• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3834 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ خرداد

محمدجواد ظريف در الجزاير:

نگران تشديد وضعيت ميان قطر و همسايگان آن هستيم

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه روز گذشته براي ديدار با مقام‌هاي الجزاير، موريتاني و تونس و بحث درباره روابط دوجانبه، تور فرامرزي دو روزه خود را آغاز كرد. وي در الجزاير در ديدار با عبدالقادر مساهل، وزير امور خارجه با اشاره به تحولات منطقه گفت: تروريسم‌ مشكل اصلي منطقه است و راه‌حل آن هم دموكراسي است؛ البته آن دموكراسي كه از داخل كشورها باشد. بايد اولويت همه مبارزه با افراط باشد. همه بايد كمك كنيم براي رسيدن به راه‌حل و نه تحميل راه‌حل. ما نمي‌توانيم براي مردم كشورهاي مختلف راه‌حل تعيين كنيم. اصل موضوع اين است كه ما به عنوان كشورهاي خارجي بايد كمك كنيم و نه تعيين تكليف. دخالت خارجي عامل اصلي طولاني شدن بحران در كشورهاي منطقه و به پيچيده شدن آن انجاميده است.
به گزارش خبرگزاري آنا، وزير امور خارجه افزود: از اين وضعيت دو گروه استفاده مي‌كنند؛ تندروها و صهيونيست‌ها. صهيونيست‌ها بدون هيچ هزينه‌اي دارند از اين مساله سوءاستفاده مي‌كنند. ايران در دام دسيسه‌ها نمي‌افتد و زمينه سوءاستفاده صهيونيست‌ها را فراهم نخواهد شد. ما نگران تشديد وضعيت ميان قطر و همسايگان آن هستيم و معتقديم بهترين راه گفت‌وگو است. ما هم آماده‌ايم در اين زمينه كمك كنيم. عبدالقادر مساهل، وزير امور خارجه الجزاير نيز در اين نشست گفت: سفر وزير امور خارجه ايران در چارچوب مناسبات دو كشور است و مثل هميشه گفت‌وگو بين ما گفت‌وگو بين برادران است. دستور خاصي براي ديدار نداريم و ديدار در چارچوب رايزني‌هاي دو كشور انجام مي‌شود. احترام به حاكميت كشورها از ديگر اصول ما است. از اين رو موضع ما يك موضع مستقل است. ما اولويت‌هايي در سياست خارجي خود داريم كه يكي از آنها مبارزه با تروريسم است. ما قرباني تروريسم هستيم و در سال‌هاي نه‌چندان دور بيش از ۲۰۰ هزار شهروند خود را از دست داديم. تجربيات زيادي داريم و مي‌دانيم منشأ آن چيست و كجاست. اختلافات در جهان عرب هميشه وجود داشته است. بحران سوريه يكي از نمونه‌هاست. اگر همه به حق حاكميت ملت‌ها و دولت قانون و خواسته مردم احترام بگذارند چنين وضعيتي به وجود نمي‌آيد. در ليبي هم دخالت‌هاي خارجي كار را به اينجا كشاند. اگر دخالت خارجي در سوريه، ليبي و يمن نبود مشكلات زودتر حل مي‌شد. امروز شاهد اختلاف در جهان اسلام و عرب هستيم. اميدوارم گفت‌وگو‌ها بتواند شروع شود و بدانيم هيچ راهي جز گفت‌وگو نداريم.
ارتباط با كشورهاي عربي، سياست ثابت جمهوري اسلامي ايران
حسين جابري‌انصاري، معاون عربي و آفريقاي وزارت امورخارجه كه در سفر محمدجواد ظريف به سه كشور آفريقايي الجزاير، موريتاني و تونس او را همراهي مي‌كند درباره اهداف وزيرامور خارجه از اين سفر گفت: سفر به چند كشور اين منطقه در چارچوب سياست ثابت ما براي ارتباط با كشورهاي عربي و كشورهاي منطقه پيراموني ايران است و طبيعي است كه با توجه به آخرين تحولات، رايزني‌هايي هم درباره آخرين تحولات منطقه و جاري بين مقامات دو كشور انجام مي‌شود. اينكه اين سفر به طور مستقيم با تحولات اخير ارتباط داشته باشد اين طور نيست. اين سفر در چارچوب روابط امت اسلامي و روابط ايران با كشورهاي همسايه تنظيم شده است. طبيعي است كه الجزاير، تونس و موريتاني سه ايستگاه اين سفر هستند و به طور طبيعي در هر يك از كشورها پرونده‌هاي روابط دوجانبه هم وجود دارد كه به طور طبيعي پيگيري خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون