتياط به خرج داد. اين دست عبارت‌ها مي‌تواند اشاره به گروه‌هاي مختلفي داشته باشند. مطمئنا من خودم هرگز ابايي نداشتم از اينكه افراطي‌گري اسلامي را به عنوان پوشش كلي گروه‌هايي مثل داعش، القاعده و وابستگان‌شان توصيف كنم. بايد مواظب باشيد كه كليت يك مذهب مهم جهان را با برچسب راديكال يا افراط‌گري زير سوال نبريم. من نظر بسيار بسيار مثبتي در مورد مك مستر، مشاور امنيت ملي جديد ترامپ دارم از نظر من او ذهني باهوش داشته و داراي استعداد رهبري و تيم‌سازي است. از همكاري راهبردي دونالد ترامپ از روسيه حمايت مي‌كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون