• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3785 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۹ فروردين

نگاهي به 16 دوره ليگ برتر و قهرمانان اين رقابت‌ها

تكرار قهرماني سخت‌تر از كسب آن

مهدي روزخوش

 

همه‌ساله وقتي تيمي در ليگ برتر ايران به قهرماني مي‌رسد، سال پس از آن به سختي مي‌تواند قهرماني خود را مجددا تكرار كند. در اين زمينه شايد فقط بتوان از سپاهان نام برد كه سه بار پياپي توانست قهرمان ليگ برتر ايران شود و در بيشتر موارد تيم قهرمان، سال بعد از آن نتوانسته آن موفقيت‌هاي فصل قبلش را تكرار كند. پرسپوليس براي سومين بار توانست قهرمان ليگ برتر فوتبال ايران شود اما اين تيم در دو بار قبلي وقتي به قهرماني رسيد، سال‌هاي پس از آن نتوانست موفقيت سال قبلش را تكرار كند. از همين رو در اين گزارش نگاهي كرده‌ايم به قهرمانان 16 دوره ليگ برتر تا بررسي كنيم و ببينيم سال پس از قهرماني را چگونه گذرانده‌اند.
نخستين دوره ليگ برتر
نخستين دوره ليگ برتر فوتبال ايران با قهرماني پرسپوليس به پايان رسيد. اين تيم در روزهاي پاياني به خاطر شكست استقلال مقابل ملوان توانست قهرماني ليگ برتر را جشن بگيرد. البته پرسپوليس سال پس از آن به مقام سومي رسيد و دوران خوب خودش را نتوانست مجددا تكرار كند.
ليگ دوم
دومين دوره ليگ برتر را سپاهان اصفهان فتح كرد. در آن روزها كه استقلال و پرسپوليس قطب‌هاي فوتبال ايران محسوب مي‌شدند، سپاهان با قهرماني‌اش نشان داد قطب ديگري در فوتبال ايران متولد شده است. شاگردان فرهاد كاظمي در رقابت با پاس تهران و پرسپوليس به برتري رسيدند و توانستند در نهايت با 52 امتياز جام قهرماني را بالاي سر ببرند اما اين تيم سال پس از آن و در ليگ سوم به مقامي بهتر از ششم نرسيد.
ليگ سوم
سومين دوره ليگ برتر با قهرماني پاس تهران همراه بود. شاگردان مجيد جلالي كه فصل خوبي را آغاز كرده بودند، در نهايت توانستند با 53 امتياز بالاتر از استقلال و فولاد خوزستان، قهرماني ليگ برتر را جشن بگيرند. البته پاس همچون پرسپوليس و سپاهان سال پس از قهرماني‌اش را پرفراز و نشيب پشت سر گذاشت و در نهايت در ليگ چهارم با 42 امتياز ششم شد.
ليگ چهارم
اما در ليگ چهارم يك نماينده از خوزستان توانست قهرمان ليگ برتر ايران شود. فولاد خوزستان كه فصل را بسيار خوب آغاز كرده بود، با پيروزي بر تيم‌هاي بزرگ، در نهايت با 64 امتياز و بالاتر از ذوب آهن و استقلال، جام قهرماني را بالاي سر برد. البته اين تيم هم سال پس از قهرماني‌اش افت چشمگيري داشت و در نهايت به مقامي بهتر از هشتم نرسيد. شاگردان ملادن فرانچيچ در حالي در ليگ چهارم مقام قهرماني را به دست آوردند كه استقلال و پرسپوليس رقيب‌هاي جدي براي اين تيم محسوب مي‌شدند.
ليگ پنجم
پنجمين دوره ليگ برتر فوتبال ايران با قهرماني استقلال به پايان رسيد. آبي‌پوشان تهراني كه براي نخستين‌بار و پس از 5 دوره توانستند قهرماني ليگ برتر را جشن بگيرند، سال بدي را آغاز نكرده بودند اما هرچه از فصل گذشت، روندشان بهتر شد و در نهايت با اختلاف يك امتياز نسبت به پاس تهران، توانستند با برتري مقابل برق شيراز قهرمان ليگ برتر شوند. استقلال هم همچون ساير قهرمانان ليگ برتر، در ليگ ششم سال پرفروغي را سپري نكرد و در پايان اين فصل با كسب 52 امتياز رتبه‌اي بهتر از چهارم به دست نياورد.
ليگ ششم
سايپا تهران قهرمان ليگ ششم فوتبال ايران شد؛ اين تيم كه در ابتدا با يك مربي آلماني كارش را آغاز كرده بود، در اوايل فصل هدايت تيمش را به علي دايي داد كه در آن مقطع بازيكن سايپا محسوب مي‌شد. دايي به عنوان مربي- بازيكن نتايج بسيار خوبي با سايپا كسب كرد و در نهايت با اختلاف دو امتيازي نسبت به رقيب پرقدرتش يعني استقلال اهواز، با 56 امتياز، قهرماني را جشن گرفت. البته سال بعد سايپا هم سال خوبي را سپري نكرد و بدتر از ساير قهرمانان ليگ نتيجه گرفت و در نهايت با 45 امتياز يازدهم شد.
ليگ هفتم
اما هفتمين دوره را دوباره پرسپوليس فتح كرد. در اين فصل كه افشين قطبي هدايت پرسپوليس را بر عهده گرفته بود، اين تيم با گل سپهر حيدري كه در دقيقه 97 مقابل سپاهان به ثمر رسيد، با يك امتياز اختلاف نسبت به تيم اصفهاني جام قهرماني را بالاي سر برد. اما پرسپوليس سال پس از قهرماني را پرفروغ سپري نكرد تا در نهايت در ليگ هشتم با 55 امتياز، پنجم شود.
ليگ هشتم
پس از قهرماني پرسپوليس در هفتمين دوره اين‌بار نوبت استقلال بود كه در هشتمين دوره ليگ حرفه‌اي فوتبال براي دومين بار قهرماني را به نام خود ثبت كند. شاگردان امير قلعه‌نويي در اين سال با سبقت گرفتن از ذوب‌آهن و مس كرمان، به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به تيم اصفهاني با 66 امتياز، قهرمان ليگ برتر شدند. آبي‌پوشان تهراني در فصل بعد درحالي كه نتايج خوبي گرفته بودند اما باز هم نتوانستند قهرماني را تكرار كنند و به رتبه سوم رسيدند.
ليگ نهم
ليگ نهم را سپاهان فتح كرد. سپاهان اصفهان كه قطب ديگري در فوتبال ايران محسوب مي‌شد، تنها تيمي است كه توانسته سه بار پياپي قهرمان ليگ برتر شود. اين تيم در ليگ نهم، دهم و همين طور يازدهم سه بار پياپي قهرمان ليگ برتر شد اما پس از آن و در ليگ دوازدهم با افت مواجه شد و در نهايت به رتبه سوم جدول رسيد.
ليگ دوازدهم
استقلال تهران براي سومين بار باز هم قهرمان ليگ برتر فوتبال ايران شد. باز هم امير قلعه‌‌نويي هدايت اين تيم را بر عهده گرفت و توانست آبي‌پوشان تهراني را در دوازدهمين دوره ليگ برتر بالاتر از تراكتورسازي و سپاهان با 67 امتياز قهرمان ليگ برتر كند. استقلال در ادامه، فصل سيزدهم را بسيار كم‌فروغ آغاز كرد و در نهايت به مقام پنجم رسيد كه حتي نتوانست سهميه آسيا را به دست آورد.
ليگ سيزدهم
قهرماني سيزدهمين دوره ليگ برتر براي دومين بار به فولادي‌ها رسيد. شاگردان حسين فركي كه فصل خوبي را شروع نكرده بودند و با اعتراض هواداران مواجه بودند، در ميانه‌هاي فصل روند نتيجه‌گيري‌شان تغيير كرد تا اينكه در نهايت 57 امتيازي شدند و بالاتر از پرسپوليس علي دايي جشن قهرماني گرفتند. فولاد ليگ چهاردهم را خوب شروع كرد اما در اواخر فصل به رتبه‌اي بهتر از پنجم نرسيد.
ليگ چهاردهم
سپاهان اصفهان براي پنجمين بار باز هم قهرمان ليگ ايران شد تا در اين زمينه ركوردي به دست بياورد. در اين فصل در حالي كه در ديدار پاياني همه انتظار داشتند يكي از تيم‌هاي تراكتورسازي يا نفت تهران به قهرماني برسند، سپاهان در ميان تعجب همگان جام قهرماني را بالاي سر برد. سپاهان در فصل پس از قهرماني‌اش نتايج بسيار ضعيفي گرفت و در نهايت با 38 امتياز يازدهم شد.
ليگ پانزدهم
استقلال خوزستان با وجود مشكلات فراواني كه داشت توانست در رقابت با پرسپوليس، ليگ پانزدهم را به خاطر تفاضل گل بيشتر بالاي سر ببرد. شاگردان عبدالله ويسي در اين فصل نتايج بسيار خوبي را گرفتند اما در پايان فصل، ويسي از استقلال خوزستان جدا شد تا هدايت اين تيم به سيروس پورموسوي برسد. اين تيم با وجود اينكه در حال حاضر در آسيا نتايج خوبي گرفته اما در ليگ ايران رتبه‌اي بهتر از هشتم ندارد.
ليگ شانزدهم
ليگ شانزدهم هم با قهرماني پرسپوليس به پايان خواهد رسيد. در حالي كه سه بازي ديگر به پايان رقابت‌ها باقي مانده است، پرسپوليس، قهرماني‌اش را قطعي كرده و اين روزها به دنبال كسب نتايج خوب در ليگ قهرمانان آسياست. با اين وجود در حالي كه برانكو ايوانكوويچ يك فصل ديگر با پرسپوليس قرارداد دارد بايد ديد آيا فصل بعد قرمزپوشان تهراني مي‌توانند ركوردشكني و از قهرماني خود دفاع كنند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون